A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése

Váncza Panna (2016) A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése.pdf] PDF
A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Miután szakmai gyakorlatomat a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft.-nél végeztem, nem volt kérdés, hogy szakdolgozatom témája a Sziget Fesztivál marketingkommunikációjának elemzése lesz. A választott területen belül igyekeztem minél naprakészebb témára fókuszálni, így az iroda munkatársai rögtön felhívták a figyelmemet arra, hogy a fesztivál online marketing tevékenységénél, azon belül is a közösségi média használatánál nincs naprakészebb téma. Dolgozatomban azt a feltevést vizsgálom, hogy napjainkra egy olyan cég életében, mint a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft., a nemzetözi marketingstratégia leghangsúlyosabb eleme az online csatornákon, azon belül is a közösségi média felületein zajló marketingkommunikáció. Dolgozatom első részében az online marketingkommunikáció fejlődését, eszközeit mutatom be, majd a közösségi média kialakulását, hatásait a marketingkommunikációra, valamint legnépszerűbb felületeit. Bemutatom továbbá az információs forradalom hatását a fogyasztókra, hogy mi jellemző az internet felhasználókra 2016-ban. A követező részben a Sziget Fesztivál nemzetközi marketingstratégiáját elemzem, azon belül részletesen bemutatom az online zajló marketing tevékenységeit. Végül primer kutatásommal a fesztivál online marketingkommunikációjának népszerűségét vizsgálom a potenciális fogyasztók, azaz azok a fesztiválozók körében, akik legalább egyszer részt vettek már a rendezvényen. A Sziget Fesztivál marketingstratégiájának elemzéséből egyértelműen kiderül, hogy számukra ma a legfontosabb kommunikációs csatornák az online felületek. 2015-ben több mint 1 millió eurót költött a cég a nemzetközi promócióra. Az összeg legnagyobb részét a leghangsúlyosabb kommunikációs csatornákra, a weboldalakra és a közösségi média aktivitásokra költötték. Míg öt éve a sajtó volt a meghatározó a kommunikációban, ma ez utóbbi alkalmazkodik a közösségi médiához. A hagyományos offline csatornák, mint a plakátok, szórólapok, újsághirdetések, TV/Rádió szpotok a fontossági sorrendbe egyre hátrább tolódnak. A Sziget mind a tartalomban és a dizájnban is a fő irányvonalát és versenytársaival szembeni fő versenyelőnyét kommunikálja, azaz a sokszínűséget, hogy milyen változatos program áll a fesztiválozók rendelkezésére. Hangsúlyozza, hogy egy hosszabb fesztivált nyújt, ráadásul egy csodás főváros szívében. A versenyelőnyök kihangsúlyozása, jól kommunikálása pedig azért is fontos, mert egyre több fesztivált rendeznek szerte Európában, így a verseny is megerősödött. A Sziget Fesztiválnak 20 országban van külön lokalizált weboldala és Facebook profilja, melyek tartalmát az egységes megjelenés érdekében a központi iroda tartalommenedzserei határozzák meg, együttműködve a cég összes marketinggel foglalkozó osztályával. A telefonos alkalmazás mellett aktívan kommunikál továbbá a Spotify-on, YouTube csatornán, Twitteren és az Instagram oldalakon is, melyeken több százezren követik a profilját. A fesztivál esetében hatványozott szerepe van a szájról szájra terjedő marketingnek (word of mouth marketing), hiszen a távoli országokból nem más miatt fognak a fesztiválra utazás mellett dönteni az emberek, minthogy társaik élményei, ajánlásai felkeltik érdeklődésüket. Ehhez a személyes bizalom kiépítése elengedhetetlen, aminek pedig a fő terepei ezek a közösségi médiák. Számos promóció és lojalitásprogram színterévé a weboldalak és a közösségi oldalak váltak a cég életében, kihasználva ezzel a Consumer Generated Marketing, azaz a felhasználók által generált marketing adta lehetőségeket. A tavaszi időszakban online zajló Mission:Szitizen játékra például több ezer fesztiválozó regisztrál világszerte, akik amíg élvezettel teljesítik a játék feladatait, értékesebbnél értékesebb vírusvideókat, és egyéb marketinganyagokat hoznak létre és terjesztenek a Sziget számára. A jegyeladási statisztikák is mind azt támasztják alá, hogy az online kommunikáció, melynek leglényegesebb feladata, hogy a jegyvásárláshoz irányítsa az embereket, hatékony, hiszen 2015-ben a teltházas rendezvény jegyeinek 70 %-át a webshopon keresztül értékesítették, idén pedig várhatóan még nagyobb lesz ez az arány. A fesztiválozók körében végzett kutatásommal bebizonyítottam, hogy a felhasználók oldaláról is az online felületek, azon belül is a Facebook közösségi oldal az elsőszámú információforrás a fesztivál felé. Aki már járt a rendezvényen, legalább egy közösségi oldalon, de legtöbb esetben többen is követi a Szigetet. Főként a programok illetve jegyinformációk céljából a fesztivál közeledtével egyre gyakrabban látogatják a honlapot is. Megállapítottam, hogy a koncepcióváltás, mely során a honlapról elhagyták a hosszú szöveges tartalmakat és helyette több vizuális elemmel kezdtek el kommunikálni, sikeres volt, hiszen a felhasználók nem igénylik ma már a hosszú írásos cikkeket, helyettük pár perces videókat preferálnak. Szívesen fogadnak a fellépőkkel készített videóinterjúkat, rövid kedvcsináló videókat a fesztiválról, illetve igen népszerűek a színfalak mögött készült képek és videók. A kutatásomból az is kiderült, hogy a fesztiválozókat leginkább a rendezvényen fellépő előadók neveinek bejelentése érdekli a közösségi oldalakon. Legtöbbjük először a Sziget Fesztivál Facebook oldaláról értesül a zenészek neveiről. Továbbá megállapítottam, hogy a fesztivál ideje alatt a legnépszerűbb tájékozódási eszköz a telefonos alkalmazás, amit viszont a legtöbb esetben csupán a rendezvény idejére töltenek le, annak végeztével törlik a készülékről. Tehát a cég sikeréhez, a több százezer elégedett és lojális ügyfél eléréséhez hozzájárult, hogy időben felismerte a Sziget ezeknek az online csatornáknak a fontosságát és az évek során kialakított egy olyan stratégiát, mellyel igen hatékonyan működik ezeken a felületeken nemzetközi szinten. A kutatásomból azonban az is kiderült, hogy a Facebookon túli közösségi oldalakon még mindig vannak kihasználatlan lehetőségek, melyeket célzott promóciókkal lehet kiaknázni.

Magyar cím

A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Keresekedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kopcsay László
NEM RÉSZLETEZETT
Marketingmenedzsment szakirányvezető, egyetemi docens, PhD, Budapesti Gazdasági Egyetem

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: online marketingkommunikáció, Sziget Fesztivál, mobilmarketing, online promóció
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2016. Máj. 02. 13:06
Utolsó módosítás: 2016. Nov. 10. 13:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet