Fogyasztói érdeklődés az alkoholcsökkentett alternatív termékek piacán Magyarországon és nemzetközi összehasonlításban

Egyed Mátyás (2023) Fogyasztói érdeklődés az alkoholcsökkentett alternatív termékek piacán Magyarországon és nemzetközi összehasonlításban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Egyed Mátyás_.pdf] PDF
Szakdolgozat_Egyed Mátyás_.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Fogyasztói érdeklődés az alkoholcsökkentett alternatív termékek iránt  (válaszok).zip] Archive (ZIP)
Fogyasztói érdeklődés az alkoholcsökkentett alternatív termékek iránt (válaszok).zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (65kB)
[thumbnail of Egyed Mátyás_bírálat.pdf] PDF
Egyed Mátyás_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (106kB)
[thumbnail of Egyed Mátyás.pdf] PDF
Egyed Mátyás.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt évtizedekben mind nemzetközi, mind hazai területen figyelemre méltó változásoknak lehettünk tanúi az alkoholfogyasztási szokások területén. Nagyon változatos és izgalmas képet mutat nem csupán az egyes kontinensek, de az egyes országok, sőt akár kisebb régiók közötti különbségek feltárása. Az elfogyasztott alkohol mennyiségek növekedése és csökkenése egyaránt megfigyelhető, valamint a termékcsoportokon belüli átrendeződés is jelentős mértékű. Az egyes nemzetek alkohol szabályozási rendszerei, a vállalatok piaci tevékenysége és a fogyasztók szokásainak változása egymásra kölcsönösen ható szegmensekként, egymást erősítve segítették elő az alkoholmentes és alkoholcsökkentett alternatív termékek iránti igény folyamatos növekedését. Az érintett szegmensen belül erős differenciáltságot láthatunk a különböző terméktípusokkal kapcsolatos szakirodalom számát és minőségét illetően, valamint a társadalmi megítélésének tekintetében. A sörök, borok és pezsgők piacát érintve már számos felmérés, kutatás, szakirodalom készült el és jelent meg korábban. Minden kétséget kizáróan kijelenthető, hogy a sörök piacán belül az alkoholmentes termékek piaci részesedése töretlenül egy folyamatosan növekvő tendenciát mutat. Alkoholmentes pezsgő piaci jelenlétéhez szintén hozzászokhattunk már az elmúlt évtizedekben. Az alkoholcsökkentett borok pozitív megítélése egyelőre még kevésbé egyértelmű. Ezeken túlmenően pedig az alkoholcsökkentett égetett szeszek (gin, whisky, rum stb.) piaca és megítélése még nagyon kiforratlan, ezért egy új és izgalmas tanulmányozandó kutatási területet jelent.Részben az alkoholfogyasztás elleni küzdelem eredményeként, részben egészségtudatos megfontolásból, de változnak a fogyasztói szokások, és a kialakuló kereslet csökkenést ellensúlyozva a piacon érintett vállalatoknak új, innovatív ötletekkel és termékekkel szükséges előállniuk ahhoz, hogy a piaci versenyben helyt tudjanak állni. A versenyben való helytállást a szeszipari szereplők számára nehezítik a legfontosabb alkoholos helyettesítő termékek, ideértve a sörök, borok, pezsgők piacán látható innovatív megoldások megjelenése és a termékpaletta átalakulása is. Kiindulva a sörök piacán bekövetkezett változásokból, figyelve a nemzetközi trendeket és tendenciákat mindenképpen egy lebilincselő területnek gondolom az alkoholmentes alternatívák figyelemmel kísérését. A beérkezett válaszok alapos kielemzését követően végül az esetlegesen még megválaszolatlan kérdésekre kvalitatív kutatás során, a témában érintett, ahhoz közel álló releváns szakértőkkel folytatott mélyinterjúk formájában keresem a válaszokat. A szakdolgozat zárásaként az alkalmazott kvantitatív és kvalitatív kutatási eredmények összegzésével a korábban felállított hipotézisek igazolását vagy cáfolatát várom. A legfontosabb konklúziók levonását követően megfogalmazok a termékcsoport jövőbeli perspektíváit érintő, előremutató javaslatokat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Lalátka Olívia
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Totth Gedeon
Belső
óraadó tanár; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alkoholfogyasztás, alkoholizmus, alkoholmentes, fogyasztói szokások, szeszesital alternatívák
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:31
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet