Generációk és pénz: Az idősebb és fiatalabb generációk közötti pénzügyi attitűdök és viselkedés elemzése

Kántor Krisztina (2023) Generációk és pénz: Az idősebb és fiatalabb generációk közötti pénzügyi attitűdök és viselkedés elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kántor_Krisztina_MSC_pénzügy_Generációk és pénz Az idősebb és fiatalabb generációk közötti pénzügyi attitűdök és viselkedés elemzése.pdf] PDF
Kántor_Krisztina_MSC_pénzügy_Generációk és pénz Az idősebb és fiatalabb generációk közötti pénzügyi attitűdök és viselkedés elemzése.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (964kB)
[thumbnail of Kántor_Krisztina_MSC_pénzügy_Generációk és pénz_SZAKDOLGOZATI ÖSSZEFOGLALÁS.pdf] PDF
Kántor_Krisztina_MSC_pénzügy_Generációk és pénz_SZAKDOLGOZATI ÖSSZEFOGLALÁS.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (153kB)
[thumbnail of Kántor.pdf] PDF
Kántor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (200kB)
[thumbnail of PÜ Bírálati lap Kántor Krisztina aláírt.pdf] PDF
PÜ Bírálati lap Kántor Krisztina aláírt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom alapvető céljai között szerepelt, hogy a modern civilizációban a pénzügyek, mindennapi életünk alapvető részét képezik. A pénzügyi műveltség az egyik legfontosabb készség, amelyet mindannyiunknak el kell sajátítanunk. Ennek a készségnek a hiánya vagy gyenge fokú elsajátítása gyakran vezethet problémákhoz, akár személyes, akár társadalmi szinten. Ennek következtében érdemesnek találtam megvitatni a pénzügyi műveltség jelentőségét és szélesebb körű ismereteit, valamint feltérképezni hiányosságait és elemezni generációról generációra történő eltéréseit. Ennek fényében kívántam a vizsgálatokat tenni a különböző generáció pénzügyi kérdéseiről és viselkedéséről. A pénzügyi kultúra tanulmányozása számos olyan kutatási célt vettet fel, amelyek segítik annak megértését és fejlesztését. A pénzügyi tudatosság és tudás mérése az egyik ilyen fő cél, melyre a dolgozatomban is több fejezetet szenteltem. Ez segít a pénzügyi képességek hiányosságainak azonosításában, valamint azon leendő területek meghatározásában, ahol további oktatásra és tudatosságnövelésre van szükség. Lehetőséget nyújt mindemelett, a pénzügyi viselkedést és döntéshozatalt befolyásoló elemek vizsgálatára. Ez magában foglalhatja a kockázatkezelési technikák, a megtakarítási szokások, a befektetési preferenciák, valamint a pénzügyi döntéseket befolyásoló egyéb pszichológiai és társadalmi elemek vizsgálatát. Elsősorban a pénzügyi kultúra fogalmának meghatározása kellett, hogy pontosan el tudjunk indulni a kitűzött célok felé. Ebben a leggyakrabban használt és legismertebb fogalom az OECD meghatározása. A szervezet világméretű kutatásai két alkalommal is erre épültek. "A pénzügyi műveltség a tudatosság, a tudás, a megértés és az ehhez szükséges ismeretek, készségek, attitűdök és magatartásformák, a megalapozott pénzügyi döntések meghozatalához és végső soron a pénzügyi jólét eléréséhez szükséges ismeretek, készségek és magatartásformák". (ADELE ATKINSON, 2012) Ezután a pénzügyi kultúra részeinek megismerése és a különböző attitűdök feltérképezése következett. Ez azért volt fontos része a dolgozatnak, hogy pontosan bemutassam a téma alapját, eddigi tudásanyagát és a későbbi fejezetek ok-okozati összefüggései könnyebben értelmezhetőek legyenek. A generációk leírásainak a fent említett összefüggések miatt külön fejezetet szenteltem, itt elemzésre került a baby boomer, a X-Y-Z és az Alpha generáció is. A hipotézisek bemutatása volt a következő nagy témakör a statisztikai módszerek alapos kiválasztásával és leírásával. A négy hipotézis, ami a vizsgálódás alapja volt a következők: - Az idősebb generációk kevésbé tájékozottak a digitális pénzügyi eszközök és technológiák terén, mint a fiatalabb generációk. A statisztikai módszer, amivel az alábbi állítást igazoltam, az a khi négyzet próba elemzés, melyben az életkor és a digitális pénzügyi eszközök közötti kapcsolat kerül elemzésre. - Az idősebb generációk inkább hagyományos megtakarítási formákat részesítenek előnyben (pl. bankbetét), míg a fiatalabb generációk inkább kockázatosabb befektetési formákat választanak (pl. részvények). A statisztikai módszer a kétmintás t-próba volt, mely az idősebb és fiatalabb generációkat vizsgálja a megtakarítási formák alapján. - A fiatalabb generációk nagyobb arányban használják az internetes platformokat önfejlesztésre, mint az idősebb generációk. Ennek köszönhetően több időt tudnak önfejlesztésre fordítani, és több pénzt is áldoznak erre. A statisztikai módszer a vizsgálat során a Fisher teszt volt, melyben a generációk és az online önfejlesztési platformok használatának összefüggésének vizsgálata lesz előtérben. - Az idősebb generációk nagyobb biztonságot és stabilitást keresnek a befektetésekben, míg a fiatalabb generációk nagyobb hajlandóságot mutatnak a kockázatvállalásra a potenciális nagyobb hozam reményében. A statisztikai módszer, a khí négyzet teszt, mely használatával az idősebb és fiatalabb generációk befektetési preferenciáinak összehasonlítását tekinthettük meg. A kérdőív kérdéseinek bemutatása mellett, olyan ábrákkal és elemzésekkel szerettem volna még mélyebb betekintést engedni a témába, amikkel bárki a dolgozat elolvasásával szakértővé válhat, illetve a gondolatainak és tapasztalatainak pontos igazolását kaphatja a kérdőív kitöltői segítségével. A szakirodalmi kutatás és tudás megszerzése után a saját gondolatim jelentek meg a dolgozat fejezeteiben és soraiban. A szerkezeti felépítés megtámogatta a teljes átláthatóságot és az eredmények kialakulását is végig követhette. Véleményem szerint jól látszik, hogyan alakultak át bennem is a témával kapcsolatos előzetes várakozások igazi megállapításokká. Remélem ez mások számára is érzékelhető és értelmezhető. A statisztikai módszerek kiválasztásával és elemzésével még inkább megérthetjük az összefüggéseket és egy olyan tudományos alapot adhatunk a kidolgozásnak, mely alapján még közelebb kerülhetünk a jelenségekhez. Nagyszerű utazás volt, melyben az eddig megszerzett ismeretek csodálatos segítőkké váltak. A dolgozat megismerésével és lezárásával a kutatási cél megvalósult. Minden megfogalmazott gondolat és várakozás beteljesedett, jó alapot adva egy mélyebb, szélesebbkörű kutatásnak. A témaválasztás sikeres volt, igazán izgalmas helyzeteket adott. A dolgozat kitér az esetleges javítások lehetőségére és pontos adatokat ad a következő kutatás megalapozására. Véleményem szerint a saját gondolataimat is jól át tudtam adni a fejezetekben és az eddig tanult ismeretekkel együtt egy izgalmas leírás készült.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: generációs fejlődés, pénzügyi döntések, pénzügyi kultúra, Y generáció, Z generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Máj. 14. 08:06
Utolsó módosítás: 2024. Máj. 14. 08:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet