Piacvezető telekommunikációs vállalatok jövedelmezőségi és hatékonysági mutatóinak összehasonlító elemzése

Csekei Boglárka (2023) Piacvezető telekommunikációs vállalatok jövedelmezőségi és hatékonysági mutatóinak összehasonlító elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Csekei_Boglárka_MSC_ PÜ_PIACVEZETŐ TELEKOMMUNIKÁCIÓS VÁLLALATOK.pdf] PDF
Csekei_Boglárka_MSC_ PÜ_PIACVEZETŐ TELEKOMMUNIKÁCIÓS VÁLLALATOK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Csekei_Boglarka_MSC_PÜ_Összefoglalo.pdf] PDF
Csekei_Boglarka_MSC_PÜ_Összefoglalo.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (183kB)
[thumbnail of PÜ Bírálati lap_Csekei.pdf] PDF
PÜ Bírálati lap_Csekei.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (296kB)
[thumbnail of PÜ SZAKMAI ÖSSZEGZŐ KÉRDÉS_Csekei.pdf] PDF
PÜ SZAKMAI ÖSSZEGZŐ KÉRDÉS_Csekei.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (265kB)
[thumbnail of Csekei Boglárka bírálat.pdf] PDF
Csekei Boglárka bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (291kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a fő központi téma a telekommunikációs ipar, mely a 21. századra hatalmas teret hódított magának. A szektor folyamatos fejlődése tesz lehetővé olyan innovációkat, mint például az okostelefonok használata, az internet és a mobilhálózatok fejlesztése a hétköznapi emberek számára. Elmondható, hogy a 2020-as évet rendkívüli mértékben befolyásoló COVID-19 járványa teljes világ gazdaságát megváltoztatta, mely alól a telekommunikációs ipar sem volt kivétel. Dolgozatomban kerestem a választ arra a kérdésre, hogy az ebbe szektorba tartozó két magyarországi vállalatot, egész pontosan a Vodafone Magyarország Zrt.-t és a Yettel Magyarország Zrt.-t miként befolyásolta a járvány, mennyire tudtak eredményesen helytállni a megváltozott körülményekhez képest. Dolgozatomban a két cég jövedelmezőségi, hatékonysági és likviditási mutatói kerülnek kiszámolásra és megvizsgálásra a járvány előtti, a járvány évében, illetve a járvány utáni évben, azaz 2019-2021. között. Az összehasonlító fejezetében került sor a Du-Pont modellek felállítására, mely a saját tőke hozamot bontja elemeire, és ennek segítségével könnyedén lehetett az iparágon belül található két vállalatot eredményesen összehasonlítani. Összefoglalva a három év mutatóit a Yettel Magyarország Zrt. a vizsgált három évben minimálisan azonban, de visszaesést eredményeztek. azonban hatékony tudott maradni a piacon és eredményes intézkedéseket hozott annak érdekében, hogy minél eredményesebben kijöjjön ebből a nehéz és megváltozott időszakból. A Vodafone Magyarország Zrt.-re ugyanez már nem mondható el, a járvány, illetve az ezekben az években zajló UPC Magyarország Zrt. beolvadása miatt az évek előrehaladtával egyre rosszabb pénzügyi éveket eredményeztek a társaság számára. Emellett dolgozatomban rövid kitekintést tettem a megvizsgált évek utáni időszakra, hogy ezen évek milyen változásokat hoztak a vizsgált két vállalat pénzügyi helyzetére. A Vodafone Magyarország 2022-ben rekord nagyságú veszteséget könyvelhetett el és 2023-ban felvásárolta a magyar állammal a 4ig Csoport, mellyel bekerültek a hazai telekommunikációs szektor meghatározó szerelői közé. A Yettel Magyarország 2022-ben túlteljesítette saját céljait, átlépte a 200 milliárd forintos árbevételt. Tovább zajlanak a fejlesztéseik és beruházásaik a további ügyfélelégedettség fényében. Dolgozatom bevezetőjében úgy gondoltam, hogy minden telekommunikációs iparba tartozó vállalatok eredményesebb éveket tudhatnak maguk mögött, ugyanis a járvány miatt jelentősen megnőtt szolgáltatáselőfizetés és ezzel árbevételeik növekedése révén eredményesebb évet zárnak. Azonban ez egyik vállalatnál sem volt igaz, egyiküknél kisebb másikuknál nagyobb mértékű visszaesés volt kimutatható. Összességében elmondható, hogy a telekommunikációs ipar jelenléte napjainkra már elengedhetetlenné vált, így úgy gondolom, hogy a jövőben még több fejlesztésen és beruházáson fognak átesni, mint például a jelenleg még 5G, de már tervben lévő 6G hálózat kiépítése, vagy a mesterséges intelligenciával járó változások. Mindezt. azért, hogy vállalataik eredményesebbek legyenek, versenytársaikkal tudják tartani a lépést, illetve ügyfeleik igényeit is ki tudják elégíteni, a 21. századra rohamosan és dinamikusan fejlődő technológiákkal együtt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Oroszné Dr. Csesznák Anita
Belső
egyetemi docens; Alkalmazott Kvantitatív Módszertan Tanszék; PSZK
Dr. Pollák Zoltán
Külső
főiskolai docens; Pénzügy Tanszék; PSZK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: hatékonyságvizsgálat, jövedelmezőségi mutató(k), koronavírus-járvány (COVID-19), likviditás, telekommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 20. 17:51
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 20. 17:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet