Rácz Katalin (2023) Zsámbok Község Önkormányzat beszámolóinak elemzése 2019-2022. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Rácz_Katalin_CKTGGC.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Rácz_Katalin.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (311kB) |
|
PDF
BA_O_Rácz_Katalin.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (642kB) |
|
PDF
Rácz_Katalin bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (980kB) |
|
PDF
Rácz Katalin_szakdolgozat bírálat_belső.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (363kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Szakdolgozatomban Zsámbok Község Önkormányzatának gazdaságát elemeztem a 2019-2022. évi beszámolók alapján. Elsősorban a költségvetési mérleget és a bevételekről és kiadásokról szóló kimutatásokat dolgoztam fel. Véleményem szerint az önkormányzat működése 2019-2022 között megfelelő volt. Az önként és kötelezően vállalt feladatait maradéktalanul ellátta. Az intézmények zavartalanul, megfelelően működtek, a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak voltak. Azonban a kötelezően ellátandó feladatokra kapott központi támogatások csak részben fedezik a kiadásokat, a fennmaradó összeget az önkormányzatoknak saját forrásaikból kell kigazdálkodniuk, ami ebben a gazdasági környezetben egyre nehezebb az önkormányzat számára. Az önkormányzat megőrizte vagyonát, amely a gazdasági önállóságát biztosítja. Az önkormányzat mérlegeiben a vonatkozó időszakban az eszközök jelentős része befektetett eszköz, a forgó eszközök aránya elenyésző. A befektetett eszközök jelentős részét a tárgyi eszközök adják. A vizsgált időszakban a tárgyi eszközök növekedése figyelhető meg. A növekedést az okozta, hogy a településen nagy összegű beruházások történtek. Ezek a beruházások jelentősen növelték az önkormányzat vagyonát. A beruházási, fejlesztési kiadások jelentős mértékben központi támogatásból valósulnak meg. Saját forrás nagyon minimális a felhalmozási kiadásokban. Vagyis ezek a kiadások nagymértékben a központi finanszírozástól, pályázati kiírásoktól függenek. Sajnos az már a 2023-as évi költségvetésből látható, hogy a már elkezdett fejlesztések befejezése után nincs új beruházás, nincs elnyert pályázat. Vagyis a vagyonnövekedés egyelőre leáll. Az is fontos, hogy ezek a beruházások nem jelentenek bevételszerző lehetőséget az önkormányzat számára. Ezek elsősorban meglévő vagyoneszközök felújításai (utak, épületek) komfortérzetet növelő (szabadidőpark, multifunkciós pálya, bölcsőde…) beruházások, nem gazdasági jellegűek. Sőt, ezek a beruházások, felújítások kapcsán majd az amortizációs költségek is jelentkeznek, a karbantartások, pótlások, felújítások költségét később az önkormányzat saját forrásából kell majd biztosítani. A forrás oldalon a saját tőke jelentős. Ahogyan láttuk, az önkormányzat eredménye minden évben negatív, ezért a felhalmozott eredmény mindig csökken, így a saját tőke is évről évre csökken, ez a vagyon felélését jelenti. Az önkormányzat kötelezettségállománya kicsi, eladósodottsági mutatója jó, nincs eladósodva. A bevételi struktúrából látszik, hogy az önkormányzat alapvetően a központi támogatásokból gazdálkodik, nagymértékben attól függ. A bevételek nem alakíthatóak, befolyásolhatóak nagy mértékben az önkormányzat részéről. Ez az eredmény kimutatásból is látszik, a mérleg szerinti eredménye évről évre negatív, a felhalmozott eredménye évről évre csökken, vagyis ha kis mértékben is, de a vagyonát éli fel. A pénzforgalmi szemléletű maradvány jelenthet szabadon felhasználható bevételt, azonban véleményem szerint ezt most nagyon megfontoltan, óvatosan kellene felhasználni, szem előtt tartva a likviditás megőrzésének fontosságát. A kiadásokat egy szint alá nem célszerű csökkenteni, mert bármelyik költség csökkentése a az önkormányzat által nyújtott szolgáltatás színvonalát rontaná, illetve lehetetlenné tenné a jogilag szabályozott működést. A község jövőbeni fejlődése, az intézmények, a feladatok ellátási színvonalának megtartása, esetleg emelkedése szerintem nagyban függ attól, hogy tudnak-e olyan beruházásokat megvalósítani, amelyek hosszútávon biztosítják a község bevételét, munkahelyet teremtenek. Sajnos Zsámbok községben nem lehet ipari parkot kialakítani (a szántóföldek jó minőségűek, nem érdemes őket a művelés alól kivonni). Ennek nagy jelentősége lehetne, hiszen így munkahelyeket teremthetnének, hanem az odatelepült cégek iparűzési adót is fizetnének a községnek. Így a bevételek nőnének, stabilak lennének. Összességében a vizsgált időszakban a gazdálkodás megfelelő volt. Azonban a mostani gazdasági helyzetben már láthatóak a 2003. évi költségvetésben a nehézségek. Az elkövetkező időszakban nagyon nagy odafigyelést, előrelátó, takarékos gazdálkodást kell folytatnia az önkormányzatnak, hogy túlélje ezt a nehéz –remélem nem hosszú – időszakot.</p><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | államháztartás, beszámoló(k) elemzése, elemzés(ek), eredménykimutatás, helyi önkormányzat |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 15:47 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 15:47 |
Actions (login required)
Tétel nézet |