Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei

Kállai Balázs József (2023) Gazdasági képzésben tanuló egyetemi hallgatók plágiummal és ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of KállaiBalázs_TELJES_TDK_HARVARD.pdf] PDF
KállaiBalázs_TELJES_TDK_HARVARD.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Kállai_Balázs_NHC9G5_Rezümé.docx] Microsoft Word
Kállai_Balázs_NHC9G5_Rezümé.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (18kB)
[thumbnail of Dolgozat_biralati_lap_2023_Kállai Balázs_avdhA6-7852faad-524e-4421-a26a-3a608eadb9b1.pdf] PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023_Kállai Balázs_avdhA6-7852faad-524e-4421-a26a-3a608eadb9b1.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (502kB)
[thumbnail of Kállai Balázs_bírálat_Vékási Adél.pdf] PDF
Kállai Balázs_bírálat_Vékási Adél.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (818kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az egyetemi hallgatóság hozzáállását, illetve véleményét akartam felszínre hozni, a plágiumról és a manapság gyakran említett ChatGPT-ről (Egy chatbot, generatív mesterséges intelligencia). A mesterséges intelligenciák erdőtűzként terjednek és gyorsabban fejlődnek, mint amilyen sebességgel alkalmazkodni tudunk hozzájuk (mind magán, társadalmi vagy professzionális szinten). Tehát elmondható, hogy rendkívül aktuális kihívással áll szembe a globális társadalom az élet minden területén, és az egyik ilyen az oktatásban jelenik meg. A kutatásom előtt a következő kérdéseket vetettem fel: Mi az egyetemi hallgatók véleménye a plágiumról? Mi az egyetemi hallgatók véleménye a ChatGPT használatáról? Milyen összefüggés van az egyetemi hallgatók plágiummal, valamint ChatGPT-vel kapcsolatos véleményei között? A kutatás mintájában 235 hallgató került a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli karáról. A minta nem számít reprezentatív mintának. A kitöltők 53,2%-a nő (n=125) volt, illetve 20,51 év volt az átlagéletkor 1,72-es szórás mellett. A kutatási eszköz egy kérdőív volt, mely kettő, már korábban más kutatók által validálásra került kérdőívek alapján készült. Az említett, korábban validált kérdőíveket a konzulensem segítségével adaptáltam és kiegészítettem demográfiai adatokkal kapcsolatos kérdésekkel. A végleges forma a Google Forms szoftverben készült el, és ebből adódóan az adatgyűjtés is online térben történt. Az adatgyűjtésre a 2023/2024-es tanév őszi félévének elején került sor. A kinyert adatok kvantitatív kutatási paradigmán keresztül lettek feldolgozva SPSS 28.0 statisztikai elemző szoftverben. A kapott válaszok különböző ismérvek szerint is összehasonlításra kerültek (pl. nemek, finanszírozási forma), melyeket független t-próbák segítségével készítettem el. Kutatási eredményeim rámutattak arra, hogy a nők és férfiak eltérő módokon állnak a plágiumhoz és a ChatGPT-hez, ami valószínűleg a nemek általános kockázatvállalási különbségeiből származhat. Továbbá, a kérdőívre kapott válaszok alapján a hallgatók az önplagizálást enyhébb vétségként tekintik, mint a „klasszikus” plagizálást, ezért a velejáró következményt, büntetést is alacsonyabb szabnának ki. A kutatási eszközben alkalmazott skálákról készült korrelációs mátrix is érdekes eredményeket hozott. A legszorosabb, pozitív korreláció (r=0,74) a 7. és 8. skála között volt, ami azt jelenti, hogy minél hasznosabbnak véli egy hallgató a ChatGPT-t, annál hajlandóbb lesz a használatára is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: chatgpt, egyetem, hallgatói attitűdök, plagizálás, plágium
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Már. 22. 12:52
Utolsó módosítás: 2024. Már. 22. 12:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet