Felhőszolgáltatások ismertetése és az incidenskezelésben betöltött szerepük

Schvarcz Márk István (2023) Felhőszolgáltatások ismertetése és az incidenskezelésben betöltött szerepük. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Schvarcz Márk István záródolgozat.pdf] PDF
Schvarcz Márk István záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. Május 03..

Download (2MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (251kB)
[thumbnail of Schvarcz Márk István záródolgozat összefoglalás.pdf] PDF
Schvarcz Márk István záródolgozat összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2033. Május 03..

Download (336kB)
[thumbnail of Schvarcz Márk István.pdf] PDF
Schvarcz Márk István.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (82kB)
[thumbnail of foszk_zarodolgozat-biralat-kulso-konzulens-reszere Szécsi Gábor_1.pdf] PDF
foszk_zarodolgozat-biralat-kulso-konzulens-reszere Szécsi Gábor_1.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (65kB)
[thumbnail of foszk_zarodolgozat-biralat-kulso-konzulens-reszere Szécsi Gábor 3.pdf] PDF
foszk_zarodolgozat-biralat-kulso-konzulens-reszere Szécsi Gábor 3.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (221kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;">A banküzemtámogatói gyakorlatom során eltöltött 14 hét alatt lehetőségem volt megtapasztalni, hogy a digitalizáció hatására egyre elterjedtebb felhőalapú eszközök milyen hatékonyan tudják támogatni az időigényes és sokszor nagy szakértelmet követelő feladatokat az incidenskezelés során. Ezért esett a választásom a felhőszolgáltatások témakörére, amely az informatika világában és ezáltal az IT szolgáltatásmenedzsment (ITSM) területén is egyre népszerűbb megoldássá válik. Záródolgozatom célja az volt, hogy bemutassam a felhőszolgáltatásokat és az incidenskezelés területére gyakorolt hatásukat. Dolgozatom első felében ismertettem a felhőalapú számítástechnika definícióját, a felhőszolgáltatások tulajdonságait és csoportosíthatóságukat hozzáférhetőség szerint. Ezt követően a felhőszolgáltatási modellek három fő csoportját részleteztem, melyek az Infrastruktúra, mint szolgáltatás (IaaS), a platform, mint szolgáltatás (PaaS) és a szoftver, mint szolgáltatás (SaaS), majd a Gartner 2023-as felmérésének elemzésével támasztottam alá a felhőszolgáltatások térnyerését az elmúlt években. Banki szférában szereztem tapasztalatot, mint banküzemtámogató gyakornok, így külön fejezetben részleteztem a banki szektor felhőtechnológiákkal való kapcsolatát. Ezt követően pedig az ITIL 4 keretrendszer olvasható, amely az IT szolgáltatásmenedzsment alapját képezi. A módszertan dimenzióinak és nagyobb csoportjainak bemutatását követően a szolgáltatásmenedzsment egyik gyakorlati eleme, az incidensmenedzsment került bemutatásra. Az alap folyamatok megismerése után került kifejtésre, hogy az incidenskezelés során használt felhőalapú IT rendszerek használata a technológiai változások következtében miért kerül egyre inkább előtérbe a helyi (on-premise) megoldások helyett, ezután pedig egy piaci elemzés olvasható, amely a felhőalapú ITSM eszközök jövőbeni alakulását taglalta. A hatodik fejezetben több incidenskezelést támogató rendszer bemutatására került sor anonim módon, amelyeket munkám során volt lehetőségem megismerni. Elsőként az L1-L2 szintű megoldócsoportok által használt jegykezelő rendszert ismertettem, majd kitértem a fejlesztők által használt jegykezelő rendszerre is. A két szoftver integrációja szintén bemutatásra került, ugyanis nagyban megkönnyíti a mindennapi munkafolyamatokat. Továbbá bemutatom a felhőalapú központi dokumentumkezelő rendszert és az irodai szoftvercsomagot is. Végül dolgozatomat egy összegzéssel zártam, amelyben a záródolgozatom tartalmi áttekintését követően predikciót fogalmaztam meg arról, hogy a jövőben hogyan válhat eredményesebbé az incidenskezelés a felhőalapú szoftverek megoldásaival.<br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szécsi Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: bank, felhőszolgáltatás, incidens, infrastruktúra, jegykezelés, jegykezelő rendszer
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:45
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet