Magyarországon élő külföldi állampolgárok multinacionális nagyvállalati környezetben

Krepsz Kata (2023) Magyarországon élő külföldi állampolgárok multinacionális nagyvállalati környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Krepsz-Kata-(RXEO56)-TDK dolgozat.pdf] PDF
Krepsz-Kata-(RXEO56)-TDK dolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Rezümé jelentkezéshez-Krepsz Kata.docx] Microsoft Word
Rezümé jelentkezéshez-Krepsz Kata.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (15kB)
[thumbnail of Mitzi inetjú - átirat (magyarul).docx] Microsoft Word
Mitzi inetjú - átirat (magyarul).docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (25kB)
[thumbnail of Mitzi interjú - átirat (angolul).docx] Microsoft Word
Mitzi interjú - átirat (angolul).docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (38kB)
[thumbnail of Krepsz_Kata RXEO56.pdf] PDF
Krepsz_Kata RXEO56.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (456kB)
[thumbnail of Dolgozat_biralati_lap_2023_KK.pdf] PDF
Dolgozat_biralati_lap_2023_KK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (326kB)

Absztrakt (kivonat)

Krepsz Kata Konzulens: 3. aktív félév Dr. Kolnhofer-Derecskei Anita Gazdálkodás és menedzsment egyetemi docens BGE PSZK BGE PSZK Magyarországon élő külföldi állampolgárok multinacionális nagyvállalati környezetben Dolgozatomban a Magyarországon élő külföldi állampolgárokat fogom vizsgálni, első sorban, hogy milyen létszámban telepedtek le hazánkban. Ezután szeretném megtudni, hogy milyen okai voltak ennek, milyen előnyökkel vagy akár negatív jelenségekkel, véleményekkel kellett vagy éppen kell szembenézniük. Majd az országunkra hatással lévő gazdasági előnyöket-hátrányokat és a multinacionális világvezető nagy cégekre való hatásukat szeretném kutatni. A legnagyobb hangsúlyt erre szeretném fektetni, hogy ennek a választott cégnek hogyan lehetne a kulturális diverzitását ösztönző stratégiáját még jobban növelni, segíteni. Kutatásom alatt szeretném kideríteni, hogy pontosan mi is motiválja ezen külföldről érkezett dolgozókat, hogy itt Magyarországon töltsék mindennapjaikat a családjuktól távol. Vajon a céggel szembeni elhivatottság az oka? Talán az, hogy nem volt más lehetőségük, és muszáj volt idejönniük? Továbbá, hogy egyáltalán szeretnek-e itt élni, vagy folyamatos kulturális sokkban vannak az új és sajátjuktól eltérő kultúra miatt? Vagy előfordulhat, hogy már a hosszú évek óta itt élő külföldiek az itteni kultúrát gondolják a sajátjuknak? A módszertant és a mintavétel módját szeretném ismertetni ebben a bekezdésben. A kutatásom két részből fog állni a terveim szerint. A munkahelyemen szeretnék tartani első sorban 4 személyesen megrendezett interjút a kollégáimmal. Ennek a négy kiválasztott személynek még az interjúk előtt ki fogok küldeni egy kérdőívet, amelyet szeretném, ha kitöltenének és visszaküldenének nekem. Ez alapján a kérdőív alapján már látni fogom, hogy melyik személytől mit szeretnék majd még részletesebben megkérdezni az általános kérdéseken felül. Emiatt egy félig strukturált interjú vázlatom lesz. A kérdőív alapján csak plusz kérdéseket fogok feltenni személyenként. A sokaság mintaválasztásakor a 4 munkatársamat, akikkel az interjúkat készítettem, elsősorban a nemzetiségük miatt választottam, hiszen egyértelműen külföldi nemzetiségű interjú alanyokat kerestem. Célirányos mintavételt alkalmaztam, hogy a kutatási eredményeket később könnyebben átláthassam, értelmezzem. Emiatt olyanokat választottam az interjú alanyoknak, akik mind különböző világrészről érkeztek, így jobban tudom vizsgálni a különbségeket, vagy akár hasonlóságokat közöttük. Továbbá a cég általi három régió szerinti besorolást is mindenképpen szerettem volna, ha az interjú alanyaim lefedik. Ezért is az egyik megkérdezett személy az amerikai régiónkból, egy másik pedig az ázsiai régiónkból, míg a többiek mind környező és távolabbi európai országokból érkeztek. A négy személy, akikkel interjút készítettem megkértek, hogy a nevüket ne tüntessem fel a dolgozatomban, így a későbbiekben egy-egy általuk választott „fedőnévvel” fogok rájuk hivatkozni és a következő ismertetőikkel, amelyek a mintavételem alapjául szolgáltak: Neme/pozíció/kora/mióta van Magyarországon/családosak-e/nemzetiségük. Az eredményeimet tekintve összegzésképpen megállapítható, hogy igenis jól érzik itt magukat a megkérdezett külföldi állampolgárok és megszerették az országot. Továbbá, arra is megkaptam a választ, hogy nincsenek folyamatos kulturális sokkban, hanem ezt idővel le tudták küzdeni. Azonban vannak nehézségek, amikkel szembe kell nézniük. A cég számára is számos javaslatot tettem, de talán a legfontosabb és legegyértelműbb, az, hogy a magyar nyelv oktatását újra be kellene vezetniük. E felé egyöntetű volt az érdeklődés.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: állampolgárság, kulturális különbségek, külföldi munkavállalók, multinacionális vállalatok, munkahelyi viszonyok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Már. 22. 12:51
Utolsó módosítás: 2024. Már. 22. 12:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet