BGE-PSZK levelezős hallgatóinak nyelvtanulási attitűdje

Tuboly Viktória (2023) BGE-PSZK levelezős hallgatóinak nyelvtanulási attitűdje. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Tuboly_Viktoria_TDK_UZ2YR0_vegleges.pdf] PDF
Tuboly_Viktoria_TDK_UZ2YR0_vegleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (758kB)
[thumbnail of rezume_tuboly_viktoria_UZ2YR0.docx] Microsoft Word
rezume_tuboly_viktoria_UZ2YR0.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (17kB)
[thumbnail of Dolgozat_biralati_lap_2023_Tuboly KDA.pdf] PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023_Tuboly KDA.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (84kB)
[thumbnail of Dolgozat_biralati_lap_2023 Tuboly Viktória.pdf] PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023 Tuboly Viktória.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (171kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témájaként a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karán tanuló levelező képzési formában tanuló hallgatók nyelvtanulási attitűdjének vizsgálatát választottam, különös tekintettel a külső társadalmi és gazdasági hatások okozta motivációváltozásokra, figyelembe véve a szociodemográfiai szempontokat is. A diploma megszerzéséhez ma már nem elvárása nyelvvizsga, miközben az utóbbi időben jelentős mértékben megemelkedtek a nyelvvizsga megszerzésének költségei, ami hatással lehet a hallgatók nyelvtanulási attitűdjére. Úgy vélem, hogy kutatásom segítheti a Kar oktatási tevékenységének az optimalizálását, fejlesztését a hallgatói igények, attitűdök felmérésével. Másrészt kiemelném, hogy a nyelvtudás napjainkban egyre fontosabb a munkaerőpiacon, amelynek az Egyetem is igyekszik stratégiája mentén egyre inkább megfelelni, ehhez alkalmazkodni. A kutatásom során kérdőívvel igyekeztem a témával kapcsolatos hallgatói attitűdöket felmérni. Előzetes feltevéseim szerint a külföldi – például a Nyugat-Európában élő, dolgozó vagy a határon túli magyarok – egyetemi hallgatók számára fontosabb a nyelvtudás és nyelvtanulás mint a magyarországi tanulóknak, mely hipotézis beigazolódott. További feltételezésem az volt, hogy a távmunkában, azaz teljes home officeban dolgozó hallgatók fontosabbnak találják és nagyobb mértékben használnak idegen nyelveket, mint azok, akik minden nap bejárnak a munkahelyükre. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy – feltevésem szerint – a döntően magyar tulajdonú, magyar anyanyelvű dolgozói populációval rendelkező cégeknél munkát vállaló hallgatók viszont sokkal kevésbé helyeznek hangsúlyt az idegen nyelvekre, hiszen a kollégák közti kommunikáció magyar nyelven zajlik. Amennyiben a magyarországi lakóhellyel rendelkező tanulókat vesszük figyelembe, azt feltételeztem, hogy a vidéki tanulók és a fővárosi hallgatók között nem lesz szignifikáns különbség a nyelvtanulással kapcsolatos hozzáállásban. Ezen hipotéziseim beigazolódtak. Az ezt követő hipotéziseim az egyetemi képzéssel voltak kapcsolatosak. Úgy vélem, hogy a tanulók megfelelőnek találják az egyetem által nyújtott szaknyelvi kurzusokat és nyitottak arra, hogy akár második idegen nyelven is tanulhassák a szakma rejtelmeit, ha arra lenne lehetőség - mely hipotézis beigazolódott. Hipotézisem, mely szerint a nyelvvizsga-amnesztia azt eredményezi a nyelvtanulási motivációban, hogy a kötelezően előírt tantárgyakon kívül a hallgatók nem fognak az amúgy rendkívül megdrágult nyelvvizsgák mellett dönteni majd, megdőlt, mertmég mindig jelentős a nyelvvizsgabizonyítvány megszerzésére irányuló kereslet az egyetemi könnyítés bevezetésének ellenére is.Összességében azt a következtetést is le lehet vonni, hogy a külföldről hallgató tanulókat negatív értelemben jóval jobban érinti a nyelvvizsgaár változása, mint az itthoni hallgatókat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Üzleti Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: felsőfokú képzés, motiváció, munkaerőpiac, nyelvvizsga, szaknyelv
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Már. 22. 12:53
Utolsó módosítás: 2024. Már. 22. 12:53

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet