A kompetenciamenedzsment és a képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében

Kis-Tóth Réka (2023) A kompetenciamenedzsment és a képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kis-Tóth_Réka_W89ESE.pdf] PDF
Kis-Tóth_Réka_W89ESE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kis-Tóth_Réka.pdf] PDF
BA_O_Kis-Tóth_Réka.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (484kB)
[thumbnail of BA_B_Kis-Tóth_Réka.pdf] PDF
BA_B_Kis-Tóth_Réka.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (318kB)
[thumbnail of Kis - Tóth Réka_bírálat_GM_FLK.pdf] PDF
Kis - Tóth Réka_bírálat_GM_FLK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (181kB)

Absztrakt (kivonat)

A képzés-fejlesztés témakörét rendkívül fontos vizsgálni közgazdaságtani szempontból, hiszen a vállalatok számára, legyen az kisvállalkozás vagy nagyvállalkozás, rendkívüli eredmények érhetők el, ha támogatják a képzéseket. Napjainkban már sok vállalat felismeri, hogy ez mennyire fontos, hogy a vállalat életében alapvető legyen a tudás gyarapítás lehetősége, a képzéseken való részvétel és a kompetenciák fejlesztése, mégis ez inkább a nagyvállalatokra jellemző. Bencsik 2008-as szakirodalma már említi, hogy egyelőre még kevés kisvállalkozás ismeri fel, hogy mennyire fontos a képzések integrálása a munkahelyi életbe. Ezt a kutatásom is alátámasztja. Sok nagyvállalat nem nyújt változatos képzési lehetőséget, de majdnem minden esetben nyújt legalább egy fajtát. A kutatási eredmények alapján csupán a nagyvállalatok 5%-a nem nyújt képzést, míg a kisvállalatok esetében 38% nem nyújt semmilyen képzést. A középvállalkozások már kezdik felismerni ennek a témának a fontosságát, azonban a válaszadók 18%-a, aki középvállalkozásnál dolgozik nem kap semmilyen fajta képzési lehetőséget. Úgy gondolom, hogy fontos lenne nem csak a nagyvállalatok számára, de a kisebb vállalatok számára is felismerni a képzések fontosságát. Az élethosszig tartó tanulás edukálása lehetne ennek a folyamatnak az első lépése, hiszen minél többen vannak tisztában ennek a jelentésével és pozitív hatásaival, annál többen lesznek hajlandóak képzéseken részt venni, nem csak kötelező képzéseken és vállalatok által biztosított képzéseken, de önerőből is. A képzések célja, ahogy a szakirodalomban is megjelenik(Dr. Gyökér et. al, 2010) az, hogy a munkavállalók felkészüljenek a jövőre, valamint a tudás gyarapítása, szakmai tudás hiányosságainak pótlása. A legtöbb vállalat szakmai továbbképzést biztosít alkalmazottai számára, illetve személyes kompetenciákat fejlesztő képzéseket. Mind a készségek fejlesztése, például kommunikáció vagy konfliktuskezelés és a szakmai tudás gyarapítása egy lényeges szempont a vállalat életében. A készségek fejlesztése segítheti a munkavállalót a munkahelyi elégedettségben, szakmai képzések pedig a munkájukban. Az élethosszig tartó tanulás jelentősége napjainkban felértékelődött, hiszen új technológiák, új módszerek jelennek meg, változnak az igények és a vállalat feladata, hogy ehhez alkalmazkodjon és a vállalat tagjait is alkalmazkodásra bírják. Akkor lesz sikeres mind egy vállalkozás, mind egy munkavállaló, ha ezt a szempontot előtérben tartja. A továbbtanulásnak és önmagunk képzésének hátterében többféle motiváció van. Ez személytől és élethelyzettől is függ. A legfőbb motivációs tényezők a biztos munkahely és a jövőbeni fizetés növelése, a kutatás eredménye alapján az Baby Boomer és X generáció számára a biztos munkahely, az Y és Z generáció számára a fizetés növelése motiválóbb. Egy vállalat hatékonyabban működik, ha rendelkezik kompetencia-modellel. A kompetencia-modell alapján sokkal nagyobb eséllyel vesznek fel a pozícióra alkalmas jelöltet, tehát ajánlott ennek az alkalmazása. A munkavállalói kompetenciák sokrétűek, a kutatás alapján a leglényegesebb az együttműködési képesség. Az eredmények alapján nem sok kompetenciában különböznek a generáció tagjai, mégis valamely kompetenciákban egy-egy generáció kiemelkedő. Érdemes munkatársainkra figyelmet fektetni, hiszen egymástól is sokat tanulhatunk. A képzés-fejlesztés és a kompetenciák fejlesztése szorosan összekapcsolódik és lényeges feladat, hogy ezzel magánszemélyként és szakmai szempontból is foglalkozzunk. A vállalatok számára kihívás a képzések megszervezése és lebonyolítása, illetve a munkavállalók motiválása is, azonban nem elhanyagolható szempont, hiszen ez segíti a vállalatok fejlődését.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlődés, képzés, kompetencia, motiváció, továbbtanulás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Máj. 14. 08:07
Utolsó módosítás: 2024. Máj. 14. 08:07

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet