Fintech – Innováció és digitalizáció a pénzügyekben: Az alma, ami a bankot távol tartja?

Jakab Milán (2023) Fintech – Innováció és digitalizáció a pénzügyekben: Az alma, ami a bankot távol tartja? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of jakab_milan_szakdolgozat.pdf] PDF
jakab_milan_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (936kB)
[thumbnail of JAKAB MILÁN SZAKDOLGOZAT BÍRÁLAT KÜLSŐ KONZULENS GYŐRI DÁVID.pdf] PDF
JAKAB MILÁN SZAKDOLGOZAT BÍRÁLAT KÜLSŐ KONZULENS GYŐRI DÁVID.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (2MB)
[thumbnail of Jakab Milán bírálata.pdf] PDF
Jakab Milán bírálata.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

A digitalizáció felgyorsulása a pénzügyi szektort sem kímélte, és az elmúlt években rengeteg tekintet szegeződött a pénzügyi szférán belüli innovatív megoldások és szolgáltatások megjelenésére. Ezek gyűjtőneve a fintech, amely az angol financial technology szavakból származik és a digitális pénzügyek legújabb generációja (FinTechZone, é. n.).A kifejezés eredete az 1990-es évek elejére vezethető vissza (Arner, Barberis, Buckley, 2015), és nem másra utal, mint a Citigroup által kezdeményezett Financial Services Technology Consortium névre keresztelt projektre. A projektnek számos új fizetési, biztonsági és üzletmenet-folytonossági kezdeményezést és szabványt köszönhetünk (Finextra, 2005). A Google Trends alapján, a 2010-es évek közepén a fintech szektorra irányuló figyelem kiugróan megnőtt.A fintech cégek megjelenése felgyorsította az innovációt a pénzügyi piacon, és ezt felismerve, a szabályozó szervek is olyan, az Európai Unión belül érvényes irányelveket dolgoztak ki, amelyek segítik a fintech startupok piacra lépését (FinTechZone, é. n.).A fintech kapcsán rengeteg szó esik az éppen feltörekvő vagy az újonnan alapított ígéretes startup cégekről. Azonban vannak olyan piaci szereplők, akik egy-egy más szegmensben már meghatározó, vagy éppen piacvezető szerepet töltenek be, viszont komoly lépéseket tesznek annak érdekében, hogy hasítsanak egy szignifikáns szeletet a fintech tortából is.A fejlett országokban talán már nem él olyan ember, aki ne ismerné az Apple-t, vagy legalábbis ne hallott volna a tech óriásról. A vállalat legismertebb terméke az iPhone, és évről évre komoly felhajtás övezi a legújabb modell bemutatóját. Habár az Apple népszerűségét továbbra is az innovatív hardveres eszközeinek köszönheti, és a cég legtöbb bevétele is ezen eszközök értékesítéséből származik, a vállalat komoly lépéseket tesz annak érdekében, hogy a szolgáltató szektorban is piacvezető szerepet töltsön be. Az egyik terület, amelyre a technológiai óriásvállalat kiemelt figyelmet fordít, az nem más, mint a pénzügyi szolgáltatási szegmens, és a vállalat által kínált szolgáltatások palettáját ma már számos fintech megoldás bővíti. Valamint, ahogy azt már megszokhattuk, a cupertinoi cég a piaci igényeket magas minőségen kielégítő szolgáltatásokat integrált a saját ökoszisztémájába.Én magam is egy keményvonalas Apple felhasználó vagyok és már 9 év telt el azóta, hogy megvásároltam az első iPhone készülékem. Míg kezdetben csak a telefonom volt almás, mára már a laptopom, a fülhallgatóm és a céges eszközeim is az almás cég logóját viselik. Az igazat megvallva, mikor valaki korábban megkérdezte tőlem, hogy mit szeretek az Apple termékeiben, mindig azt a választ adtam, hogy a dizájn, a prémium anyagok, és az iOS letisztult és felhasználóbarát kezelői felülete teszik vonzóvá a készülékeket. Azonban észrevettem, hogy valami megváltozott bennem, ugyanis egy pár hónapja ismét megkaptam ezt a kérdést valamelyik rokonomtól, és teljesen máshogyan közelítettem meg a témát, mint eddig. Az általam kiemelt pozitívumok között már nem a külső megjelenés állt a középpontban, hanem azok a szolgáltatások, amelyek csak az Apple felhasználói számára érhetőek el. Amit viszont még érdekesebbnek találtam, hogy az általam megnevezett szolgáltatások legtöbbje, amelyekről előszeretettel tartottam kiselőadást, nem a szórakoztató, hanem a pénzügyi kategóriába sorolható. Pontosan ez afelismerésadta az ötletet a szakdolgozatom megírásához.Az általam elvégzett kutatás a következő kérdéseket hivatott megválaszolni, továbbá a kérdésekhez tartozó hipotéziseket alátámasztani vagy megcáfolni:Vajon a fintech megoldásainak köszönhetően több új vásárló teszi le majd a voksát az Apple termékei mellett? Hipotézis 1: Nem gondolnám, hogy az Apple fintech megoldásai ösztönöznék a fogyasztókat, hogy Apple termékeket vásároljanak, legyen szó akár brand váltásról, akár első vásárlásról. Ugyanis, személyes tapasztalataim szerint az új eszközök bemutatása során az Apple nem ezekre a funkciókra építi a marketingjét.Növelhető-e a már meglévő ügyfelek márkahűsége az Apple fintech megoldásaival? Hipotézis 2: Úgy gondolom, hogy a márkahűség növelhető az Apple fintech megoldásaival. Ugyanis, az Apple nagyon ügyesen nyerte el a fogyasztók bizalmát, és a pénzügyi szektorban ez elengedhetetlen.Vajon az Apple belépése a pénzügyi szektorba valós fenyegetést jelent a tradicionális bankokra nézve? Hipotézis 3: Személyes véleményem szerint az olyan cégek, mint az Apple, nem fogják teljesen átvenni a tradicionális bankok szerepét a piacon. Azonban, az emberek bizalmi szintje csökken a tradicionális bankok irányába, aminek köszönhetően a neobankok[7]nagyobb befolyásra fognak szert tenni. Ez a piaci változás pedig a jelenleg piacvezető szerepet betöltő pénzügyi intézmények egy részének eltűnését is eredményezheti, amennyiben nem képesek adaptálódni az új helyzethez.Az általam megfogalmazott hipotézisek alátámasztásához vagy cáfolatához szekunder és primer adatokra egyaránt támaszkodom. Az Apple kínálatában lévő fintech szolgáltatásoknak csak egy limitált köre érhető el jelenleg Magyarországon, ez pedig nagyban megnehezíti a primer adatok begyűjtését. Azonban tisztában vagyok azzal, hogy a primer kutatás elengedhetetlen ahhoz, hogy az általam elkészített szakdolgozat megfeleljen a szakmai elvárásoknak. Így tehát felkértem néhány magyarországi fintech szakembert, hogy egy-egy interjú keretein belül osszák meg velem a saját meglátásaikat, az általam felállított három hipotézis alapjául szolgáló kérdésekre vonatkozóan. Az interjú kérdései, valamint a beérkezett válaszok a Mellékletek fejezetben találhatók. A mélyinterjúk keretein belül feltett kérdések kissé eltérnek a fentebb olvasottaktól, ugyanis az interjú szempontjából célszerűbb volt kvalitatív formában megfogalmazni őket. Azonban a kvalitatív kérdésekre kapott válaszokat, azok kvalitatív elemzése mellett, be fogom sorolni egy kvantitatív dichotómiába is. Ezen felül, készítettem egy egyszerű kérdőívet is, annak érdekében, hogy betekintést kapjak a szélesebb felhasználói közösség véleményébe is.Az Apple népszerűségének köszönhetően, számos külföldi intézmény vizsgálja jelenleg is a vállalat által megvalósított fejlesztések pénzügyi piacra gyakorolt hatásait. Így tehát számos cikk és kutatás fellelhető ezzel a témával kapcsolatban, amelyek kiváló szekunder adatforrásnak bizonyulnak.A szakdolgozatom első részében bemutatom magát a fintech jelenséget, és kitérek a szakdolgozatom szempontjából releváns definíciókra, szolgáltatásokra, technológiákra. Ezen felül szeretnék betekintést nyújtani az olvasónak a fintech történelmébe és ismertetni a jelenlegi helyzetét. Ezt követően ismertetem a dolgozatom központjában lévő vállalatot, az Apple-t, továbbá bemutatom azt, hogy milyen mérföldkövek vezettek oda, hogy az Apple-re komoly szereplőként tekintsenek a pénzügyi szolgáltatások piacán. Az ezt követő szakaszban prezentálom az Apple azon szolgáltatásait, amelyek meghatározóak a kutatás szempontjából, valamint bemutatom az ezek hátterében húzódó, technológiákat, együttműködéseket és piaci szereplőket. A szakdolgozatom további részeiben összegzem a kutatási eredményeket, és megvizsgálom a számokat, azaz, hogy milyen pénzügyi eredményeket produkáltak az Apple különböző fintech fejlesztései. Ezt követően kitérek arra is, hogy az Apple fintech megoldásai, hogyan hatnak a fogyasztókra, és a fogyasztói szokásokra. Végül de nem utolsó sorban, kifejtem, hogy milyen hatással lehet a pénzügyi szektorra az olyan cégek megjelenése, mint az Apple.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Győri Dávid
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Vallyon Andrea
Belső
főiskolai docens; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Apple, bank, digitalizáció, elektronikus fizetés, fintech, Goldman Sachs Bank, innováció, neobank, pénzügy
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:35
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet