Zsámbok Község Önkormányzat beszámolóinak elemzése 2019-2022.

Rácz Katalin (2023) Zsámbok Község Önkormányzat beszámolóinak elemzése 2019-2022. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Rácz_Katalin_CKTGGC.pdf] PDF
Rácz_Katalin_CKTGGC.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Rácz_Katalin.pdf] PDF
Rácz_Katalin.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (311kB)
[thumbnail of BA_O_Rácz_Katalin.pdf] PDF
BA_O_Rácz_Katalin.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (642kB)
[thumbnail of Rácz_Katalin bírálat.pdf] PDF
Rácz_Katalin bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (980kB)
[thumbnail of Rácz Katalin_szakdolgozat bírálat_belső.pdf] PDF
Rácz Katalin_szakdolgozat bírálat_belső.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (363kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Szakdolgozatomban Zsámbok Község Önkormányzatának gazdaságát elemeztem a 2019-2022. évi beszámolók alapján. Elsősorban a költségvetési mérleget és a bevételekről és kiadásokról szóló kimutatásokat dolgoztam fel. Véleményem szerint az önkormányzat működése 2019-2022 között megfelelő volt. Az önként és kötelezően vállalt feladatait maradéktalanul ellátta. Az intézmények zavartalanul, megfelelően működtek, a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak voltak. Azonban a kötelezően ellátandó feladatokra kapott központi támogatások csak részben fedezik a kiadásokat, a fennmaradó összeget az önkormányzatoknak saját forrásaikból kell kigazdálkodniuk, ami ebben a gazdasági környezetben egyre nehezebb az önkormányzat számára. Az önkormányzat megőrizte vagyonát, amely a gazdasági önállóságát biztosítja. Az önkormányzat mérlegeiben a vonatkozó időszakban az eszközök jelentős része befektetett eszköz, a forgó eszközök aránya elenyésző. A befektetett eszközök jelentős részét a tárgyi eszközök adják. A vizsgált időszakban a tárgyi eszközök növekedése figyelhető meg. A növekedést az okozta, hogy a településen nagy összegű beruházások történtek. Ezek a beruházások jelentősen növelték az önkormányzat vagyonát. A beruházási, fejlesztési kiadások jelentős mértékben központi támogatásból valósulnak meg. Saját forrás nagyon minimális a felhalmozási kiadásokban. Vagyis ezek a kiadások nagymértékben a központi finanszírozástól, pályázati kiírásoktól függenek. Sajnos az már a 2023-as évi költségvetésből látható, hogy a már elkezdett fejlesztések befejezése után nincs új beruházás, nincs elnyert pályázat. Vagyis a vagyonnövekedés egyelőre leáll. Az is fontos, hogy ezek a beruházások nem jelentenek bevételszerző lehetőséget az önkormányzat számára. Ezek elsősorban meglévő vagyoneszközök felújításai (utak, épületek) komfortérzetet növelő (szabadidőpark, multifunkciós pálya, bölcsőde…) beruházások, nem gazdasági jellegűek. Sőt, ezek a beruházások, felújítások kapcsán majd az amortizációs költségek is jelentkeznek, a karbantartások, pótlások, felújítások költségét később az önkormányzat saját forrásából kell majd biztosítani. A forrás oldalon a saját tőke jelentős. Ahogyan láttuk, az önkormányzat eredménye minden évben negatív, ezért a felhalmozott eredmény mindig csökken, így a saját tőke is évről évre csökken, ez a vagyon felélését jelenti. Az önkormányzat kötelezettségállománya kicsi, eladósodottsági mutatója jó, nincs eladósodva. A bevételi struktúrából látszik, hogy az önkormányzat alapvetően a központi támogatásokból gazdálkodik, nagymértékben attól függ. A bevételek nem alakíthatóak, befolyásolhatóak nagy mértékben az önkormányzat részéről. Ez az eredmény kimutatásból is látszik, a mérleg szerinti eredménye évről évre negatív, a felhalmozott eredménye évről évre csökken, vagyis ha kis mértékben is, de a vagyonát éli fel. A pénzforgalmi szemléletű maradvány jelenthet szabadon felhasználható bevételt, azonban véleményem szerint ezt most nagyon megfontoltan, óvatosan kellene felhasználni, szem előtt tartva a likviditás megőrzésének fontosságát. A kiadásokat egy szint alá nem célszerű csökkenteni, mert bármelyik költség csökkentése a az önkormányzat által nyújtott szolgáltatás színvonalát rontaná, illetve lehetetlenné tenné a jogilag szabályozott működést.&nbsp; A község jövőbeni fejlődése, az intézmények, a feladatok ellátási színvonalának megtartása, esetleg emelkedése szerintem nagyban függ attól, hogy tudnak-e olyan beruházásokat megvalósítani, amelyek hosszútávon biztosítják a község bevételét, munkahelyet teremtenek. Sajnos Zsámbok községben nem lehet ipari parkot kialakítani (a szántóföldek jó minőségűek, nem érdemes őket a művelés alól kivonni). Ennek nagy jelentősége lehetne, hiszen így&nbsp;munkahelyeket teremthetnének, hanem az odatelepült cégek iparűzési adót is fizetnének a községnek. Így a bevételek nőnének, stabilak lennének. Összességében a vizsgált időszakban a gazdálkodás megfelelő volt. Azonban a mostani gazdasági helyzetben már láthatóak a 2003. évi költségvetésben a nehézségek. Az elkövetkező időszakban nagyon nagy odafigyelést, előrelátó, takarékos gazdálkodást kell folytatnia az önkormányzatnak, hogy túlélje ezt a nehéz –remélem nem hosszú – időszakot.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nagyné dr. Szabó Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szijártó Boglárka
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: államháztartás, beszámoló(k) elemzése, elemzés(ek), eredménykimutatás, helyi önkormányzat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:47
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet