Bencze Donát (2023) Mol Petrolkémia Zrt. társadalmi szerepvállalása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Bencze_Donát_AU6IIP.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 05.. Download (1MB) |
|
PDF
Bencze_Donát_AU6IIP_Titkosítási_Kérelem_MPK_.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (226kB) |
|
PDF
SZTK_O_Bencze_Donát.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 05.. Download (253kB) |
|
PDF
Bencze Donát_mérnök-közg.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (173kB) |
|
PDF
Bíráló lap.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (215kB) |
Absztrakt (kivonat)
Mol Petrolkémia Zrt. társadalmi szerepvállalásaSzakdolgozatom elsődleges célja a társadalmi szerepvállalás költségeinek számszerűsítése mind kiadási és mind bevételi oldalon. A Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság (MOL Rt.) 1991-ben jött létre, mérföldkőnek számít a magyar kőolajipar történetében. A MOL-csoport budapesti központú és Közép Európa egyik vezető nemzetközi integrált olaj, és gázipari vállalat. Működése 40 országot érint Európában, a Közel-Keleten, Afrikában és a FÁK tagállamaiban. A MOLcsoportban több mint 30000 munkavállaló dolgozik világszerte. 41 A MOL cégcsoport üzleti tevékenysége két részre osztható. Az első az Upstream ami a kutatás és termelési üzletág, a második pedig a Downstream, ami pedig a feldolgozás- és kereskedelmi részt foglalja magában. A MOL Petrolkémia Zrt. kezdetekor 1962-ben Tiszai Vegyi Kombinát néven kezdte meg működését. Ezt a nevet több mint 50 évig viselte mindaddig míg a ma is használt MOL Petrolkémia Zrt. elnevezést megnem kapta 2015-ben. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása az angol Corporate Social Responsibility (rövidítve és a továbbiakban: CSR) kifejezésből ered. A CSR nem pusztán egy vállalati stratégia, hanem egy értékrend is, amelyre egy vállalatnak építenie kell a hosszútávú sikeres működése érdekében. A CSR egy értékrend ami beépül a vállalati stratégiába is, így tovább biztosítva a vállalat sikeres működésének folyamatát, a társadalmi elfogadottság és az etikus üzleti magatartás képviseletében. A CSR egyik legfontosabb és legemberibb oldala az önkéntesség, a világ fejlődésével párhuzamosan erősödik az a szemlélet mód, hogy a természeti és társadalmi erőforrások hosszútávú kizsákmányolása tarthatatlan. A CSR piramis 4 fő pillérből, alkotó elemből áll. Az első a „Gazdasági felelősség”, ezt követi a „Jogi és etikai felelősség”, harmadik a „Társadalmi felelősségvállalás”, a legmagasabb építőelem a „Környezeti felelősség vállalás”. A CSR érintett területei azaz a „Stakeholderek”. 7 fő területet azonosítottak: befektetők, alkalmazottak, ügyfelek, beszállítók, kormányzat és jogi szabályozók, közösségek és a környezetvédő és civil szervezetek. Számos olyan tényező van ami egy vállalatot motivál a CSR iránt. Első ilyen motivációs tényező a jogszabályi és szabályozási nyomás. A hírnév pozitív csengésének fontossága megkérdőjelezhetetlen, az ügyfélkövetés és piaci elvárások napjainkra egyre csak nőnek a társadalmi szerepvállalás tekintetében, mivel a CSR lehetőséget teremt a piaci versenyben való differenciálásra. Számos más motivációs tényezőt is ismerünk mint például: Hosszú Távú Üzleti Fenntarthatóság, Alkalmazotti Elkötelezettség, Innováció és Versenyelőny, Társadalmi Környezet és Létfenntartás, Előrelátás és Üzleti Érték, Befektetői Nyomás és a Jogi és Reputációs Védelem. A CSR egy vállalat életének színtereit teljesen átszővi, a környezetvédelemtől egészen a munkavállalói jólétig, vagy az etikus üzleti folyamatokba. Társadalmi beruházások nem 42 kérdés senki számára hogy részét képezik-e a társadalmi szerepvállalásnak, de sokak számára megdöbbentő lehet, hogy érintett területe a CSR-nek még a beszállítói láncfenntarthatóság is. A MOL társadalmi felelősségvállalása sokrétű, amely köre egy teljes üzleti irányelvet épített fel. Ennek következményeképp hozták létre a Fenttarható fejlődés programot 2006-ban. Támogatásainak és szponzorációjáéinak tekintetében, MOL-csoport szinten létrehozták alappilléreit és alapelveit egyaránt, hogy a tarsaságban dolgozó bármely munkavállalónak elérhető és egyértelműek legyen a cég által képviselt értékrendek. Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. számos olyan együttműködést létesít mind Kulturális területen, Sport számos ágazatában, illetve Környezet- és Egészségvédelmi programokban, kezdeményezésekben. A MOL együttműködéseinek eredményeképpen a vállalat kiemelkedő márkaimázst alakított ki, széleskörű ismertséget szerzett és pozitív társadalmi hozzájárulást nyújtott. A cég stratégiai céljainak elérése érdekében felismerte, hogy szüksége van a szakképzett és elkötelezett munkaerő megtartására és utánpótlására is egyaránt. Az Üzleti Kiválóság szervezete már a középiskolában elkezdi a tehetségek felfedezését és gondozását a duális középiskolai képzése által. 2022-ben 60 középfokú duális diák vett részt és felsőfokú duális hallgatóból is 16 fő tanult a MOL Petrolkémia Zrt. duális szakjainak egyiként. Tiszaújváros és környékének támogatása miatt létrehozták a Tiszafa Alapítvány és a Tiszaújváros Jövőjéért Alapítványt. Az első alapítvány 2022-es költségvetése 28,7 millió volt, második alapítványé pedig 44 millió forintra rúgott. Az oktatásra fordított összegek összesített értéke elérte a 600 milliós értéket, ezt az összeget csökkenti a SZOCHO visszaigénylésének az értéke ami megközelítőleg egy egyharmados érték. Így összességében egy közel 400 milliós költésként szerepel a MOL Petrolkémia Zrt. tekintetében. Ezen programok hiányában, az EBK szervezet által azonosított és meghatározott kockázati értéket vettem alapul. Egy esetleges telephelyi kiesést, maradandó károsodás, sérülés és üzemegységek károsodását kizárva. Így a legrövidebb és legidealizáltabb telephelyi kiesés anyagi vonzata több mint 1300 millió forintos értéket tesz ki. Ezen érték is bizonyította a számomra megfogalmazódott felvetéseket, a társadalmi szerepvállalással kapcsolatban. A CSR-hez kapcsolódó költségek értéke számottevő mind a kisebb mind a nagyobb cégek tekintetében egyaránt, de ezen célú befektetések megtérülésének kimutatása igen nehézkes, de kellő kutatás és ok- okozati viszonyok feltérképezésével 43 megállapítható, hogy a CSR-re fordított összegek megtérülnek még egy ekkora volumenű és foglalkoztatottságú cégnél is mint a MOL Petrolkémia Zrt.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | CSR, gazdasági felelősség, MOL, MOL Petrolkémia Zrt., társadalmi felelősségvállalás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Feb. 20. 17:50 |
Utolsó módosítás: | 2024. Feb. 20. 17:50 |
Actions (login required)
Tétel nézet |