A fintech vállalatok hatásai a hagyományos pénzintézetekre, pénzintézetek digitalizálódása és a digitális átállás változásvezetése

Tóth Balázs (2023) A fintech vállalatok hatásai a hagyományos pénzintézetekre, pénzintézetek digitalizálódása és a digitális átállás változásvezetése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Tóth_Balázs_MSC_ VezSzerv_A FINTECH VÁLLALATOK HATÁSAI A HAGYOMÁNYOS PÉNZINTÉZETEKRE, PÉNZINTÉZETEK DIGITALIZÁLÓDÁSA ÉS A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS VÁLTOZÁSVEZETÉSE.pdf] PDF
Tóth_Balázs_MSC_ VezSzerv_A FINTECH VÁLLALATOK HATÁSAI A HAGYOMÁNYOS PÉNZINTÉZETEKRE, PÉNZINTÉZETEK DIGITALIZÁLÓDÁSA ÉS A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS VÁLTOZÁSVEZETÉSE.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of TothBalazs__MSC_ VezSzerv_osszefoglalo.pdf] PDF
TothBalazs__MSC_ VezSzerv_osszefoglalo.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (224kB)
[thumbnail of Tóth Balázs VSZ bírálat Ábel I.pdf] PDF
Tóth Balázs VSZ bírálat Ábel I.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (280kB)
[thumbnail of Tóth Balázs bírálat BM.pdf] PDF
Tóth Balázs bírálat BM.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (520kB)
[thumbnail of MA VSZ_Tóth Balázs_Fintech_Szakmai összegző kérdés.pdf] PDF
MA VSZ_Tóth Balázs_Fintech_Szakmai összegző kérdés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (371kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a Fintechvállalatokat és azok hatásait vizsgáltam a kereskedelmi bankokra, felügyeletiszervekre továbbá vizsgáltam a fintech cégek által indukált szervezetiváltozásokat kereskedelmi és nemzeti bankoknál.A kutatásom során kvantitatív éskvalitatív adatgyűjtést is alkalmaztam. A kvalitatív adatgyűjtést féligstrukturált interjúkkal oldottam meg. Olyan alanyokat választottam azinterjúimhoz, akik otthonosan mozognak a kutatott területen, területeken éstöbb éves oktatói, és/vagy gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek. Ezen interjúkkal sokkal részletesebb ésmélyebb adatokat tudtam szerezni a kutatott területekről, amelynek segítségévelválaszt tudtam adni a kutatási kérdéseimre.A kvantitatív adatgyűjtéshezkérdőíves adatgyűjtést választottam, amelyekkel specifikusan a fiatal Y és Zgeneráció pénzügyi szokásait vizsgáltam. Fókuszban a hagyományos és fintechszolgáltatások használatának gyakorisága volt, illetve az általános ismeretük afintech cégekről, és a fintech cégek által alkalmazott digitálistechnológiákról. Ezen kérdéseken túl természetesen a demográfiai jellemzőket isrögzítettem a kérdőívben. Ezzel a módszerrel olyan adathalmazhoz jutottam,amelyen statisztikai elemzést tudtam végezni, és le tudtam vonni a megfelelőkövetkeztetéseket a kutatási hipotézisemre vonatkozóan.Az alábbi kutatási kérdéseket éshipotézist határoztam meg:1) Növekszika Fintech cégek piaci részesedése a pénzügyi szolgáltatások között?Az előzetes irodalomkutatásaim alapjánazt vártam volna, hogy egyértelműen növekedni fognak a jövőben is a Fintechcégek, és piacot fognak szerezni a kereskedelmi bankok és biztosítók kárára, deaz interjúim alapján nem ennyire egyértelmű a helyzet. Volt olyan interjúalany,aki abszolút a fintech cégek előretörését várja, és a hagyományos bankok ésbiztosítók jövőbeli létezését is kérdőre vonta, de az interjú alanyok többségeinkább a piac globális digitális eltolódását várja, ahol már a hagyományosbankok is hasonló digitális szolgáltatásokat fognak nyújtani, mint a fintechek.Emellett a fintecheknél reális rizikó a szabályozói környezet jelentősszigorodása, amely jelentősen csökkentheti a fintechek piaci részesedését. Rövidenmegválaszolva a kutatási kérdést: A fintech cégek jelentősen tudtak növekedniaz elmúlt 5-10 évben, de várhatóan a jövőben nem fogják tovább növelniarányukat a hagyományos bankokkal és biztosítókkal szemben, sokkal inkább egyáltalános piaci digitalizáció várható.2) Adigitális jegybankpénz valós alternatívája a ma használatos jegybankpénznek?Ebben a kérdésben jóval egyértelműbba kutatásom eredménye. A szakirodalom és az interjú alanyok véleménye alapjánlevontható a következtetés, hogy a digitális jegybankpénz valós alternatíva. Adigitális jegybankpénz bevezetésével már aktívan foglalkozik a FED, az EKB deMagyarországon az MNB is. Kína tart a legelőrehaladottabb állapotban, ott márgyakorlatilag élesben tesztelik a digitális jüant. A kérdés a témában inkábbaz, hogy Magyarországon mi lesz előbb: digitális forint vagy digitális euró? Akérdést körbejártam a szakdolgozatomban, bár nem tartozik szorosan a kutatásikérdésemhez. Röviden megválaszolva a kutatási kérdést: igen, a digitálisjegybankpénz egyértelműen valós alternatívája lehet a ma használt devizáknak akövetkező 5-10 évben.3) Adigitális átállás konfliktus forrást jelent a kereskedelmi bankoknál?A digitális átállással valószervezeti változásokat két csoportra bontottam. Az egyik csoport adigitalizáció miatt szükséges innovatív, IT területek fejlesztése. Ezt azirodalomkutatásom és azt interjúk alapján többnyire külsős cégekkel közösen, kisebbFintech vállalatok felvásárlásával oldják meg többnyire a kereskedelmi bankok,így itt kisebb a konfliktusok létrejöttének esélye. A másik csoport a kereskedelmibankok új, digitális kultúrájának meghonosítása, amely már komoly vezetőikihívásokat igényel, hiszem egy ilyen nagyságrendű változás vezetése komolyváltozásmenedzsmenti kihívás, ahol a munkavállalók hiedelmében is változást szükségeselérni. Továbbá a csökkenő adminisztratív munkakörök is komolykonfliktusforrást jelentenek. Röviden megválaszolva a kutatási kérdést: adigitális átállást, mint a teljes szervezetet érintő változást tekintve, igen,konfliktus forrásnak tekinthető. Amennyiben csak az új, digitalizációért ésinnovációért felelős területre fókuszálunk, amelyet jellemzően kiszerveznek abankok, vagy a vállalatcsoporton belül oldják meg, de egy szervezetilegelkülönült csapattal, akkor jellemzően nem egy konfliktusokkal telidigitalizációról beszélünk. 4) AzY és a Z generáció gyakrabban vesz igénybe Fintech banki szolgáltatásokat, minthagyományos banki szolgáltatásokat.A kérdőívre kapott válaszok alapjánmég a fiatal, Y és Z generációban sem használják általánosságban gyakrabban afintech szolgáltatásokat a hagyományos banki szolgáltatásoknál. Egyedül adevizaváltási szolgáltatás jelentett kivételt, ahol a fintech cégek vannak előnyben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális felületek, digitális gazdaság, digitális jövő, elektronikus pénzforgalom, jegybank
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:50
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:50

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet