A koronavírus hatása az árufuvarozásra

Magyar Richárd (2023) A koronavírus hatása az árufuvarozásra. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Záródolgozat.pdf] PDF
Záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Magyar Richárd bírálat_SzB..pdf] PDF
Magyar Richárd bírálat_SzB..pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (679kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom első részében az árufuvarozás/szállítmányozás története kerül górcső alá, majd ez után a koronavírus gazdasági hatása a szegmensre. Végül az árufuvarozás jogi rendszere és alapfogalmai kerül ismertetésre, ezt követően pedig a szakmai gyakorlatom helyéül szolgáló vállalat bemutatása.Az árufuvarozás egészen messzire nyúlik vissza a történelemben. Ahogy az áru, mint cserekereskedelem létrejött, úgy létrejött vele az igény, hogy eljuttassák egyik helyről a másikra. Kezdetben lovaskocsikon hordták a portékáikat az árusok, egyik városból a másikba, amelyet az autó megjelenésével a robbanómotoros gépjárművek váltottak fel. Olyannyira fontossá vált az árufuvarozás, akár közúton, akár vasúton, hogy a második Világháború során, többször hidakat robbantottak fel, elvágva azzal az élelem, vagy lőszer utánpótlás útját.A koronavírus nem csak a zárásokkal gyakorolt kényszert a fuvarozási szegmensre, hanem a később elszabaduló üzemanyagárakkal is, illetve, a konténerek árának megemelkedése, majd hiánya okozott válságot s szegmensben. Ezen problémákkal párhuzamosan a sorozatos elbocsátások száma kezdett emelkedni, mely nyilvánvalóvá tette a piacon uralkodó problémákat.A CMR egyezmény a legalapvetőbb jogi szabályozása a fuvarozásnak és szállítmányozásnak. legalapvetőbb szabályozásokat a CMR egyezmény tartalmazza. A CMR dokumentumnak tartalmaznia kell minden információt a rakományról, súly, méretek, rendeltetési hely stb.Összefoglalás:A koronavírus nem csak a lakosság egészségén és pénzügyi helyzetén hagyott nyomot, hanem a vállalatok nagy részén is, legyen az mikro vagy nagyvállalat. A fuvarozást tekintve, kezd visszatérni a 2020 előtti időszakhoz (melyen azért nehezít egy kelet-európai háború Oroszország és Ukrajna közt). Feltehetnénk a kérdést: Vajon mennyi időre van még szüksége a gazdaságnak felállni egy két éven át tartó krízisből, hiszen ha a vállalatok nagy része akár autóipar, akár bármilyen gyártói szegmens, a fuvarozásra kihatással lesz, hiszen ha nincs mit gyártani és eladni, nincs mit fuvarozni. A cégek proaktivitása hatványozott szerepet kap ebben az időszakban, hiszen aki tud újítani, versenyképes maradhat. Összességében amely cég túl tudta élni a Covid-válságot, az nagy valószínűséggel megerősödve tudja folytatni tevékenységét, jelentős tapasztalatokat gyűjtve.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szőke Brigitta
Belső
óraadó tanár; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: 21. század, adafeldolgozás, árufuvarozás, egyezmények, instabilitás, koronavírus-járvány (COVID-19), szállítmányozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:36
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet