Ambrus Dániel Bendegúz (2022) Mesterséges Intelligencia használata a bankszektorban. Faculty of Finance and Accountancy.
PDF
Ambrus Dániel Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (1MB) |
|
PDF
Ambrus Dániel Szakdolgozat összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (43kB) |
|
PDF
temavazlat_alapkepzes-AMBRUSDÁNIEL.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (238kB) |
|
PDF
Ambrus Dániel-Bírálat-S-pdf.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (478kB) |
|
PDF
Szakdolgozat_bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (740kB) |
Abstract
Mivel egyre gyakrabban hallunk a Mesterséges Intelligenciáról, és ez egy igen feltörekvő ágazat, így a szakdolgozatomban a Mesterséges Intelligencia (a továbbiakban MI) banki alkalmazását mutatom be. A téma azért is kifejezetten érdekes, mivel eddig nem sokat hallottam ennek részletesebb bemutatásáról, így szerettem volna minél többet megtudni erről a kérdéskörről.A dolgozatom felépítésénél igyekeztem észszerű kereteket adni, így a MI rövid ismertetője után a később többször is említett szegmenseket, például a gépi és a mély tanulást mutatom be. Ezután a pénzügy és az informatika összekapcsolódása nyomán bemutatom, milyen konkrét segítséget tud nyújtani a MI, így a számomra legérdekesebbnek talált területek kerülnek előtérbe, amelyek sokszor olyan tényezővel bírtak, melyek meggyőztek arról, miért kellene többet fektetnünk ebbe a technológiába, főleg banki oldalról. Ezek a területek a FinTech; a Természetes Nyelvi Feldolgozás, vagyis az NLP; a folyamatok robotizálása, vagyis az RPA; majd végül a prediktív analitikáról, vagyis a PA-ról ejtek bővebben szót. Mindezt követően a kiberbiztonsági témát járom alaposabban körül, amelyre leselkedő veszélyek manapság egyre jobban jelen vannak és sok mindenkit fenyegetnek, ami alá természetesen a bankok sem tartozhatnak. Főleg, hogy rendkívül sok és érzékeny adatot tárolnak ezek az intézetek, így ennek alapján úgy gondoltam, ez a terület sem maradhat ki. Ebben a fejezetben a kiberbiztonság felmerülő kérdéseiről, problémáiról és stratégiáiról, valamint az ezeken a területen legsűrűbben bevetett támadások veszélyeiről ejtek szót. A dolgozatomban leggyakrabban felmerült kérdés az, hogy miként tud a MI hozzájárulni az adatbiztonsághoz és úgy általánosabban a biztonsághoz, valamint, hogy milyen hatásai lehetnek az egyes bevezetett MI alapú eszközöknek. Bizonyosságot nyertem a vizsgálódásaim alkalmával, hogy nagy mennyiségű és megterhelő munkát tud átvállalni a MI, amely felbecsülhetetlen segítséget nyújt a csalások és támadások megelőzésében és nem utolsó sorban kivédésében. Ezekben a sorokban feszegetem, hogy melyek azok a kérdések, amelyek felmerülhetnek a biztonsággal kapcsolatban, valamint az ezzel kapcsolatos általam képviselt gondolatok is leírásra kerülnek. A dolgozatom ezutáni fejezete az ügyfelek MI-re vonatkozó élményeinek bemutatására, és a különböző chatbotok elemzésére alapszik. Ezeket nagyrészt a felhasználók tapasztalatai formálták. Az írásom legvégső fázisában pedig szót szerettem volna ejteni Magyarországról is, és annak egyik legnagyobb és legkiemelkedőbb kereskedelmi bankjának, az OTP Banknak. Itt az OTP chatbotjának bemutatásán kívül az általuk és a Magyar Nemzeti Bank által kifejlesztett, szuperszámítógépnek nevezett eszközről írok, mivel az itt megtalálható MI technológia páratlan az országban és éppen emiatt engem kifejezetten inspirált. Sajnos viszonylag keveset lehet erről egyelőre tudni, azonban ez nem állított meg abban, hogy ne említsem meg ezt a hatalmasinnovációt. Továbbá volt lehetőségem egy szakmai előadás keretében közelebbről megismerni ezt az újítást, amely megerősített abban, hogy jó irányba haladunk a fejlesztés területén. A kutatásom során arra a következtetésre jutottam, hogy a MI használata rendkívül előnyös lehet a bankok számára, mivel olyan kulcsfontosságú területeken tud segíteni, mint a biztonság a kibertérben, az ügyfelek pénzügyi tudatosságra nevelése, a háttérfolyamatok automatizálása és legfőképpen az ügyfélélményfejlesztés. Ezeken a területeken való MI használat nem csak a pénzintézeteknek tud hatalmas segítséget nyújtani, de az ügyfelek mindennapjait is megkönnyíti. A dolgozat keretében végzett vizsgálódásaim alkalmával bizonyosságot nyertem abban, hogy a MI óriási segítséget fog nyújtani a jövőben nem csak a bankok, de mindenki számára is.
Institution
Budapest Business University
Kar
Faculty of Finance and Accountancy
Department
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
UNSPECIFIED
Szak
Item Type: | Thesis (UNSPECIFIED) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | automatizáció, bankszektor, kiberbiztonság, mesterséges intelligencia, ügyfélélmény-fejlesztés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Depositing User: | Archive User |
Date Deposited: | 2024. Feb. 19. 14:17 |
Last Modified: | 2024. Feb. 19. 14:17 |
Actions (login required)
View Item |