Adózási változások a kis- és középvállalkozásokban (2018-2022)

Szilágyi Eszter (2023) Adózási változások a kis- és középvállalkozásokban (2018-2022). Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Szilágyi Eszter_WMIPL8.pdf] PDF
Szakdolgozat_Szilágyi Eszter_WMIPL8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Szakdolgozati összefoglaló_Szilágyi Eszter_WMIPL8.pdf] PDF
Szakdolgozati összefoglaló_Szilágyi Eszter_WMIPL8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (646kB)
[thumbnail of PÜ Bírálati lap Szilágyi Eszter aláírt.pdf] PDF
PÜ Bírálati lap Szilágyi Eszter aláírt.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (743kB)
[thumbnail of Szilágyi Eszter_bírálati lap_Külső konzulens.pdf] PDF
Szilágyi Eszter_bírálati lap_Külső konzulens.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (504kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p></p><p>A 2014-2018 közötti adóreformokról kijelenthető, hogy adóztatás rendszerét alapjaiban változtatta meg Magyarországon, mellyel segítette és kis- és középvállalkozásokat. A sávosan progresszív adóztatás megszűnt Magyarországon, valamint a munkát terhelő adók csökkentésére és a fogyasztást terhelő adók növelésére fektette a jogalkotó a hangsúlyt. A kormányzat célja az adóátrendezéssel a gazdasági növekedés elősegítése, a foglalkoztatás növelése, igazságosabb adórendszer megalkotása, mely egyben képes visszaszorítani a feketegazdaságot.</p><p>A gazdaság kifehérítéséhez nagyban hozzájárultak a technológiai és IT fejlesztések, mint az online számla és online pénztárgép bevezetése.. A NAV online számlázó felületén útmutató leírások és videók segítik a vállalkozásokat a folyamatok és jogszabályok megismerésében, elsajátításában. Nagy hatással van a NAV online számla bejövő és kimenő számla exportja a vállalkozásokra, kiemelten a kisvállalkozásokra, ahol nincs külön apparátus az adminisztrációs feladatok elvégzésére. </p> <p>Az adóhatóság egy ügyfélközpontú, adózókat segítő és adótudatosságra nevelő rendszert alkotott meg. Az új technológiai eszközök kevesebb teret hagynak az adózói ügyeskedésnek, valamint az adatszolgáltatás által a többlet információknak köszönhetően hatékonyabb és gyorsabb adóhatósági elemzés tud megvalósulni, az ellenőrzések sokkal célzottabban és hatékonyabban tudnak végbemenni. A digitális eszközök hatására megnőtt a lebukástól való félelem, ezáltal javult az adózók önkéntes jogkövetése. Olyan stratégiát, intézkedéseket hoztak létre, amely hozzájárul a költségvetés bevételeinek növeléséhez egy hatékonyabb adóztatási rendszer bevezetésével. Például a szankció egy ilyen eszköz, melynek alkalmazása során az adóhatóság megállapítja a szankció mértékét a jogszabályban meghatározott módon, úgy, hogy az érvényben lévő alkalmazható fizetési kedvezményeket is figyelembe veszi. A mulasztást, adóhiány mértékét és keletkezésének körülményeit is figyelembe veszi, tehát komplexen vizsgálja az adózót. Nem csak szankcionál, hanem kedvezményekkel próbálja segíteni az adózót, mint a fizetési könnyítés, halasztás, vagy </p> <p>mérséklés, illetve részletfizetés. Ezek az intézkedések egy olyan mérleghinta elv szerint működnek, amely egyfelől igyekeznek ösztönözni az adózót a jogkövetésre, másfelől pedig bizalmat épít a kedvezmények nyújtásával. </p> <p>A támogatás oldaláról kiemelt szerepet játszik a 2018 óta működő Mentor Program, melynek során oktatóanyagok nyújtásával, fórumok szervezésével segíti a vállalkozásokat. Az ösztönző intézkedéseinek keretein belül elindult a KIVA kampány, egy kedvezőbb adózási formának bizonyul, azon vállalkozások számára, akik fejleszteni szeretnék a vállalkozásukat. A NAV ügyféliránytű Kiva- kalkulátora segíti a vállalkozásokat az adóoptimalizálásukban. </p> <p>A foglalkoztatást serkentő, teljesítmény-ösztönző jövedelemadó csökkentések az adott időszak gazdasági adottságaihoz képest igyekezték segíteni a vállalkozásokat, mely hozzájárult ahhoz, hogy drasztikus módon nem esett vissza a foglalkoztatottság a Covid ideje alatt. „2020 I–IV. negyedévében a foglalkoztatottak átlagos létszáma a 15–74 éves népességben 4 millió 603 ezer fő volt, 41 ezerrel kevesebb, mint az előző évben. (ksh.hu, 2020)” </p> <p>Összességében elmondható, hogy a munkát és foglalkoztatást terhelő adók csökkentése, az adóhivatali folyamatok racionalizálása, valamint az IT eszközök, folyamatok alkalmazása együttesen hozzájárultak ahhoz, hogy 2018-2022 periódusra vonatkoztatva az adózási reformok pozitív hatással voltak a kis és közlépvállalkozások adózásának folyamataira, és gazdálkodásuk folytatására. </p> <p></p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth Orsolya Éva
Belső
Mesteroktató; Pénzügy Tanszék; PSZK
Zsoldos Alexandra Dorottya
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adórendszer reformja, adózás, átalányadó, KATA, kis- és középvállalkozás - KKV, szankciók, támogatások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:49
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet