Mesterséges Intelligencia használata a bankszektorban

Ambrus Dániel Bendegúz (2022) Mesterséges Intelligencia használata a bankszektorban. Faculty of Finance and Accountancy.

[thumbnail of Ambrus Dániel Szakdolgozat.pdf] PDF
Ambrus Dániel Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (1MB)
[thumbnail of Ambrus Dániel Szakdolgozat összefoglaló.pdf] PDF
Ambrus Dániel Szakdolgozat összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (43kB)
[thumbnail of temavazlat_alapkepzes-AMBRUSDÁNIEL.pdf] PDF
temavazlat_alapkepzes-AMBRUSDÁNIEL.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (238kB)
[thumbnail of Ambrus Dániel-Bírálat-S-pdf.pdf] PDF
Ambrus Dániel-Bírálat-S-pdf.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (478kB)
[thumbnail of Szakdolgozat_bírálat.pdf] PDF
Szakdolgozat_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (740kB)

Abstract

Mivel egyre gyakrabban hallunk a Mesterséges Intelligenciáról, és ez egy igen feltörekvő ágazat, így a szakdolgozatomban a Mesterséges Intelligencia (a továbbiakban MI) banki alkalmazását mutatom be. A téma azért is kifejezetten érdekes, mivel eddig nem sokat hallottam ennek részletesebb bemutatásáról, így szerettem volna minél többet megtudni erről a kérdéskörről.A dolgozatom felépítésénél igyekeztem észszerű kereteket adni, így a MI rövid ismertetője után a később többször is említett szegmenseket, például a gépi és a mély tanulást mutatom be. Ezután a pénzügy és az informatika összekapcsolódása nyomán bemutatom, milyen konkrét segítséget tud nyújtani a MI, így a számomra legérdekesebbnek talált területek kerülnek előtérbe, amelyek sokszor olyan tényezővel bírtak, melyek meggyőztek arról, miért kellene többet fektetnünk ebbe a technológiába, főleg banki oldalról. Ezek a területek a FinTech; a Természetes Nyelvi Feldolgozás, vagyis az NLP; a folyamatok robotizálása, vagyis az RPA; majd végül a prediktív analitikáról, vagyis a PA-ról ejtek bővebben szót. Mindezt követően a kiberbiztonsági témát járom alaposabban körül, amelyre leselkedő veszélyek manapság egyre jobban jelen vannak és sok mindenkit fenyegetnek, ami alá természetesen a bankok sem tartozhatnak. Főleg, hogy rendkívül sok és érzékeny adatot tárolnak ezek az intézetek, így ennek alapján úgy gondoltam, ez a terület sem maradhat ki. Ebben a fejezetben a kiberbiztonság felmerülő kérdéseiről, problémáiról és stratégiáiról, valamint az ezeken a területen legsűrűbben bevetett támadások veszélyeiről ejtek szót. A dolgozatomban leggyakrabban felmerült kérdés az, hogy miként tud a MI hozzájárulni az adatbiztonsághoz és úgy általánosabban a biztonsághoz, valamint, hogy milyen hatásai lehetnek az egyes bevezetett MI alapú eszközöknek. Bizonyosságot nyertem a vizsgálódásaim alkalmával, hogy nagy mennyiségű és megterhelő munkát tud átvállalni a MI, amely felbecsülhetetlen segítséget nyújt a csalások és támadások megelőzésében és nem utolsó sorban kivédésében. Ezekben a sorokban feszegetem, hogy melyek azok a kérdések, amelyek felmerülhetnek a biztonsággal kapcsolatban, valamint az ezzel kapcsolatos általam képviselt gondolatok is leírásra kerülnek. A dolgozatom ezutáni fejezete az ügyfelek MI-re vonatkozó élményeinek bemutatására, és a különböző chatbotok elemzésére alapszik. Ezeket nagyrészt a felhasználók tapasztalatai formálták. Az írásom legvégső fázisában pedig szót szerettem volna ejteni Magyarországról is, és annak egyik legnagyobb és legkiemelkedőbb kereskedelmi bankjának, az OTP Banknak. Itt az OTP chatbotjának bemutatásán kívül az általuk és a Magyar Nemzeti Bank által kifejlesztett, szuperszámítógépnek nevezett eszközről írok, mivel az itt megtalálható MI technológia páratlan az országban és éppen emiatt engem kifejezetten inspirált. Sajnos viszonylag keveset lehet erről egyelőre tudni, azonban ez nem állított meg abban, hogy ne említsem meg ezt a hatalmasinnovációt. Továbbá volt lehetőségem egy szakmai előadás keretében közelebbről megismerni ezt az újítást, amely megerősített abban, hogy jó irányba haladunk a fejlesztés területén. A kutatásom során arra a következtetésre jutottam, hogy a MI használata rendkívül előnyös lehet a bankok számára, mivel olyan kulcsfontosságú területeken tud segíteni, mint a biztonság a kibertérben, az ügyfelek pénzügyi tudatosságra nevelése, a háttérfolyamatok automatizálása és legfőképpen az ügyfélélményfejlesztés. Ezeken a területeken való MI használat nem csak a pénzintézeteknek tud hatalmas segítséget nyújtani, de az ügyfelek mindennapjait is megkönnyíti. A dolgozat keretében végzett vizsgálódásaim alkalmával bizonyosságot nyertem abban, hogy a MI óriási segítséget fog nyújtani a jövőben nem csak a bankok, de mindenki számára is.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of Finance and Accountancy

Department

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Gazdaságinformatikus

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: automatizáció, bankszektor, kiberbiztonság, mesterséges intelligencia, ügyfélélmény-fejlesztés
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2024. Feb. 19. 14:17
Last Modified: 2024. Feb. 19. 14:17

Actions (login required)

View Item View Item