A COVID-19 hatása egy Magyarországon működő logisztikai cég működésére – Egy kvalitatív interjús kutatás eredményei

Tóth Márk (2023) A COVID-19 hatása egy Magyarországon működő logisztikai cég működésére – Egy kvalitatív interjús kutatás eredményei. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Tóth_Márk_EXV2DY.pdf] PDF
Tóth_Márk_EXV2DY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Tóth_Márk.pdf] PDF
BA_O_Tóth_Márk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (317kB)
[thumbnail of Tóth_Márk_belső bírálat.pdf] PDF
Tóth_Márk_belső bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (211kB)
[thumbnail of 1730_001.pdf] PDF
1730_001.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (186kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Szakdolgozatomban a covid hatását vizsgáltam az általam választott vállalatnál mind szervezeti, mind egyéni szempontokból, a szakirodalmi kutatás következtében, és a belső konzulensemmel folytatott konzultációk következtében szerintem egy mindent lefedő interjús kérdőívet állítottam össze, amiből az alábbi következtetések vonhatók le:</p> <p>Covid legalább annyira volt előnyős mint hátrányos, sajnos sok cég csődbe ment, de aki leleményes volt, mivel ki lettek zökkentve a saját komfort zónájukból, az új eszköztárak és technológiák, munkafolyamatok révén hosszú távon jobb piaci pozíciót tudtak elérni, mint versenytársaik, míg voltak, akik a túlélésért küzdöttek, mások, akik kockáztattak, teljes mértékben meg tudták bolygatni a piaci erőviszonyokat.</p> <p>Egyik kutatási kérdésem a következő volt:</p> <p>Az eddigi tapasztalatok alapján hosszú távon megéri-e fenntartani a hibrid munkavégzést az adott vállalatnál?</p> <p>A hat interjúalanyból mind a hatan egyetértettek abban, hogy a home office, illetve a vele járó ma már hibrid munkavégzés mindenképpen a jövő munkavégzési formája, a legtöbb munkakereső emberekben ez egyfajta követelés lett, hogy bizonyos nap home officet biztosítson heti/havi szemléletben, de cége válogatja ennek mértékét. A mértéket valószínűsítem, hogy a vezetők alapvetően három tényező alapján mérlegelik: a hatékonysági mutatók, pénzügyi megtakarítások, valamint csapatkohézió minőségének függvényében.</p> <p>Az egyik legnagyobb nehézség a vállalatnál az volt, hogy az emberek leginkább középkorúak 35-40 évesek, és több éve vagy akár évtizede is itt dolgoznak mely során közvetlen munkahelyi kapcsolatot tudtak kiépíteni egymással, ezáltal a teljes home office során hiányzott a mindennapjaikból a személyes kontakt, de a hibrid verziójú munkarend bevezetése után ez a faktor kiesett, és teremtődött egy aranyközépúti egyensúly az otthonlét és az irodai lét között.</p> <p>Előnyök közül az időbeosztás volt a kulcsfontosságú mindenki számára, otthon egy sokkal strukturáltabb munkavégzésre képesek az interjúban részt vevő személyek, valamint rengeteg időt spórolnak már napi szinten is, ha a munkába készülődés és utazás kiesik az életükből, amit szakszóval kifejezve allokálni tudnak más, általuk választott tevékenységekre szánt idejükbe, </p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>legyen ez hobbi, önfejlesztés vagy akár a semmittevés. </p> <p>Ha kicsit eltekintünk a munkavállalók szemszögéből, akkor ugyanitt még megemlíthető, hogy a környezetszennyezés visszaszorítása is megjelenik a lényegesen kevesebb utazás által kibocsátott károsanyagok révén.</p> <p>Ha pár sorral, tömören kellene válaszolni a fent említett kutatási kérdésre, akkor az ez lenne: Igen, megéri fenntartani a vizsgált cégnél a hibrid munkarendet a szakdolgozatomban lévő kutatás alapján, bár voltak kezdeti nehézségek eleinte, mindezeket sikeresen leküzdötték a vezetők és a munkavállalók egyaránt, hosszú távon, mai napra szerves részévé vált mindannyiuk számára a hibrid formájú munkavégzés.</p> <p>Másik kérdésem:</p> <p>Milyen eredménybéli hatásokat hozott a covid?</p> <p>Mire a kutatás végére értem sajnos kiderült, hogy nem feltétlen volt a legjobb választás ez a kérdés abban a tekintetben, hogy azt szerettem volna kimutatni, hogy milyen plusz és milyen mínusz költségeket eredményezett a covid, bár szenteltem ennek egy külön részt, de nagyon a részletekbe olyan szinten nem akartam belemenni, hogy egy eredménykimutatást sorról sorra, költség kategóriánként elemezzek és írjam körül, mert vizsgálatom során azt láttam, hogy plusz költségekkel nagyon kevés helyen találkozott a cég, ezek közül az egyik a raktár (konkrétan az épület) volt, mivel több külső raktár van bérelve, visszaesett a fogyasztás ezáltal tovább bent maradtak az áru a raktárakban. A másik pedig a készletnyilvántartási rendszer javítása.</p> <p>Gyakorlatilag a szervezet multinacionalitása révén már egy jól kiépített rendszerben működött, így a konkrét bevétel-költség tekintetén kívül, értem ez alatt a volumen okozta változásokat, szinte sehol nem volt változás, melyek nélkül nem feltétlen lenne segítő jellegű a szakdolgozatom egy most induló cég számára, mint azt eredetileg terveztem.</p><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészárosné Kóris Rita
Belső
egyetemi docens; Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék; PSZK
Szigeti Dávid
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: előny, hátrány, home office, interjú, költségek, megtakarítások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 15:44
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 15:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet