Fogyasztói magatartás vizsgálata a kávéfogyasztásban

Harsányi Havaska (2023) Fogyasztói magatartás vizsgálata a kávéfogyasztásban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Fogyasztói-magatartás-vizsgálata-a-kávéfogyasztásban-Harsányi Havaska.pdf] PDF
Fogyasztói-magatartás-vizsgálata-a-kávéfogyasztásban-Harsányi Havaska.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Külső Bírálat Bogos BoglárkaHarsányi Havaskának.pdf] PDF
Külső Bírálat Bogos BoglárkaHarsányi Havaskának.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (163kB)
[thumbnail of 6. Extra kérdések.pdf] PDF
6. Extra kérdések.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (40kB)
[thumbnail of Harsányi Havaska_bírálat.pdf] PDF
Harsányi Havaska_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (344kB)

Absztrakt (kivonat)

A kávé az egyik legnépszerűbb ital Európában és az egész világon is. A kutatásom eredményei hasznosak lehetnek a kávékávézók tulajdonosai, kiskereskedői és beszállítói, valamint a kávéfőzők eladói számára, akik mind arra törekszenek, hogy alkalmazkodjanak a változó fogyasztói szokásokhoz. A fogyasztók kávéválasztását és kávékészítési módszereit befolyásoló azonosított tényezők, valamint a kávéfogyasztással kapcsolatos fogyasztói szokások lehetővé tehetik a fogyasztói folyamat megértését. A fogyasztói szegmentáció hasznos lehet a marketingtevékenység biztosításában a megfelelő fogyasztói csoportok körében, és érdekes lehet más populációk számára a kultúrák közötti összehasonlításhoz. Szakdolgozatom kutatói kérdése arra vonatkozik, hogy magyarországi emberke fogyasztói magatartása mennyiben tér el az Európai Uniós országaihoz képest. A kutatásom és a szakirodalmi ismereteim alapján arra az álláspontra jutottam, hogy a magyarországi emberek kávéfogyasztása megegyezik jelentős számban a közép európai emberekkel, viszont az északi országokhoz képest kevesebb kávét fogyasztunk. A szakdolgozatom felépítését tekintve a bevezetésben ismertettem a témaálasztásom okát, valamint egy rövid tartalmi ismertetőt adtam a szakdolgozatomról. A dolgozatom második részében a szakirodalmi ismerteket vettem górcső alá, ahol többek között kitétem a fogyasztói magatartásra, a fogyasztásra, mint szociológiai és pszichológiai tényezőkre, a motiváló rendszer és az értékelési rendszer ismérveire. A fogyasztásnagyon összetett jelenség. A közgazdászok a fogyasztást a gazdaság alkotóelemeként kezelték: számos intervenció illusztrálta afogyasztástmeghatározó feltételeket, a gazdasági racionalitás szempontjából a döntéshozatali folyamatokat, majd a fogyasztókat. A továbbiakban kitértem a vásárlási folyamatra, a reklámra, a marketing kommunikációra, a piaci szegmentáció és célpiac meghatározásosára. A reklám és az értékesítési promócióa két legfontosabb marketingkommunikációseszköz.A vállalat kommunikál a piaccal azzal a szándékkal, hogy háromféle választ kapjon a fogadó közönségtől: egy kognitív, egy affektív és egy viselkedési. Valamint a vállalat piacának meghatározása és a keresletelemzésre, ezenfelül a marketingtervezésre, információkutatásra és menedzsmentre, a költség, ár és érték kapcsolatára és végül a kávézás történetére, hagyományaira. Ezt követően a továbbiakban kitértem a primer és szekunder kutatásom bemutatására, hipotéziseimre, valamint ismertettem a kapott eredményeket, következtetéseket és javaslatokat. A szekunder kutatásom során egy felmérést végeztem az Európai Unió adatai alapján, a fogyasztók magatartására vonatkozóan a kávéfogyasztás tekintetében. A primer kutatásomban egy magyarországi vizsgálatot végeztem azon fogyasztók között, akik kávét fogyasztanak. A válaszadók elsősorban instant kávét, őrölt pörkölt kávét és pörkölt kávébabot választanak. Kevesen választják az alacsony savtartalmú vagy koffeinmentes kávét, ami azt jelezheti, hogy a fogyasztók a kávét az íze és a koffein stimuláló hatása miatt is választják elsősorban. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a magyar fogyasztók nem mutatják a kávé szakértők jellemzőit, hanem inkább csak kávé főzéssel kísérleteznek. Nincs egyértelmű preferenciájuk a kávé kiválasztásával vagy a kávékészítéssel kapcsolatos speciális ismeretekkel kapcsolatban. Hangsúlyozni kell, hogy a nagyobb tudás a különböző típusú kávék előnyben részesítéséhez vezet. A magyar fogyasztók gyakrabban fogyasztanak kávét a munkahelyükön, mint otthonukon kívül más helyeken, a kávéfogyasztás ösztönző előnyei miatt. A kutatásomban 3 hipotézist állítottam fel, amit a szakirodalomban leírtak alapján fogalmaztam meg. 1. hipotézis: A kávéfogyasztás elsődleges célja az élvezet és a kikapcsolódás elérése. – Igazoltnak tekintem 2. hipotézis: A fogyasztói magatartás elsőszámú befolyásoló ereje az ár. – Nem tekintem igazoltnak. 3. hipotézis: A kávéfogyasztók számára fontos a márka, az elkészítési módja a kávénak. – Nem tekintem igazoltnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bogos Boglárka
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Oravecz Titanilla Éva
Belső
főiskolai docens; Marketing Tanszék; KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élelmiszerfogyasztás, fogyasztás, fogyasztói magatartás, kávé, kutatás, vizsgálat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 22. 10:28
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 22. 10:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet