Tuboly Viktória (2023) BGE-PSZK levelezős hallgatóinak nyelvtanulási attitűdje. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Tuboly_Viktoria_TDK_UZ2YR0_vegleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (758kB) |
|
Microsoft Word
rezume_tuboly_viktoria_UZ2YR0.docx Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (17kB) |
|
PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023_Tuboly KDA.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (84kB) |
|
PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023 Tuboly Viktória.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (171kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom témájaként a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karán tanuló levelező képzési formában tanuló hallgatók nyelvtanulási attitűdjének vizsgálatát választottam, különös tekintettel a külső társadalmi és gazdasági hatások okozta motivációváltozásokra, figyelembe véve a szociodemográfiai szempontokat is. A diploma megszerzéséhez ma már nem elvárása nyelvvizsga, miközben az utóbbi időben jelentős mértékben megemelkedtek a nyelvvizsga megszerzésének költségei, ami hatással lehet a hallgatók nyelvtanulási attitűdjére. Úgy vélem, hogy kutatásom segítheti a Kar oktatási tevékenységének az optimalizálását, fejlesztését a hallgatói igények, attitűdök felmérésével. Másrészt kiemelném, hogy a nyelvtudás napjainkban egyre fontosabb a munkaerőpiacon, amelynek az Egyetem is igyekszik stratégiája mentén egyre inkább megfelelni, ehhez alkalmazkodni. A kutatásom során kérdőívvel igyekeztem a témával kapcsolatos hallgatói attitűdöket felmérni. Előzetes feltevéseim szerint a külföldi – például a Nyugat-Európában élő, dolgozó vagy a határon túli magyarok – egyetemi hallgatók számára fontosabb a nyelvtudás és nyelvtanulás mint a magyarországi tanulóknak, mely hipotézis beigazolódott. További feltételezésem az volt, hogy a távmunkában, azaz teljes home officeban dolgozó hallgatók fontosabbnak találják és nagyobb mértékben használnak idegen nyelveket, mint azok, akik minden nap bejárnak a munkahelyükre. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy – feltevésem szerint – a döntően magyar tulajdonú, magyar anyanyelvű dolgozói populációval rendelkező cégeknél munkát vállaló hallgatók viszont sokkal kevésbé helyeznek hangsúlyt az idegen nyelvekre, hiszen a kollégák közti kommunikáció magyar nyelven zajlik. Amennyiben a magyarországi lakóhellyel rendelkező tanulókat vesszük figyelembe, azt feltételeztem, hogy a vidéki tanulók és a fővárosi hallgatók között nem lesz szignifikáns különbség a nyelvtanulással kapcsolatos hozzáállásban. Ezen hipotéziseim beigazolódtak. Az ezt követő hipotéziseim az egyetemi képzéssel voltak kapcsolatosak. Úgy vélem, hogy a tanulók megfelelőnek találják az egyetem által nyújtott szaknyelvi kurzusokat és nyitottak arra, hogy akár második idegen nyelven is tanulhassák a szakma rejtelmeit, ha arra lenne lehetőség - mely hipotézis beigazolódott. Hipotézisem, mely szerint a nyelvvizsga-amnesztia azt eredményezi a nyelvtanulási motivációban, hogy a kötelezően előírt tantárgyakon kívül a hallgatók nem fognak az amúgy rendkívül megdrágult nyelvvizsgák mellett dönteni majd, megdőlt, mertmég mindig jelentős a nyelvvizsgabizonyítvány megszerzésére irányuló kereslet az egyetemi könnyítés bevezetésének ellenére is.Összességében azt a következtetést is le lehet vonni, hogy a külföldről hallgató tanulókat negatív értelemben jóval jobban érinti a nyelvvizsgaár változása, mint az itthoni hallgatókat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Üzleti Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | TDK dolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | felsőfokú képzés, motiváció, munkaerőpiac, nyelvvizsga, szaknyelv |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Már. 22. 12:53 |
Utolsó módosítás: | 2024. Már. 22. 12:53 |
Actions (login required)
Tétel nézet |