Fülöp Beáta (2023) Vezetők hatása a munkavállalókra és a pszichoszociális kockázati tényezők a Penny Market Kft-nél. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Fülöp Beáta (JH1E3J)_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Fülöp Beáta (JH1E3J)_Absztrakt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (206kB) |
|
PDF
Fülöp Beáta_szakdolgozat-biralat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (170kB) |
|
PDF
szakdolgozat-biralat_2023.12 FB.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (149kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom középpontjában a vezetők és beosztottak állnak. A vezetők hatására a munkatársakra gyakorolt hatását vizsgálta kérdőív segítségével. Kutatásom célja az volt, hogy különböző kritériumok szerint mélyebb képet kapjak, hogy a munkavállalók és a vezetőik között milyen kölcsönhatás és kapcsolat figyelhető meg, valamint mik lehetnek a gyakrabban előforduló pszichoszociális kockázati tényezők egy szervezeten belül. Szakdolgozatom első részében szakirodalmi kutatást végeztem, ahol megvizsgáltam milyen tulajdonságok fontosak egy vezetőnél. Kifejezetten arra kerestem a válaszokat, hogy a vezetők hogyan tudják a bizalmat növelni a beosztottakkal szemben, milyen vezetői stílusokat lehet elkülöníteni és milyen motivációs eszközöket alkalmazhatnak a vezetők. Ezek után arra is figyelmet fordítottam, hogy a vezetők hogyan tudják a konfliktusokat kezelni és a különböző konfliktuskezelési stratégiákat milyen konfliktushelyzetben lehet hatékonyan alkalmazni. Végül pedig körbejártam a pszichoszociális kockázati tényezőket, valamint azt, hogy melyek jelentenek nagyobb a munkavállalókra. A kutatásom fő részében a Penny Market Kft. munkavállalóira koncentráltam. A vállalat Magyarországon egy jól ismert, versenyszférában működő, for-profit multinacionális cég. A Penny Market Kft. munkavállalóinak „szemüvegén” keresztül vizsgáltam meg a vezetőket, valamint hangsúlyt fektettem a munkavállalók véleményeire és az általuk preferált tényezőkre is. A kutatást kvantitatív módszerrel végeztem, amelynek egy általam készített online kérdőív adta meg az alapját, végeredményül 166 munkatárs válaszát tudtam szemügyre venni, kiértékeli A kitöltőket területekre bontva is megvizsgáltam, amelyek a PENNY szerinti értékesítési területek: budapesti, déli, keleti és nyugati régiók; a logisztikai területek pedig: alsónémedi, karcagi és veszprémi raktárak, valamint a központi iroda. A három kutatási kérdésemre a válaszokat keresve olyan eredményeket kaptam, amelyek egy kereskedelmi cég életében jónak mondhatóak. A vezetők és az alkalmazottak között igen jó kapcsolat van. A különböző területeken lévő vezetők tulajdonságaikat tekintve jó vezetők, hiszen minden megfogalmazott fontos tényező, mint például a felelősségvállalás, őszinteség, együttműködés, következetesség és alkalmazkodóképesség megtalálhatók bennük. Jó módszerekkel próbálják kiépíteni a bizalmat a dolgozókkal. A kedveltség alapján kialakuló bizalmat főként az őszinte visszajelzéssel lehet növelni a Penny Market Kft-nél, szakmaikompetencián alapuló bizalmi tényezőkből a célok meghatározásával lehet igen jó eredményt elérni. Végül pedig a Convey-Merill kategóriákat figyelembe véve a tisztesség a legmeghatározóbb a vezetők és beosztottak között a bizalom kialakításában a vállalatnál. A vezetők többsége demokratikus vezetői stílust képviselnek, amely esetében a vezetők érdemek szerint osztják ki a szerepeket. Magas a dolgozókkal szembeni bizalmuk, valamint úgy érzik, delegálhatják feladataikat és nem szükséges mindent felügyelniük. Emellett pedig próbálják a döntésekbe bevonni a beosztottakat is. Kisebb számban a cégnél még az autokratikus vezetési stílus is előfordul, ami lényegesen szigorúbb stílus, mint a demokratikus. A vezetők által alkalmazható motivációs tényezőket vizsgálva, a vezetők az ösztönző eszközök mindegyikét igyekeznek használni. Az egyes területen dolgozó kitöltők olykor más féle motivációs eszközt részesítenének előnyben, mint amit a vezetőik jelenleg alkalmaznak, emiatt érdemes lenne törekedni arra, hogy a vezetők a jövőben a kettőt harmonizálják. Jelenleg a vezetők a pozitív visszacsatolással és a kiszámítható munkahely biztosításával igyekeznek ösztönözni a dolgozókat. Ez néhány terület igényeivel egyezik, de adott területeken inkább a fizetésemeléssel, jutalommal vagy szóbeli dicsérettel lehetne motiválni. A vezetők konfliktuskezelése nagyon kiemelkedő, hiszen szinte minden területen a vezetők a kompromisszumkész stratégiát igyekeznek alkalmazni, amellyel a kitöltők is elégedettek. A vezetők az esetek zömében igyekeznek kompromisszumot kötni, tehát megtalálni az a megoldást, amely mindkettő fél számára elfogadható és kielégítő. Bár a felek érdekei nem teljesülnek teljes mértékben, ettől függetlenül is az egyik lehető legjobb megoldás a konfliktusokra. Végül pedig a pszichoszociális kockázati tényezőket tekintetettem át, megfigyelhető, hogy igen csekély mértékben található meg bármilyen aggódást adó tényező a PENNY-nél. Természetesen vannak tényezők, amelyekre érdemes a jövőben felügyelniük a vezetőknek, de ezek sem érnek el olyan határokat, amely problémákat okoznának. Ajánlott a vezetőknek fokozottan figyelni arra, hogy csökkentsék a zavaró és felkavaró helyzetek kialakulását és a feladatok egyenletesebben megtervezésére, elosztására is törekedniük kell. Ezen felül minden területen előforduló minimális stressz, feszültség, idegesség, valamint érzelmi és fizikai kimerültség elkerülésére, mennyiségének csökkentésére is fókuszálniuk szükséges a vezetésnek.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment és Vállalkozás Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | konfliktuskezelés, motiváció, Penny Market Kft., pszichoszociális kockázati tényezők, vezetési stílus(ok) |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Máj. 14. 08:05 |
Utolsó módosítás: | 2024. Máj. 14. 08:05 |
Actions (login required)
Tétel nézet |