Vajda Patrik Márió (2023) Az AirFrance-KLM group költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékélése. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Vajda_Patrik_Márió_H3KTXQ_Az AirFrance-KLM group költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékélése_.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (883kB) |
|
PDF
Vajda_Patrik_Márió_H3KTXQ_Az Air France-KLM költség- és eredményalakulásának elemzése, piaci helyzetének értékelése_zaro-dolgozati-osszefoglalas_2023_foszk.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (239kB) |
|
PDF
Vajda_Patrik_M_foszk_zarodolgozat_biralat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (188kB) |
|
PDF
Szakdolgozat bírálata_Vajda_Patrik.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (196kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom témájának az Air France-KLM költség és eredmény-kimutatásának elemzését, a piaci helyzetének értékelését választottam. Témaválasztásomat egyrészről az indokolta, hogy a vállalkozásnál dolgozom, másrészről pedig a kíváncsiságom motiválta. Dolgozatomat a szakirodalom bemutatásával kezdtem. Ennek keretében ismertettem a beszámoló elemzés, az eredményelemzés, a jövedelmezőség és a költségelemzésre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat, melyekre az elemzésem során támaszkodtam. Ezt követően bemutattam az Air France vállalatot és gazdálkodásának, számviteli politikájának főbb sajátosságait. Ezt követően kezdtem meg a kiválasztott vállalat elemzését. Az elemzést 2019, 2020 és 2021-es évekre végeztem el. Elsőként a vállalat eredményességét vizsgáltam meg. Itt azt tapasztaltam, hogy a vállalat bevételei évről évre emelkednek, de ez a költségekre ugyanúgy elmondható. Sőt, a költségek növekedése meghaladta a bevételek növekedését, amelynek negatív következménye lett az eredmény tekintetében. A három vizsgált év viszonylatában a vállalkozás 2020-ban produkálta a legrosszabb eredményét. Persze mindennek van magyarázata, hiszen ekkor kezdődött el a covid járvány és a bevezetett korlátozások, különösen az utazásokra vonatkozólag nagyon visszavetették az Air France teljesítményét, eredményét. Az eredmény 2021-re javult, de még nem érte el a 2019-es, azaz a járvány kitörése előtti szintet. Ezt követően a bevételi és kiadási főcsoportok alakulását tekintettem át. A vállalat legjelentősebb bevétele az exportértékesítés volt. Ez évről évre növekvő tendenciát mutatott. A kiadások között az anyagjellegű és a személyi jellegű ráfordítások a legjelentősebbek. Az anyagjellegű ráfordítások tekintetében a vizsgált három év alatt egy jelentős 63,05%-os növekedés volt látható, a személyi jellegű ráfordítások esetében ugyanezen időszak alatt a növekedés mértéke csak 16,15%-os mértékű volt. Az elemzést a jövedelmezőség alakulásának vizsgálatával folytattam. Megnéztem az átlagos fedezeti hányad, az árbevétel-arányos jövedelmezőség, a tőkearányos jövedelmezőség és az eszközarányos jövedelmezőség alakulását is. A jövedelmezőség vizsgálata során azt tapasztaltam, hogy az összes jövedelmezőségi mutató értéke 2020-ban volt a legalacsonyabb. Ez teljesen megegyezik az eredményesség vizsgálatának adataival. Ugyanakkor a mutatók értékei 2021-re javultak, így azért ez kedvezőnek tekinthető. A költségelemzés során a két legnagyobb kiadáscsoport alakulását vettem górcső alá. Az elemzés rámutatott arra, hogy az anyagjellegű ráfordításokban egy jelentős átrendeződés történt 2021-re. A közvetített szolgáltatások értéke jelentősen lecsökkent (135,899,- eFt-tal), míg az igénybe vett szolgáltatások értéke erőteljesen növekedett, összesen 287.968,- e Ft-tal. A személyi jellegű költségek is növekedtek 2021-re. A személyi jellegű kiadásokon belül minden költségcsoport emelkedett. Az emelkedés egy részről a létszám növekedésével is indokolható. Ugyanakkor az 1 főre jutó bérköltség, illetve az 1 főre jutó személyi jellegű ráfordítások értéke 2020-ról 2021-re csökkent. A bérarányos és élőmunka arányos jövedelem 2020-ról 2021-re minimális értékben, de emelkedett. Az elvégzett eredmény- és költségelemzés, jövedelmezőség vizsgálat alapján megállapítható, hogy az Air France vállalat piaci helyzete stabil. Ugyan hatással volt rá a világjárvány miatt bevezetett korlátozás, ez megmutatkozik a 2020-as eredményein, ugyanakkor a kapott értékek alapján a gazdálkodása rentábilis. Eredményessége várhatóan a korlátozások feloldásával újra javulni fog. A vállalkozás pedig megőrzi piacvezető helyét, sőt talán még terjeszkedni, növekedni is fog, vagyis nagyobb szeletet hasít ki magának a piaci tortából.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | elemzés(ek), eredménykimutatás, költségelemzés, piac, piaci helyzet |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 15:45 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 15:45 |
Actions (login required)
Tétel nézet |