A fintech vállalatok hatásai a hagyományos pénzintézetekre, pénzintézetek digitalizálódása és a digitális átállás változásvezetése

Tóth Balázs (2023) A fintech vállalatok hatásai a hagyományos pénzintézetekre, pénzintézetek digitalizálódása és a digitális átállás változásvezetése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Tóth_Balázs_MSC_ VezSzerv_A FINTECH VÁLLALATOK HATÁSAI A HAGYOMÁNYOS PÉNZINTÉZETEKRE, PÉNZINTÉZETEK DIGITALIZÁLÓDÁSA ÉS A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS VÁLTOZÁSVEZETÉSE.pdf] PDF
Tóth_Balázs_MSC_ VezSzerv_A FINTECH VÁLLALATOK HATÁSAI A HAGYOMÁNYOS PÉNZINTÉZETEKRE, PÉNZINTÉZETEK DIGITALIZÁLÓDÁSA ÉS A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS VÁLTOZÁSVEZETÉSE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of TothBalazs__MSC_ VezSzerv_osszefoglalo.pdf] PDF
TothBalazs__MSC_ VezSzerv_osszefoglalo.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (224kB)
[thumbnail of Tóth Balázs VSZ bírálat Ábel I.pdf] PDF
Tóth Balázs VSZ bírálat Ábel I.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (280kB)
[thumbnail of Tóth Balázs bírálat BM.pdf] PDF
Tóth Balázs bírálat BM.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (520kB)
[thumbnail of MA VSZ_Tóth Balázs_Fintech_Szakmai összegző kérdés.pdf] PDF
MA VSZ_Tóth Balázs_Fintech_Szakmai összegző kérdés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (371kB)

Absztrakt (kivonat)

<p>Szakdolgozatomban a Fintech vállalatokat és azok hatásait vizsgáltam a kereskedelmi bankokra, felügyeleti szervekre továbbá vizsgáltam a fintech cégek által indukált szervezeti változásokat kereskedelmi és nemzeti bankoknál.</p> <p>A kutatásom során kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtést is alkalmaztam. A kvalitatív adatgyűjtést félig strukturált interjúkkal oldottam meg. Olyan alanyokat választottam az interjúimhoz, akik otthonosan mozognak a kutatott területen, területeken és több éves oktatói, és/vagy gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek.&nbsp; Ezen interjúkkal sokkal részletesebb és mélyebb adatokat tudtam szerezni a kutatott területekről, amelynek segítségével választ tudtam adni a kutatási kérdéseimre.</p> <p>A kvantitatív adatgyűjtéshez kérdőíves adatgyűjtést választottam, amelyekkel specifikusan a fiatal Y és Z generáció pénzügyi szokásait vizsgáltam. Fókuszban a hagyományos és fintech szolgáltatások használatának gyakorisága volt, illetve az általános ismeretük a fintech cégekről, és a fintech cégek által alkalmazott digitális technológiákról. Ezen kérdéseken túl természetesen a demográfiai jellemzőket is rögzítettem a kérdőívben. Ezzel a módszerrel olyan adathalmazhoz jutottam, amelyen statisztikai elemzést tudtam végezni, és le tudtam vonni a megfelelő következtetéseket a kutatási hipotézisemre vonatkozóan.</p> <p>Az alábbi kutatási kérdéseket és hipotézist határoztam meg:</p> <p><b>1)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </b><b>Növekszik a Fintech cégek piaci részesedése a pénzügyi szolgáltatások között?</b></p> <p>Az előzetes irodalomkutatásaim alapján azt vártam volna, hogy egyértelműen növekedni fognak a jövőben is a Fintech cégek, és piacot fognak szerezni a kereskedelmi bankok és biztosítók kárára, de az interjúim alapján nem ennyire egyértelmű a helyzet. Volt olyan interjúalany, aki abszolút a fintech cégek előretörését várja, és a hagyományos bankok és biztosítók jövőbeli létezését is kérdőre vonta, de az interjú alanyok többsége inkább a piac globális digitális eltolódását várja, ahol már a hagyományos bankok is hasonló digitális szolgáltatásokat fognak nyújtani, mint a fintechek. Emellett a fintecheknél reális rizikó a szabályozói környezet jelentős szigorodása, amely jelentősen csökkentheti a fintechek piaci részesedését. Röviden megválaszolva a kutatási kérdést: A fintech cégek jelentősen tudtak növekedni az elmúlt 5-10 évben, de várhatóan a jövőben nem fogják tovább növelni arányukat a hagyományos bankokkal és biztosítókkal szemben, sokkal inkább egy általános piaci digitalizáció várható.</p> <p><b>&nbsp;</b></p> <p><b>2)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </b><b>A digitális jegybankpénz valós alternatívája a ma használatos jegybankpénznek?</b></p> <p>Ebben a kérdésben jóval egyértelműbb a kutatásom eredménye. A szakirodalom és az interjú alanyok véleménye alapján levontható a következtetés, hogy a digitális jegybankpénz valós alternatíva. A digitális jegybankpénz bevezetésével már aktívan foglalkozik a FED, az EKB de Magyarországon az MNB is. Kína tart a legelőrehaladottabb állapotban, ott már gyakorlatilag élesben tesztelik a digitális jüant. A kérdés a témában inkább az, hogy Magyarországon mi lesz előbb: digitális forint vagy digitális euró? A kérdést körbejártam a szakdolgozatomban, bár nem tartozik szorosan a kutatási kérdésemhez. Röviden megválaszolva a kutatási kérdést: igen, a digitális jegybankpénz egyértelműen valós alternatívája lehet a ma használt devizáknak a következő 5-10 évben.<b></b></p> <p><b>3)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </b><b>A digitális átállás konfliktus forrást jelent a kereskedelmi bankoknál?</b></p> <p>A digitális átállással való szervezeti változásokat két csoportra bontottam. Az egyik csoport a digitalizáció miatt szükséges innovatív, IT területek fejlesztése. Ezt az irodalomkutatásom és azt interjúk alapján többnyire külsős cégekkel közösen, kisebb Fintech vállalatok felvásárlásával oldják meg többnyire a kereskedelmi bankok, így itt kisebb a konfliktusok létrejöttének esélye. A másik csoport a kereskedelmi bankok új, digitális kultúrájának meghonosítása, amely már komoly vezetői kihívásokat igényel, hiszem egy ilyen nagyságrendű változás vezetése komoly változásmenedzsmenti kihívás, ahol a munkavállalók hiedelmében is változást szükséges elérni. Továbbá a csökkenő adminisztratív munkakörök is komoly konfliktusforrást jelentenek. Röviden megválaszolva a kutatási kérdést: a digitális átállást, mint a teljes szervezetet érintő változást tekintve, igen, konfliktus forrásnak tekinthető. Amennyiben csak az új, digitalizációért és innovációért felelős területre fókuszálunk, amelyet jellemzően kiszerveznek a bankok, vagy a vállalatcsoporton belül oldják meg, de egy szervezetileg elkülönült csapattal, akkor jellemzően nem egy konfliktusokkal teli digitalizációról beszélünk. </p> <p><b>4)&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </b><b>Az Y és a Z generáció gyakrabban vesz igénybe Fintech banki szolgáltatásokat, mint hagyományos banki szolgáltatásokat.</b></p> <p>A kérdőívre kapott válaszok alapján még a fiatal, Y és Z generációban sem használják általánosságban gyakrabban a fintech szolgáltatásokat a hagyományos banki szolgáltatásoknál. Egyedül a devizaváltási szolgáltatás jelentett kivételt, ahol a fintech cégek vannak előnyben.</p><p dir="ltr" style="text-align:left;"><br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tasi Péter
Belső
Mesteroktató; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális felületek, digitális gazdaság, digitális jövő, elektronikus pénzforgalom, jegybank
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:50
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:50

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet