Vásárlói visszajelzések és értékelések szerepe a Vinted-en

Fehér Dominika (2023) Vásárlói visszajelzések és értékelések szerepe a Vinted-en. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Fehér Dominika_BQXWGR_Vásárlói visszajelzések és értékelések szerepe a Vinted-en.pdf] PDF
Fehér Dominika_BQXWGR_Vásárlói visszajelzések és értékelések szerepe a Vinted-en.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of HB_külső konzulensi bírálati_Fehér Dominika_2023 őszi félév.pdf] PDF
HB_külső konzulensi bírálati_Fehér Dominika_2023 őszi félév.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (171kB)
[thumbnail of KI bírálat Fehér Dominika 2023 őszi félév.pdf] PDF
KI bírálat Fehér Dominika 2023 őszi félév.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (400kB)

Absztrakt (kivonat)

A környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében a használt ruhák vásárlása is egyre népszerűbbé válik napjainkban. Ezen felül, a second hand ruhák gyakran stílusosak, egyediek, jó minőségűek, időtállók, ugyanakkor kedvezőbb áron szerezhetjük be őket, mint az újabb darabokat. A használt árucikkek piacának jelentős szerepe lehet a divatipar fenntarthatóságának elősegítésében is, azáltal, hogy csökkenti a gyártásból származó terhelést és a felesleges hulladékokat. A fogyasztók tehát, a környezettudatosabb megközelítés mellett, még spórolhatnak is. A korábbi években a fast fashion üzletei mellett egyre közismertebbé váltak a turkálók is, főleg a fiatalabb generációk körében. A digitalizáció világában, pedig nem kellett sokat várni, hogy online formában is elérhetőek legyenek a használt árucikkekel foglalkozó vállalatok. Természetesen korábban is jelen voltak már hasonló platformok, mint például a Jófogás vagy a Facebook Marketplace. Az elmúlt egy-két évben azonban robbanásszerűen tört be a Vinted a használt árucikkek piacára. Magyarországon a litván vállalat egy mondhatni agresszív marketingstratégiával tört be a piacra és szinte mindenhol jelen voltak. A stratégia azonban eredményesnek bizonyult, hiszen itthon is már számos felhasználója van a weboldalnak kortól és nemtől függetlenül. Más oldalakkal ellentétben, itt akár kommunikáció és interakció nélkül vásárolhatjuk meg, vagy adhatjuk el a használt árucikkeket magánszemélyeknek. A vásárlások előtt a fogyasztók általában igyekeznek, minél több információt gyűjteni az adott termékről vagy szolgáltatásról: utána olvasnak a weboldalakon, érdeklődnek az eladóknál, megkérdezik ismerőseiket és véleményeket, vásárlói visszajelzéseket olvasnak a weboldalakon. Szakdolgozatomban azt a témát járom körül, hogy mennyire befolyásolja a fogyasztókat a vásárlási döntésükben a különböző vásárlói értékelések és visszajelzések a Vinted platformján. A dolgozatomat először olyan fogalmak áttekintésével kezdem, amik elengedhetetlenek a témával kapcsolatban. Az első fejezetben a vásárlási döntések folyamatát mutatom be, így a hagyományos ötlépcsős modell áttekintése mellett, magáról az e-kereskedelemről, annak előnyeiről, illetve hátrányairól is írok, valamint bemutatom, hogy hogyan is néz ki egy tipikus e-kereskedelmi ügyfélút a fogyasztók szemszögéből. Dolgozatom következő fejezete a szolgáltatások sajátosságait hivatott bemutatni. A Vinted esetében egy, olyan szolgáltatásról beszélhetünk, ahol magánszemélyek egymás között vehetnek és adhatnak el termékeket, éppen ezért fontosnak tartom, hogy kiemeljük a szolgáltatások és termék közötti különbségeket. Szakdolgozatom harmadik fejezetében az online szájreklám fogalmát, jellemzőit, folyamatát és csatornáit ismertetem, mind fogyasztói, mind pedig vállalati oldalról egyaránt. Az online szájreklámnak jelentős szerepe van az online marketingben, hiszen a fogyasztók gyakran osztják meg saját véleményüket a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, valamint a vásárlások előtt gyakran olvasnak vásárlói értékeléseket és visszajelzéseket is. Ebben a fejezetben kap még helyet a szakdolgozatom főpontja, a vásárlói visszajelzések szerepe. A fogyasztói visszajelzések, igen lényegesek lehetnek a vállalkozások számára, ugyanis a pozitív visszajelzések erősíthetik a márkahűséget és új vásárlókat vonzhatnak. A negatív vélemények ezzel szemben segíthetik a vállalatokat az esetleges problémák kijavításában. Fogyasztói szemszögből információt nyújtanak más vásárlóknak a termékről és szolgáltatásokról, valamint megkönnyíthetik a vásárlási döntés folyamatát. Kijelenthetjük, hogy a vásárlói visszajelzéseknek és értékeléseknek kulcsfontosságú szerepük lehet a modern fogyasztói tájékozódásban és döntéshozatalban. Az előbb említett fogalmak áttekintése után röviden ismertetem a Vinted platformját. A cég története után főként az oldal működését és a vásárlói visszajelzések szerepét tekintem át. Szakdolgozatomban a vásárlói visszajelzések témakörén belül, főként az felhasználói értékelések szerepét vizsgálom. Tudásom bővítése érdekében kérdőíves megkérdezést alkalmaztam. A felmérés során az alábbi hipotéziseimre szerettem volna válaszokat kapni: 1. A kitöltők többsége kevésbé szívesen rendel, egy olyan felhasználótól, akinek még nincs értékelése 2. A kitöltők, legalább 70%-a elolvassa az eladó értékeléseit, mielőtt vásárolna 3. A vásárlói vélemények hitelességének megítélése szempontjából, a legfontosabb az értékelések és a hozzászólások mennyisége az adott felhasználónál A válaszok értékelése és elemzése után kitérek az általam levont következtetésekre a vásárlói visszajelzésekkel kapcsolatban, majd pedig a dolgozatom összefoglalása következik, amely magába foglalja a szakirodalomban megismert fogalmakat és a kutatás során elért eredményeket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bianka Hartmann
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kovács Ildikó
Belső
egyetemi docens; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 7P modell, döntési folyamat, e-kereskedelem, marketingeszközök, vásárlói magatartás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:33
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet