Az SAP Supply Chain megoldásainak összehasonlítása: Integrated Business Planning (IBP), Advanced Planning & Optimization (APO)

Bánszky Szabolcs (2023) Az SAP Supply Chain megoldásainak összehasonlítása: Integrated Business Planning (IBP), Advanced Planning & Optimization (APO). Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Bánszky_Szabolcs_JW3E19.pdf] PDF
Bánszky_Szabolcs_JW3E19.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 06..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkositasi-kerelem-2020.pdf] PDF
Titkositasi-kerelem-2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (324kB)
[thumbnail of BA_O_Bánszky_Szabolcs.pdf] PDF
BA_O_Bánszky_Szabolcs.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 06..

Download (213kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat Bánszky Szabolcs.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat Bánszky Szabolcs.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (553kB)
[thumbnail of BA_B_Bánszky_Szabolcs.pdf] PDF
BA_B_Bánszky_Szabolcs.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (193kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom során bemutattam és összehasonlítottam az SAP kínálatában szereplő SCM rendszereket. Ezek nem mások, mint az Integrated Business Planning (IBP), és Advanced Planning & Optimization (APO). A korábbi fejezetek során bemutattam a két terméket külön-külön, majd ezt követte a két szoftver összehasonlítása, és végül a kutatásom részeként végzett mélyinterjúk kiértékelése és összegzése következett. Most szeretnék röviden kitérni arra, hogy milyen szempontból előnyös, hogy ezt a két programot ilyen részletesen összehasonlítottam egymással. Alapvetően arról már korábban kifejtettem a véleményemet, hogy az ERP és SCM rendszerek, milyen kulcsfontosságú szerepet töltenek be a vállalatok életében. Azt viszont még nem hangsúlyoztam ki eléggé, hogy ezen megoldások kiválasztására mekkora hangsúlyt kell fektetni. Sajnos erről pontos statisztikai adat nem áll rendelkezésemre, de a kutatásom során összegyűjtött információk alapján akár évekbe, sőt rosszabb esetben évtizedekbe is telhet egy ilyen szoftver kiválasztása és teljeskörű bevezetése. Ezért is gondolom úgy, hogy a döntés meghozatalához szükséges szempontok összegyűjtése, vagy egy ilyen tanulmány az egyik legnagyobb vállalatirányítási rendszereket gyártó cég megoldásairól, rendkívül hasznos lehet azon vállalkozások számára, amelyek épp egy ilyen program bevezetése előtt állnak. Habár a dolgozatom az IBP és APO rendszerekre koncentrál, úgy gondolom, hogy az általam figyelembe vett szempontok alapján bármely ERP, avagy SCM rendszert össze lehetne hasonlítani. A továbbiakban szeretném bemutatni, hogy milyen következtetéseket sikerült levonnom az említett két terméket illetően, továbbá elemezni és megválaszolni a dolgozat elején meghatározott kérdéseket. Kezdve a sort az IBP-vel, nagy előnye a könnyen kezelhető felülete, amely rendkívül magas felhasználói élményt biztosít, és amelyet weben keresztül vagy az Excel bővítmény segítségével érhetünk el. A felhőalapúságnak köszönhetően a rendszer bérlője megszabadul az IT infrastruktúra kiépítésétől és karbantartásától egyaránt. Pozitívum továbbá az S/4 HANA optimalizáltság, amely növeli a szoftver teljesítményét és hatékonyságát. Az IBP előnyei közé sorolható az is, hogy tartalmazza az S&OP alkalmazást, továbbá az Inventory Optimization modult. Hátránya az alacsony mértékű testreszabhatóság, a magasabb licencdíjak, és a DPP és ATP funkciók teljes hiánya. Az utolsótól eltekinthetünk, ha egy S/4 HANA ERP rendszer mellett szeretnénk használni. Az IBP egy meglehetősen egyszerű megoldás az APO-hoz mérten, és fontos megemlíteni, hogy nem képes önálló rendszerként működni. Használatát jellemzően kis- és középvállalkozások számára szokták javasolni. Az APO terméket a SAP GUI asztali alkalmazás segítségével érhetjük el, ami elég komplex, és nem túl felhasználóbarát. A helyhez kötöttség miatt magasabb költségekkel járhat, mivel szükség van hozzá saját IT infrastruktúra kiépítésére, viszont a licencdíjak általában alacsonyabbak. Funkciók tekintetében pozitívuma a gATP és PP/DS modul. Előnye továbbá a magas szintű testreszabhatóság lehetősége, melynek köszönhetően az ügyfelek egyedi üzleti logikája sem jelenthet akadályt. Az APO képes önálló rendszerként is működni, viszont általában egy vagy több ERP rendszerrel is össze szokták kötni. Ami még nagy előnye ezzel kapcsolatban az az, hogy ezeket a rendszereket képes egy nagy egységként kezelni. Az APO egy rendkívül összetett megoldás, és jellemzően nagyobb organizációk szokták használni. A dolgozat elején megfogalmazott kérdésre, hogy napjainkban melyik rendszer bevezetését ajánlanám egy átlagosnak mondható vállalkozás számára, azt a választ tudnám adni, hogy az IBP-t egy S/4 HANA ERP rendszer társaságában. Véleményem szerint az APO bizonytalan jövője és az IBP ütemes fejlődése miatt érdemesebb ezt a döntést meghozni, ha hosszútávon gondolkozik az ember. Természetesen számos olyan eset van, amikor ez a válasz nem így hangzana, de egy általánosnak mondható kis- és középvállalkozás számára ez lehet az optimális döntés a legtöbb esetben. Ha egy nagy multinacionális céget veszünk alapul, vagy ha speciális gyártási tevékenységhez szeretné használni valaki ezeket a rendszereket, akkor inkább az APO használatát javasolnám. A nagy multik esetén is adható ettől eltérő válasz. Kisebb projektekhez például sok nagy ügyfelünk használ másodlagos SCM rendszerként IBP-t. Azt azért szeretném leszögezni, hogy az imént felállított példák nagyon le lettek egyszerűsítve. Egy ERP és/vagy SCM rendszer bevezetése előtt rengeteg szempontot figyelembe kell venni, de legfőképp az adott vállalat igényeit. Fontos a vállalat mérete, továbbá az is, hogy milyen funkciókra van szükségük, mire szeretnék használni a szoftvert. Azt is meg kell vizsgálni, hogy mekkora összeget tudnak ezen rendszerek fenntartására fordítani. Elemezni kell továbbá azt, hogy mennyi időt vesz igénybe az adott rendszer bevezetése. Fel kell mérni azt is, hogy milyen távlatban lesz szükség az adott rendszerre. Tehát ilyen döntések meghozatalánál mindenképp érdemes megtekinteni, hogy jelenleg milyen a kínálat a szoftverpiacon. Érdemes több megoldásra szűkíteni a kört, és akár egy vagy több tanácsadó véleményét kikérni, és végül az igényeink felmérését követően árajánlatot kérni a listánkon szereplő szolgáltatóktól.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Dobák Dóra
Belső
egyetemi docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK
Németh Mátyás
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: APO, IBP, összehasonlítás, SAP, SCM
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Feb. 20. 17:50
Utolsó módosítás: 2024. Feb. 20. 17:50

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet