Turisztikai vállalkozások kitörési lehetőségei a revenue management segítségével

Tamás Anett (2023) Turisztikai vállalkozások kitörési lehetőségei a revenue management segítségével. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Tamás Anett-TDK.pdf] PDF
Tamás Anett-TDK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of rezume_Tamás Anett.docx] Microsoft Word
rezume_Tamás Anett.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (16kB)
[thumbnail of TAMÁS_ANETT_KVIK_KK.pdf] PDF
TAMÁS_ANETT_KVIK_KK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (202kB)
[thumbnail of Tamás Anett_Dolgozat_biralati_lap_2023.pdf] PDF
Tamás Anett_Dolgozat_biralati_lap_2023.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (294kB)

Absztrakt (kivonat)

A turisztikai ágazat nagy mértékben kitett a külső gazdasági hatásoknak. Az elmúlt néhány évben egymás után tapasztalható események – pandémia, háborúk, infláció – miatt egyre nehezebbé válik a turisztikai vállalkozások gazdaságos üzemeltetése. Éppen ezért különösen fontos lett hatékony bevételoptimalizálási módszerek alkalmazása. Az egyik lehetséges út a légitársaságok és szállodák által már régóta alkalmazott dinamikus árazás bevezetése a statikus árak helyett.Dolgozatom három kutatási kérdésre fókuszál. A turisztikai ágazatbanhol lehet bevezetni a dinamikus árazást, ennekmilyen feltételei vannakéshogyan reagálna erre a kereslet.Aszakirodalmi áttekintés alapjánbemutatom a revenue, yield management és dinamikus árazás kialakulását, fogalmi magyarázatait. Szállodai jó példákon keresztül ismertetem a revenue management bevételmaximalizáló hatásait. Aprimer kutatás részea Budapest Parkkal és színházakkal készített interjúk. Kiemelt jelentőségű a Dumaszínház bevonása, ahol a magyar színházi piacon elsőként alkalmazták a dinamikus árakat. Kérdőíves lekérdezés formájában pedig a már dinamikus árazást használó szállodákat és a fogyasztói oldalt mértem fel. Összesen 12 színházzal és 21 szállodával dolgoztam, amin belül csatlakozott egy 9 szállodából álló budapesti szállodalánc is. A fogyasztói oldal kérdőíves lekérdezését 380 fővel végeztem.Aprimer kutatásból összességében az derült ki, hogy egyetlen szálloda sem bánta meg a dinamikus árazás használatát. A színházak többsége szintén nyitott lenne a statikus árakról való átállásra. Általánosságban elmondható, hogya turisztikai szolgáltatókat a következő tényezők akadályozzák leginkább a revenue management bevezetésében: ha valamelyik revenue managementhez szükséges kondíció nem teljesül, illetve a meglévő jegyértékesítési hagyományok, megszokások. A kereslet kérdőíves lekérdezése alapjána legtöbb fogyasztót zavarnák a dinamikus jegyárak.A kutatás alapján kiderül, hogy melyik turisztikai szolgáltatók esetén lehetséges a revenue management bevezetése. Ennek jelenleg milyen feltételei, illetve akadályozó tényezői vannak. Képet kapunk arról is, hogy a fogyasztók hogyan viszonyulnak a turisztikai szolgáltatók folyton váltakozó áraihoz.Dolgozatomban törekedtem arra, hogy a revenue management más turisztikai szolgáltatások esetén való alkalmazhatóságát is vizsgáljam. A kérdéskörnemcsak nemzetgazdasági szempontból lényeges, hanem a fenntartható turizmus jegyében is törekedni kell a digitális megoldások adta lehetőségek kihasználására.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-menedzsment

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: árazási stratégia, bevételmaximalizálás, dinamikus árazás, Revenue Management, turisztikai vállalkozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Már. 22. 12:51
Utolsó módosítás: 2024. Már. 22. 12:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet