A bútoráruházon túl: Az IKEA társadalmi felelősségvállalásának vizsgálata

Bereczk Julianna (2023) A bútoráruházon túl: Az IKEA társadalmi felelősségvállalásának vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Bereczk Julianna_KOLJ05_A bútoráruházon túl Az IKEA társadalmi felelősségvállalásának vizsgálata.pdf] PDF
Bereczk Julianna_KOLJ05_A bútoráruházon túl Az IKEA társadalmi felelősségvállalásának vizsgálata.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Bírálat-Bereczk Julianna-Lakatos-Báldy-2024.pdf] PDF
Bírálat-Bereczk Julianna-Lakatos-Báldy-2024.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (652kB)
[thumbnail of Bírálat-Bereczk Julianna-Marosán-2024.pdf] PDF
Bírálat-Bereczk Julianna-Marosán-2024.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (241kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomat az IKEA társadalmi felelősségvállalásáról írom, melyben a vállalat CSR tevékenységeit és kommunikációját mutatom be és elemzem.olgozatomban elsősorban szekunder kutatás alapján bemutatom maga a társadalmi felelősségvállalás fogalmát, történelmét és típusait. Külön kitérek a magyar CSR kialakulására is, hiszen ahogy említettem, hazánkba a nyugati országoktól eltérően viszonylag későn gyűrűzött csak be ez a tevékenység a vállalatok életébe. Ennek oka is kutatásom része volt, melyre külön kitérek a későbbiekben.A diplomamunkám következő részében az IKEA cégcsoportra összpontosítottam, melyben bemutatom a vállalat történetét a kezdetektől, majd körüljárom koncepciójának a lényegét,mely részben a cég sikerének kulcsát ismertetem. Nem csak a fizikai, termékeket és áruházakat érintő marketingre térek ki, de a mögöttük meghúzódó pszichológiai háttérre is.Marketing szakos hallgatóként elengedhetetlennek tartottam, hogy készítsek egy SWOT analízist, mely részben a vállalatot értékelem az ismert szempontok alapján. Célom ezzel az volt, hogy megismerjem a cég stratégiaalkotási folyamatát és feltérképezzem, hogy mely feladatai a legfontosabbak önmaga számára. Azért tartottam ezt fontosnak, mert úgy gondolom szinte mindenkinek az IKEA egy erős, gazdaságilag stabil és innovatív cégként él a fejében. Kutatásommal azonban meg szerettem volna mutatni, hogy míg ez sok esetben valóban igaz, gyengeségei és veszélyei is vannak éppen ugyanúgy.A dolgozat második felében kitérek konkrétan az IKEA vállalat társadalmi felelősségvállalására és annak típusaira. Kitérek a környezetvédelmi törekvéseire és az IKEA Foundation égisze alatt folytatott munkájára is. Utóbbinak fő célja, hogy javítsa a gyermekek jogait és életkörülményeit a nagyvilágban, mindezt úgy, hogy közben a természetvédelmet is szem előtt tartja. Az IKEA magyarországi leányvállalatának is különálló, specifikus törekvései vannak a különböző közösségek életkörülményeinek javítására. Évente több millió forintot költenek a hátrányos helyzetű gyermekek, hajléktalanok és fogyatékkal élő csoportok megsegítésére, ezt a törekvést pedig különösen szívemen viselem, ezért mindenképpen a kutatásom részévé szerettem volna tenni.Sajnos a rengeteg jó cselekedet ellenére is érték már támadások a vállalatot, több kritika is érte már őket nem egyenlő dolgozói bánásmód és helytelen környezeti gyakorlataik miatt. Sok esetben ezekre ugyan rácáfoltak, de csorbát ejtettek a cég hírnevén és CSR érintettségük miatt ennek is mindenképpen helye volt a szakdolgozatomban.Dolgozatom végén, primer és önálló kutatásként egy kérdőívet készítettem, amit a Facebookon tettem közzé. Ennek segítségével arra szerettem volna választ kapni, hogy milyen a fogyasztók benyomása az IKEA-ról, illetve hogy mennyire ismerik a cég társadalmi felelősségvállalási törekvéseit. Vajon hatásos-e a vállalat CSR kommunikációja annyira, hogy az a magyar közönséghez is eljut és képes-e ez befolyásolni a fogyasztói döntéseket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, IKEA, primer vizsgálatok, SWOT-elemzés, társadalmi felelősség, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:38
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet