A Professzionális Országúti Kerékpársport Gazdasági Megközelítése

Ternyei Georgina Anna (2023) A Professzionális Országúti Kerékpársport Gazdasági Megközelítése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Ternyei_Georgina_UKU7VH.pdf] PDF
Ternyei_Georgina_UKU7VH.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Ternyei_Georgina.pdf] PDF
BA_O_Ternyei_Georgina.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (157kB)
[thumbnail of Szakdolgozat_biralat.pdf] PDF
Szakdolgozat_biralat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (198kB)
[thumbnail of Ternyei Georgina.pdf] PDF
Ternyei Georgina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (607kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;">Szakdolgozatomban a professzionális országúti kerékpársport gazdasági oldalát vizsgálom. Ennek érdekében először bemutatom magát a sportágat. Néhány szóban megemlítem a sportág jelentős szabályhozó és rendező szervezetét, az UCI-t. Ezek mellett a sportág múltjába is betekintünk majd. A dolgozat fő részét a csapatok és versenyek költségvetése teszi ki. Megvizsgáltam a megtalálható adatok alapján, hogy például egy profi csapat milyen bevételekre számíthat az év során és emellett milyen szokásos és alkalmanként felmerülő költségekkel kell kalkulálniuk. Mindezt úgy, hogy az éves pénzügyi keretükbe beférjenek. Ezeken felül megvizsgálom, hogy milyen költségoptimalizációs lehetőségeik vannak. A csapatok költségvetése mellett a sportág fennmaradása érdekében, hasonlóan fontos a profi versenyek gazdasági oldala is. A versenyszervezőségek kihívásai is megvizsgálom. Belemerülünk a versenyek bevételi forrásaiba, hogy miből tudják finanszírozni és fenntartani a versenyek évenkénti megszervezését, valamint a kiadásaikat, hogy lássuk, mennyi és milyen jellegű költségeket kell figyelembe venni egy országúti kerékpárverseny megszervezéséhez. A versenyek és csapatok mellett röviden az UCI költségvetésére is kitérek, hiszen minden csapatnak és versenyszervezőnek bizonyos összegeket térítenie kell, hogy az UCI hivatalos versenynaptárában szerepelhessenek, valamint, hogy a csapatok bizonyos szinteken versenyezhessenek. A költségvetések analizálása után a következő pont, ami elemzésre került általam az a sportág legjelentősebb eleme, ami nem más, mint a szponzorálás. A szponzoráció nélkül a sportág nem tudna működni, hiszen a csapatok és a versenyek legnagyobb bevételi forrásai is a szponzorok támogatása. Mivel a sportágban a szponzorációk, televíziós közvetítések és média lefedettség miatt, valamint a nagy közönségnek köszönhetően hatalmas összegek mozognak és a világ több pontját, valamint egy országon belül is több területet érintenek, így érdemesnek véltem a sportág területi, gazdasági hatását megvizsgálni. A versenyek, amelyeknek hossza az egynappostól a három hetesig terjed, akár több országot is érinthetnek lefolyásuk alatt, de mindenképpen több város bevonása történik egy verseny lebonyolításához hosszuktól függetlenül. Ennek mindenképpen kell gazdasági hatást kifejtenie az útvonalak mentén fekvő városokra. Természetesen egy-egy város nem ingyen lesz bizonyos versenyek vagy szakaszok kezdeti vagy végpontja. Minden városnak azért, hogy részt vehessenek az útvonalban bizonyos összeget fizetnie kell, aminek a mértéke a verseny hosszától, méretétől, szintjétől és a résztvevő csapatok szintjétől is függ, valamint maga a verseny költségvetésének méretétől. A korábbi szempontok vizsgálata után jogosan merül fel a kérdés, hogy egy ilyen kültéri sportágban nem mehet mindig minden hibátlanul. Ezért a dolgozatom során megvizsgáltam a sportág kihívásait. Ezeket a kihívásokat mind a csapatok, mind a versenyek szempontjából felmértem, hiszen mindegyiknek más-más dolgok fogják a jelentősebb akadályokat jelenteni. Az akadályok nem feltétlenül jelentenek rosszat, hanem inkább fejlesztési lehetőségeket. Az évtizedek során rengeteg változáson, technikai és szabályzati fejlesztésen ment keresztül a sportág. Az elemzés egyik legfontosabb eleme az egész témának a részvevői. Volt szerencsém interjút készíteni néhány jelentősebb csapattal, akiknek érdekesebb válaszai voltak. Általánosságban hasonló a gondolkozásmód, mivel ez egy igencsak zárt ágazat ilyen szempontból, menedzsmenti területen nem voltak nagyok a változások. Emellett egy másik fontos interjú a Tour de Hongrie magyar verseny szervezőjével készített interjúm, akinek segítségével a versenyszervezők szempontjából láthatjuk át a témát és bizonyos összegekbe belemerülve láthatjuk, hogy a mi magyar kis versenyünk, ami nem is a legmagasabb szinten van a versenyek rangsorolása között, milyen nagy összegeket igényel. Ez egy igen érdekes téma, amihez a kutatások folyamatosan jönnek ki, de nem egy széles körben elemzett dolog. Az is nehezíti, hogy a csapatok nagy többsége nem hozza nyilvánosságra pénzügyi adatait, csak kisebb részleteket, azokat is ritkábban. Mivel nincsenek kötelezve UCI szabályok által, így nem is szándékoznak kiadni éves jelentéseket. Ezzel szemben az UCI maga minden évben kiad egy részletes jelentést, amelybe belefoglalják pénzügyeiket is<br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Baranyi-Szász Eszter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Csongrádi Gyöngyi
Belső
egyetemi docens; Üzleti Gazdaságtan Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bevételek, fejlesztési lehetőségek, gazdasági hatásvizsgálat, költség, költségoptimalizálás, szponzorálás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:44
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet