Darányi Réka (2023) A szellemi toborzás kihívásai a magyar autóiparban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Darányi_Réka_BBFR78.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 01.. Download (1MB) |
|
PDF
Titkosítási nyilatkozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (54kB) |
|
PDF
szakdolgozati-osszefoglalas_sajat.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. December 01.. Download (355kB) |
|
PDF
Szakdolgozat értékelés_Réka.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (152kB) |
|
PDF
szakdolgozat-biralat_EE Darányi_Réka.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (75kB) |
|
PDF
Darányi Réka_2023.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (197kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom során a szellemi toborzás kihívásait vizsgáltam a magyar autóiparban. Célom az volt, hogy minél szélesebb körben feltárjam a kihívásokat és így javaslatokat tudjak adni rá. Bemutatásra kerültek a szellemi toborzással kapcsolatos eszközök, módszerek és a folyamat, hogy hogyan történik. A dolgozat során nagy szerepet kapott a közösségi média is, hiszen napjainkban meghatározó szerepet tölt be, ahogyan a munkáltatói márkaépítés is, mert sokaknak fontos, hogy milyen hírnévvel rendelkezik a munkáltató, akiknél dolgoznak, vagy akikhez csatlakozni szeretnének. A magyar munkaerőpiac helyzetét is fontos megvizsgálni a témával kapcsolatban, mert nagy befolyása lehet a járműiparra magas foglalkoztatottsági szint vagy alacsony munkanélküliségi ráta esetén. A külföldi munkavállalás lehetősége szintén veszély lehet a vállalatok számára, tekintve hogy így a fiatal generáció a frissen megszerzett tudást kiviszi az országból, illetve a tapasztaltak pedig a birtokukban lévő szakmai, specifikus tudást.A kutatási kérdésem az volt, hogy mik a szellemi toborzás kihívásai a magyar autóiparban? A kutatáshoz a kvantitatív módszert választottam, amely egy kérdőíves felmérésben valósult meg. A kérdőívet 130 fő töltötte ki, ezen belül a generációkat tekintve a Z, Y, X és Baby Boomer generáció volt jelen. Hat hipotézist állítottam fel a kutatási kérdés mellé, amelyek közül négy leíró statisztikával, kettő pedig T próbával került eldöntésre. A kutatás alapján megállapítható, hogy sem a munkavállalók, sem a vállalatok nincsenek könnyű helyzetben. A legfőbb kihívások közé sorolnám azt, hogy bár nagyon sokan stabilnak és megbízhatónak találjak munkahelyüket, azonban mégsem terveznek hosszútávra. Ez következhet a motivációs eszközök-, a karrier- illetve az előrelépési lehetőségek hiányából. Illetve a külföldi munkavállalás lehetősége is nagyon sokaknál szóba jöhet. Azonban külföldi munkavállalás szándéka inkább a fiatal generáció esetében van jelen, ők nagyobb ambíciókkal rendelkeznek a témával kapcsolatban. A külföldi munkavállalással kapcsolatban a magasabb fizetést és a jobb életkörülményeket jelölték meg, mint legvonzóbb tényezők. Az idősebb generáció már nehezebben lép ki a megszokott életéből, és nehezebben költözik a családjával együtt külföldre. Náluk még fenn áll annak a nehézsége is, hogy sokan nem beszélnek idegen nyelveket, így sokkal nehezebben tudnának elboldogulni hazánkon kívül.Megállapítható, hogy vállalati oldalról az okozza az egyik legnagyobb nehézséget, hogy Magyarországon alacsony a munkanélküliségi ráta, így a legjobb szakembereknek biztosan van munkahelyük, így más vállalatoktól kell őket elcsábítani, viszont sok versenytárssal kell szembenézni egy-egy jelentkező kapcsán. Elmondható, hogy a munkaerőpiacon kiélezett a verseny és mindenki a legjobb szakembereket szeretné a magáénak tudni. A jelentkezők kapcsán az okozza az egyik legnagyobb nehézséget, hogy sok a pályakezdő jelentkező, akik nem rendelkeznek tapasztalattal, viszont a vállalat számára azok az előnyös jelentkezők, akiknek már van tapasztalatuk és kevesebb betanítást igényelnek. Viszont ennek ellenére is fontos szerepet játszanak a pályakezdő fiatalok a szervezet életében, hiszen általuk tudják kinevelni a jövő generációját, éppen ezért fontos őket már minél előbb a vállalat kötelékében tudni, akár gyakornoki programok keretében.Javaslataimat két szemszögből közelíteném meg, a munkavállalók és a munkáltatók szemszögéből. A munkavállalóknál az a fontos, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek, és amennyiben lehetőségük van, akkor már az egyetemi éveik alatt kezdjenek el dolgozni, hogy minél több dolgot tapasztaljanak meg és a későbbiekben könnyebben tudjanak elhelyezkedni a munkaerőpiacon. A másik fontos dolog, hogy tanuljanak nyelveket, hiszen hazánkban is rengeteg nemzetközi, multinacionális vállalat van, ahol elvárják az idegen nyelv tudását. A vállalatok részéről pedig fontos figyelmet fordítani a külföldi tapasztalatszerzési lehetőségre, így sokkal könnyebben tudják hosszú távon megtartani a munkavállalókat, illetve fontos figyelmet fordítaniuk a motivációs eszközökre is a generációk sajátosságait figyelembe véve.Összességében elmondható, hogy a magyar autóipar jelenleg nincs könnyű helyzetben, azonban ha a vállalatok tesznek a munkavállalók érdekeiért és nagyobb figyelmet fordítanak rájuk, akkor hosszú távon egy jobb eredmény várható.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | autóipar, kiválasztás, közösségi média, munkaerőpiac, toborzás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Feb. 20. 17:49 |
Utolsó módosítás: | 2024. Feb. 20. 17:49 |
Actions (login required)
Tétel nézet |