Bartal Boróka Regina (2023) Az árképzés vizsgálata a Zöld Blokk csomagolásmentes vállalkozás gyakorlatában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Bartal_Boróka_PHKL2Y.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Bartal_Boróka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (430kB) |
|
PDF
Bartal_Boroka_biralat_es_javaslat_IllesE.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (481kB) |
|
PDF
Bartal Boróka.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (239kB) |
Absztrakt (kivonat)
A környezettudatos életmódra egyre nagyobb hangsúly helyeződik az életünkben. Ahogyan a vállalatok működésük során, úgy az emberek is egyre inkább törekednek az ökológiai lábnyomuk minimalizálására. Jelen szakdolgozat, a Zöld Blokk Kft.-re, egy innovatív profilú, csomagolásmentes vállalkozásra és annak árképzésére fókuszál. Sok Európai Uniós tagállammal ellentétben, Magyarországon a környezeti fenntarthatóságnak még nem alakult ki a kultúrája, ami kimutatható a vizsgált vállalat üzleti eredményeben is. A kezdeti népszerűség után a forgalombeli elvárások elmaradtak. Az elmúlt két üzleti évet tekintve a vállalkozás tárgyévi eredménye veszteség, ezért a tulajdonos a bolt bezárása mellett döntött. Ennek alapján megfogalmazott hipotézisem, hogy a bolt bezárása mellett azért döntött a tulajdonos, mert a megnövekedett energiaárak és a Covid-19 világjárvány gazdaságra való hatásai miatt nem tudták megfelelően kikalkulálni az árakat, továbbá a megvizsgált, majd értékesített termékek árképzése nem megfelelően zajlott, nem tükrözte a valós piaci árakat és nem idomult megfelelő mértékben a piacon való inflációs hatásokhoz. Hipotézisemet az alábbi kutatási kérdések mentén vizsgáltam. 1) Milyen forgalombeli változások azonosíthatók az egyes években a gazdaságot érintő változások következtében? 2) Volt-e változás a beszerzési árakban és milyen árréseket tartalmaznak egyes termékek fogyasztói árai? A Covid-19 világjárvány, a szomszédunkban zajló orosz-ukrán háború, valamint a rekord mértékű infláció mind hozzájárultak a veszteséges működéshez. Az említett gazdasági változások hatására a beszállítók folyamatosan növelték áraikat, amit többségében a Zöld Blokk is követett, hogy versenyképes tudjon maradni a piacon. A vállalkozás deficites működését a megnövekedett szállítási és üzemeltetési költségek is jelentősen befolyásolták, azonban nem ez jelentette a legfőbb problémát. A vizsgált négyéves periódus alatt, 2019-től 2023-ig a beszerzési árak átlagosan közel 30%-kal emelkedtek. Ezt az árnövekedést a Zöld Blokk már nem minden esetben tudta a fogyasztóira továbbhárítani, hiszen egyes termékek esetében a bruttó eladási ár már elérte azt a plafonértéket, ahol a kereslet megszűnt irántuk. A bolt az első üzleti évben alkalmazta a legnagyobb haszonkulcsokat, majd évről évre kisebb árréseket tudott realizálni az értékesített termékeken, az imént említett árplafon elérése miatt. A termékek árképzése nem megfelelően történt, azok nem tükrözték a valós piaci árakat. Ahogyan a legtöbb kisvállalkozás, úgy a Zöld Blokk Kft. esetében is a tulajdonos határozta meg az árakat, mégpedig a költségalapú árképzési módszer, azon belül is a haszonkulcsos variáció alkalmazásával. Ehhez az árkalkulációhoz a beszerzés során felmerült közvetlen költségeket és a kívánt nyereséget határozta meg. Nem hiába közkedvelt árképzési módszer, hiszen ahogyan az előzőkből is következik, egyszerű logikával rendelkezik. Kutatásom eredménye, hogy elkerülhető lett volna a csőd és vállalkozás bezárása. Ehhez szükséges lett volna egy megfelelően kiválasztott árképzési módszer és a jelenlegi gazdasági helyzethez való hatékonyabb alkalmazkodás. Szakdolgozatom végén az alábbi javaslatokat fogalmaztam meg egy sikeres üzleti modell felépítéséhez, amennyiben a tulajdonos a jövőben az újranyitás mellett dönt. Kiemelkedően fontos az aktív közösségimédia-jelenlét, mely kezdetekben nem jár anyagi vonzattal, ám segít a bolt hírének és tevékenységének terjesztésében. A jelenlegi lokáció nem megfelelő, hiszen nem azt a célközönséget éri el, amely a környezeti szempontokat és minőséget az árnál előrébb helyezi. Ebből kifolyólag a helyszín megváltoztatása szükségszerű. Harmadik javaslatom a termelői és kézműves vásárokon, börzéken vagy akár piacokon való jelenlét. Az ilyen, és ehhez hasonló eseményeken való részvétel során lehetőség nyílik bekerülni a köztudatba és egyre népszerűbbé válni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | árak, árképzés, árképzési módszerek, árváltozások, fenntarthatóság, kalkuláció és árképzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Feb. 20. 17:50 |
Utolsó módosítás: | 2024. Feb. 20. 17:50 |
Actions (login required)
Tétel nézet |