A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése

Váncza Panna (2016) A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése.pdf] PDF
A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Miután szakmai gyakorlatomat a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft.-nél végeztem, nem volt kérdés, hogy szakdolgozatom témája a Sziget Fesztivál marketingkommunikációjának elemzése lesz. A választott területen belül igyekeztem minél naprakészebb témára fókuszálni, így az iroda munkatársai rögtön felhívták a figyelmemet arra, hogy a fesztivál online marketing tevékenységénél, azon belül is a közösségi média használatánál nincs naprakészebb téma. Dolgozatomban azt a feltevést vizsgálom, hogy napjainkra egy olyan cég életében, mint a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft., a nemzetözi marketingstratégia leghangsúlyosabb eleme az online csatornákon, azon belül is a közösségi média felületein zajló marketingkommunikáció. Dolgozatom első részében az online marketingkommunikáció fejlődését, eszközeit mutatom be, majd a közösségi média kialakulását, hatásait a marketingkommunikációra, valamint legnépszerűbb felületeit. Bemutatom továbbá az információs forradalom hatását a fogyasztókra, hogy mi jellemző az internet felhasználókra 2016-ban. A követező részben a Sziget Fesztivál nemzetközi marketingstratégiáját elemzem, azon belül részletesen bemutatom az online zajló marketing tevékenységeit. Végül primer kutatásommal a fesztivál online marketingkommunikációjának népszerűségét vizsgálom a potenciális fogyasztók, azaz azok a fesztiválozók körében, akik legalább egyszer részt vettek már a rendezvényen. A Sziget Fesztivál marketingstratégiájának elemzéséből egyértelműen kiderül, hogy számukra ma a legfontosabb kommunikációs csatornák az online felületek. 2015-ben több mint 1 millió eurót költött a cég a nemzetközi promócióra. Az összeg legnagyobb részét a leghangsúlyosabb kommunikációs csatornákra, a weboldalakra és a közösségi média aktivitásokra költötték. Míg öt éve a sajtó volt a meghatározó a kommunikációban, ma ez utóbbi alkalmazkodik a közösségi médiához. A hagyományos offline csatornák, mint a plakátok, szórólapok, újsághirdetések, TV/Rádió szpotok a fontossági sorrendbe egyre hátrább tolódnak. A Sziget mind a tartalomban és a dizájnban is a fő irányvonalát és versenytársaival szembeni fő versenyelőnyét kommunikálja, azaz a sokszínűséget, hogy milyen változatos program áll a fesztiválozók rendelkezésére. Hangsúlyozza, hogy egy hosszabb fesztivált nyújt, ráadásul egy csodás főváros szívében. A versenyelőnyök kihangsúlyozása, jól kommunikálása pedig azért is fontos, mert egyre több fesztivált rendeznek szerte Európában, így a verseny is megerősödött. A Sziget Fesztiválnak 20 országban van külön lokalizált weboldala és Facebook profilja, melyek tartalmát az egységes megjelenés érdekében a központi iroda tartalommenedzserei határozzák meg, együttműködve a cég összes marketinggel foglalkozó osztályával. A telefonos alkalmazás mellett aktívan kommunikál továbbá a Spotify-on, YouTube csatornán, Twitteren és az Instagram oldalakon is, melyeken több százezren követik a profilját. A fesztivál esetében hatványozott szerepe van a szájról szájra terjedő marketingnek (word of mouth marketing), hiszen a távoli országokból nem más miatt fognak a fesztiválra utazás mellett dönteni az emberek, minthogy társaik élményei, ajánlásai felkeltik érdeklődésüket. Ehhez a személyes bizalom kiépítése elengedhetetlen, aminek pedig a fő terepei ezek a közösségi médiák. Számos promóció és lojalitásprogram színterévé a weboldalak és a közösségi oldalak váltak a cég életében, kihasználva ezzel a Consumer Generated Marketing, azaz a felhasználók által generált marketing adta lehetőségeket. A tavaszi időszakban online zajló Mission:Szitizen játékra például több ezer fesztiválozó regisztrál világszerte, akik amíg élvezettel teljesítik a játék feladatait, értékesebbnél értékesebb vírusvideókat, és egyéb marketinganyagokat hoznak létre és terjesztenek a Sziget számára. A jegyeladási statisztikák is mind azt támasztják alá, hogy az online kommunikáció, melynek leglényegesebb feladata, hogy a jegyvásárláshoz irányítsa az embereket, hatékony, hiszen 2015-ben a teltházas rendezvény jegyeinek 70 %-át a webshopon keresztül értékesítették, idén pedig várhatóan még nagyobb lesz ez az arány. A fesztiválozók körében végzett kutatásommal bebizonyítottam, hogy a felhasználók oldaláról is az online felületek, azon belül is a Facebook közösségi oldal az elsőszámú információforrás a fesztivál felé. Aki már járt a rendezvényen, legalább egy közösségi oldalon, de legtöbb esetben többen is követi a Szigetet. Főként a programok illetve jegyinformációk céljából a fesztivál közeledtével egyre gyakrabban látogatják a honlapot is. Megállapítottam, hogy a koncepcióváltás, mely során a honlapról elhagyták a hosszú szöveges tartalmakat és helyette több vizuális elemmel kezdtek el kommunikálni, sikeres volt, hiszen a felhasználók nem igénylik ma már a hosszú írásos cikkeket, helyettük pár perces videókat preferálnak. Szívesen fogadnak a fellépőkkel készített videóinterjúkat, rövid kedvcsináló videókat a fesztiválról, illetve igen népszerűek a színfalak mögött készült képek és videók. A kutatásomból az is kiderült, hogy a fesztiválozókat leginkább a rendezvényen fellépő előadók neveinek bejelentése érdekli a közösségi oldalakon. Legtöbbjük először a Sziget Fesztivál Facebook oldaláról értesül a zenészek neveiről. Továbbá megállapítottam, hogy a fesztivál ideje alatt a legnépszerűbb tájékozódási eszköz a telefonos alkalmazás, amit viszont a legtöbb esetben csupán a rendezvény idejére töltenek le, annak végeztével törlik a készülékről. Tehát a cég sikeréhez, a több százezer elégedett és lojális ügyfél eléréséhez hozzájárult, hogy időben felismerte a Sziget ezeknek az online csatornáknak a fontosságát és az évek során kialakított egy olyan stratégiát, mellyel igen hatékonyan működik ezeken a felületeken nemzetközi szinten. A kutatásomból azonban az is kiderült, hogy a Facebookon túli közösségi oldalakon még mindig vannak kihasználatlan lehetőségek, melyeket célzott promóciókkal lehet kiaknázni.

Magyar cím

A Sziget Fesztivál online marketingkommunikációjának elemzése

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Keresekedelem és Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: online marketingkommunikáció, Sziget Fesztivál, mobilmarketing, online promóció
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2016. Máj. 02. 13:06
Utolsó módosítás: 2016. Nov. 10. 13:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet