Felelősség a banki gyakorlatban

Sipos Bernadett Zita (2023) Felelősség a banki gyakorlatban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Felelősség a banki gyakorlatban_Sipos Bernadett Zita_R5RKTJ.pdf] PDF
Szakdolgozat_Felelősség a banki gyakorlatban_Sipos Bernadett Zita_R5RKTJ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Összefoglalás.pdf] PDF
Összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (96kB)
[thumbnail of Sipos bernadett tatay.pdf] PDF
Sipos bernadett tatay.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (287kB)
[thumbnail of VSZ Szakmai összegző kérdés_Sipos Bernadett Zita 2023.pdf] PDF
VSZ Szakmai összegző kérdés_Sipos Bernadett Zita 2023.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (729kB)
[thumbnail of VF.Sipos.B.pdf] PDF
VF.Sipos.B.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (282kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p></p><p>Budapesti Gazdasági Egyetem</p> <p>Pénzügy- és Számviteli Kar<span style="font-size:1rem;">&nbsp;</span></p> <p align="center">Összefoglalás</p> <p align="center">Felelősség a banki gyakorlatban</p> <p align="right">Készítette: Sipos Bernadett Zita (R5RKTJ)</p> <p align="right">Konzulens: Dr. Szegedi Krisztina</p> <p align="right">Vezetés- és szervezés mesterképzés</p> <p align="right">Levelező</p> <p><span style="font-size:1rem;">&nbsp;</span><br></p> <p>2023. 05. 07.</p> <p></p><p><br></p><p>Szakdolgozatom témája a hazai bankok társadalmi felelősségvállalása. Témaválasztásom azért erre esett, mert kíváncsi voltam, hogy az emberek miként vélekednek a pénzpiaci szereplők társadalmi felelősségvállalásáról, hiszen napi szinten igénybe veszünk banki szolgáltatásokat, és ezek a mindennapjaink részét képezik, viszont arról vélhetően keveset tud a társadalom, hogy ezeknek a vállalatoknak mekkora jelentősége van nem csak a gazdaságban, hanem a társadalomban is. Úgy gondolom, hogy belső kommunikáció révén a bankok kellőképpen kiemelik CSR tevékenységüket, de külső kommunikációban véleményem szerint ez nem feltétlenül mondható el. Fontosnak tartom, hogy a CSR-ról a társadalom többet tudjon, mert nem egyenlő mértékben jut el az információ az emberekhez. Viszont az emberiségnek mindenképpen tisztában kell lenniük a CSR jelentőségével, hiszen célja a társadalom iránti felelősségvállalás, mellyel elősegíthető egy fenntartható jövő. Ahhoz, hogy társadalmunkban és környezetünkben csökkenthetőek legyenek az egyenlőtlenségek és hiányosságok, lényeges, hogy a lakosság minden tagjához eljusson az információ demográfiai csoporttól függetlenül. A bankok pénzügyileg hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, és szolgáltatásokat biztosítanak a vállalatoknak és egyéneknek egyaránt, ezáltal jelentős szerepet töltenek be a gazdaságban, ami nagy mértékben befolyásolja az országok, térségek környezetét és társadalmát. </p> <p>A diplomamunkám megírását a részletes szakirodalmi kutatással kezdtem, mellyel szerettem volna bővebb információt nyújtani a CSR jelentéséről, kialakulásosáról, szabályozásáról, az egyes érintettjeiről, valamint arról, hogy a bankszektorban ez hogyan jelenik meg, melyet más korábbi banki CSR kutatásokkal is szemléltettem. Ezzel szerettem volna bemutatni az elméleti síkon, mely segítséget nyújt a téma elhelyezésében, illetve segíti az olvasót a megértésben. Mivel számos tudományos írás vizsgálta a témát és több definíciója is létezik, igyekeztem a legfontosabbak ismertetni, és bemutatni, miként fejlődött ki a meghatározása az egyes szerzők által. Fontosnak tartom azt is, hogy röviden áttekintsük, milyen szabályozás vonatkozik rá, mi az a külső mozgató erő, ami miatt a szervezetek kialakítják a CSR stratégiájukat és tevekénységeiket egyaránt. Ahhoz, hogy a CSR értelmet nyerjen, meg kell határozni, hogy kik az érintettjei, ezért röviden ismertettem, hogy milyen területekre, milyen alanyokra van nagy hatással, melyek a következőek Carrol szerint:</p> <p>1.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; tulajdonosok</p> <p>2.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ügyfelek / vásárlók</p> <p>3.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; alkalmazottak</p> <p>4.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; közösség</p> <p>5.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; versenytársak</p> <p>6.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; beszállítók</p> <p>7.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; társadalmi aktivista csoportok</p> <p>8.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; társadalom nagy értelemben. </p> <p>9.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Egyéb</p> <p>A banki értelmezésben azonban, a tulajdonosok, a vezetők, munkavállalók, ügyfelek, beszállítók, kormányzat, helyi közösségek, természeti környezet és a széles értelemben vett társadalom a képezik a vizsgálati szempontokat az érintettek vonatkozásában.&nbsp; </p> <p>Ezt követően a korábbi kutatásokkal alapos viszonyítási alapot képezve kvantitatív kutatásomnak, a banki CSR tevékenységeket a példákon keresztül értheti meg az olvasó. A kutatás rövid ismertetésével folytatódik a szakdolgozat, ahol bemutatom a kutatási célt, hipotéziseket és a módszertant. A primer kutatásom alfejezetei a kérdőív kérdéseihez igazodik, fontosnak gondoltam minden itt kapott adatot megosztani, hiszen ezáltal kapunk pontosabb képet a társadalom véleményéről. A demográfiai adatokkal kezdtem, majd megvizsgáltam, hogy a résztevevők milyen arányban ismerik a CSR fogalmát, és mennyire tartják fontosnak, a bank érintettjeinek szempontjából az egyes tevékenységeket milyen fontosnak tartják, illetve mennyire elégedettek a bankok CSR-jával. A bankolási szokásos tekintetében megvizsgáltam azt is, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe, és ebben mennyire meghatározó z adott bank társadalmi felelősségvállalása, továbbá a kitöltők elmondhatták véleményüket, hogy mivel lehetne növelni a bankok társadalmi felelősségvállalását. Az adatokat összegezve, a hipotéziseket megvizsgálva, arra a következtésekre jutottam, hogy a társadalom körülbelül fele ismeri a kifejezést, és ők többnyire fontosnak tartják, viszont nem ez az elsődleges szempont a bank kiválasztása során.</p> <p>Összességében, úgy gondolom, hogy nagyobb figyelmet kellene fordítania a bankoknak a külső CSR tájékoztatásra, kommunikációra, mert a mintában is számos résztvevő tett érdemi javaslatokat, tehát érdeklődnek a téma iránt, hiszen még is csak ők az érintettek. Bár nehéz megítélni a vizsgálat szempontjából, hogy mely pénzintézet milyen CSR tevékenységgel rendelkezik, hiszen az külön számítást igényel, viszont, a kérdőíves kutatás alapján, arra következtetek, hogy számos hazai bank rendelkezik CSR tevékenységgel. Véleményem szerint, fontos, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon a CSR a gyorsan fejlődő világban, mert ezzel megakadályozható, a gazdasági szereplők üzleti döntéseivel a társadalomra vagy környezetre gyakorolt negatív következményei.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szegedi Krisztina
Belső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank(ok), CSR, felelősség, helyi társadalom, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:49
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet