Tamás Anett (2023) Turisztikai vállalkozások kitörési lehetőségei a revenue management segítségével. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Tamás Anett-TDK.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
Microsoft Word
rezume_Tamás Anett.docx Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (16kB) |
|
PDF
TAMÁS_ANETT_KVIK_KK.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (202kB) |
|
PDF
Tamás Anett_Dolgozat_biralati_lap_2023.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (294kB) |
Absztrakt (kivonat)
A turisztikai ágazat nagy mértékben kitett a külső gazdasági hatásoknak. Az elmúlt néhány évben egymás után tapasztalható események – pandémia, háborúk, infláció – miatt egyre nehezebbé válik a turisztikai vállalkozások gazdaságos üzemeltetése. Éppen ezért különösen fontos lett hatékony bevételoptimalizálási módszerek alkalmazása. Az egyik lehetséges út a légitársaságok és szállodák által már régóta alkalmazott dinamikus árazás bevezetése a statikus árak helyett.Dolgozatom három kutatási kérdésre fókuszál. A turisztikai ágazatbanhol lehet bevezetni a dinamikus árazást, ennekmilyen feltételei vannakéshogyan reagálna erre a kereslet.Aszakirodalmi áttekintés alapjánbemutatom a revenue, yield management és dinamikus árazás kialakulását, fogalmi magyarázatait. Szállodai jó példákon keresztül ismertetem a revenue management bevételmaximalizáló hatásait. Aprimer kutatás részea Budapest Parkkal és színházakkal készített interjúk. Kiemelt jelentőségű a Dumaszínház bevonása, ahol a magyar színházi piacon elsőként alkalmazták a dinamikus árakat. Kérdőíves lekérdezés formájában pedig a már dinamikus árazást használó szállodákat és a fogyasztói oldalt mértem fel. Összesen 12 színházzal és 21 szállodával dolgoztam, amin belül csatlakozott egy 9 szállodából álló budapesti szállodalánc is. A fogyasztói oldal kérdőíves lekérdezését 380 fővel végeztem.Aprimer kutatásból összességében az derült ki, hogy egyetlen szálloda sem bánta meg a dinamikus árazás használatát. A színházak többsége szintén nyitott lenne a statikus árakról való átállásra. Általánosságban elmondható, hogya turisztikai szolgáltatókat a következő tényezők akadályozzák leginkább a revenue management bevezetésében: ha valamelyik revenue managementhez szükséges kondíció nem teljesül, illetve a meglévő jegyértékesítési hagyományok, megszokások. A kereslet kérdőíves lekérdezése alapjána legtöbb fogyasztót zavarnák a dinamikus jegyárak.A kutatás alapján kiderül, hogy melyik turisztikai szolgáltatók esetén lehetséges a revenue management bevezetése. Ennek jelenleg milyen feltételei, illetve akadályozó tényezői vannak. Képet kapunk arról is, hogy a fogyasztók hogyan viszonyulnak a turisztikai szolgáltatók folyton váltakozó áraihoz.Dolgozatomban törekedtem arra, hogy a revenue management más turisztikai szolgáltatások esetén való alkalmazhatóságát is vizsgáljam. A kérdéskörnemcsak nemzetgazdasági szempontból lényeges, hanem a fenntartható turizmus jegyében is törekedni kell a digitális megoldások adta lehetőségek kihasználására.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | TDK dolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | árazási stratégia, bevételmaximalizálás, dinamikus árazás, Revenue Management, turisztikai vállalkozás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Már. 22. 12:51 |
Utolsó módosítás: | 2024. Már. 22. 12:51 |
Actions (login required)
Tétel nézet |