A teljesítménymenedzsment vizsgálata a versenyszférában és a közszférában

Kodela Gréta (2023) A teljesítménymenedzsment vizsgálata a versenyszférában és a közszférában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kodela_Gréta_FZA6NE.pdf] PDF
Kodela_Gréta_FZA6NE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kodela_Gréta.pdf] PDF
BA_O_Kodela_Gréta.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (267kB)
[thumbnail of BA_B_Kodela_Gréta.pdf] PDF
BA_B_Kodela_Gréta.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (959kB)
[thumbnail of Kodela_Gréta.pdf] PDF
Kodela_Gréta.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (166kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom keretén belül a teljesítménymenedzsment rendszerrel foglalkoztam és kiemelt figyelmet fordítottam a teljesítményértékelésre is. A célom az volt, hogy a versenyszféra és a közszféra teljesítménymenedzsment, teljesítményértékelő gyakorlatait összehasonlítsam. Dolgozatom első felében szakirodalmi áttekintő található, melyben tankönyvekben, szakcikkekben olvasható információkat mutatok be. A témához kapcsolódó források tanulmányozása után korábban elvégzett kutatásokat kerestem, amik szintén a teljesítménymenedzsment rendszerrel foglalkoztak, különbségeket keresve a versenyszférában és a közszférában. A szakdolgozatom második felében primer kutatásra került sor. Ennek módszertana kérdőíves megkérdezés volt. A válaszokból információt tudtam szerezni többek között az értékelés kereteiről, a teljesítményértékeléssel kapcsolatos tapasztalatokról, értékelő beszélgetésre vonatkozó információkról. Ezek mellett vizsgáltam, hogy mennyire hat ösztönzően a dolgozókra a teljesítménymenedzsment rendszer, illetve, hogy a munkavállalók mennyire elégedettek vele. Az elemzés során találtam több egyezőségét a két szektor között. Példaként azt említeném meg, hogy a szervezetek többségére igaz az, hogy minden dolgozó teljesítménye értékelésre kerül és nem csak a nem vezető beosztású munkavállalók. Szintén hasonlóságot véltem felfedezni az értékelő személy kapcsán, aki legtöbb esetben a közvetlen felettes. Ugyanakkor sok esetben nagy különbségek láthatóak a közszféra és a versenyszféra teljesítményértékelő gyakorlata között. Lényeges különbségnek az értékelések gyakorisága mondható (informális és formális értékelés egyaránt), emellett bizonyos kompetenciák figyelembevétele is jelentősen eltér a két szférában. Kiderült az is, hogy a közszférában dolgozók többségét egyáltalán nem motiválja a teljesítménymenedzsment gyakorlata, és az elégedettséget tekintve sem születtek jónak számító eredmények. A válaszokból arra következtetek, hogy több esetben nagy szükség lenne a teljesítményértékelő gyakorlat frissítésére, igaz ez főként a közszférára. Gyakrabban lenne szükség az értékelésre, mind formális és informális tekintetben. Emellett mindenképp fontos lenne, hogy motiválóbbnak érezzék a dolgozók a teljesítményértékelést, és például többször kapjanak szóbeli elismerést, dicséretet. Az anyagi juttatások sem bizonyulnak ösztönzőnek, ugyanakkor ezen nem könnyű változtatni a közszféra jellege miatt. További kutatások elvégzésére lenne szükség ahhoz, hogy kiderüljön, hogy pontosan mi okozna elégedettséget a dolgozóknak a teljesítménymenedzsment kapcsán.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment és Vállalkozás Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: emberi erőforrás menedzsment, közszféra, teljesítményértékelés, teljesítménymenedzsment, versenyszféra
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Máj. 14. 08:06
Utolsó módosítás: 2024. Máj. 14. 08:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet