Sági Norbert Gyula (2023) Az egészségügyi ágazat egységes számviteli információs rendszerével kapcsolatos átfogó vizsgálatok egy vizsgált intézet távlatából. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Bőr_Norbert_P9KL85.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (657kB) |
|
PDF
BA_O_Bőr_Norbert.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (161kB) |
|
PDF
BA_B_Bőr_Norbert.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (284kB) |
|
PDF
Bőr Norbert Gyula_BSCL_bírálat és kérdés.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (283kB) |
Absztrakt (kivonat)
Kutatásom az egészségügyi ágazategységes vezetői számviteli információs rendszerének átfogó vizsgálatára terjedki. A több éve elkezdett, de jelenleg is folyamatban lévő egészségügyi, illetveegészségügyi gazdasági reform témáját tekintve erősen aktuális. Mai nevén, azOrszágos Kórházi Főigazgatóság, mint középirányító intézmény, a jogszabályoknakmegfelelő, egységes számlatükröt vezetett be 2014-től, amit egy szinténegységes osztályos kontrolling kézikönyv követett. Az egységesítés célja arendelkezésre álló adatok homogenitásának elérésére volt, illetve egy újkontrolling szemléletű rendszer kiépítése, ami korábban nem volt elvárt azegészségügyi intézményektől. Kezdetben csak kísérleti szinten kerültbevezetésre egy-egy állami kórházban, ami végül minden intézményben kötelezőjellegű lett. Napjainkban rengeteg adat áll rendelkezésre, aminek használatárakülönféle projektek és kezdeményezések útján számos vezetésirányítási rendszerkerült kiépítésre, hogy a kockázatok feltárhatók, a kockázati tényezők szűkíthetőklegyenek, valamint elemzések, kiértékelések, sőt elméleti szinten intézményiösszehasonlítások is elvégezhetővé váljanak. Különböző konferenciákon sűrűnelőkerülő téma volt, azonban a 2023.02.22-én megtartott Magyar KórházszövetségKonferenciáján az egészségügyi államtitkár úrtól is elhangzott, hogy azegészségügy finanszírozási, működési rendszere alapos átalakításon fogkeresztül menni a következő években. Ahhoz, hogy ez a törekvés valóban megtudjon valósulni, tehát a finanszírozást valós költségen lehessen értékelni, azévről évre újra megjelenő és halmozódó adósságállományt meg lehessen szűntetni,minimum az egészségügyi szakmáknak megfelelő tagoltságú, ténylegesen homogén ésminőségi vezetői számviteli rendszerekre van szükség.A sokéves tapasztalataim alapjánki tudom jelenteni, hogy a VIR rendszerek használatósági értéke az alapadatokminőségével egyenesen arányos. Hipotézisem, hogy a folyamatos fejlődés mellettmég 2023-ban is mind a pénzügyi, mind a vezetői számviteli rendszereknek számosolyan területe van, mely kórházi szinten, egyéni szinten eltérő értelmezés aláesik, illetve a különböző specialitások révén jelentős torzító hatásokkal bír.Ennek következménye, hogy ugyan rendelkezésre áll számos adatbázis, azok nemérik el a kívánt minőséget, így az intézményi értékelések, összehasonlítások,elemzések megbízhatósága kérdésessé válik. A meg nem nevezett kórházak márrendelkezésre álló, számszerűsíthető, mérhető és értékelhető adatait felhasználva,vagyis szekunder adatok alapján, kvantitatív módszerrel, hatásvizsgálat útjánmutatom be és próbálom felhívni a figyelmet azokra az anomáliákra, melyek aminőséget csorbítják, valamint a döntéshozókat tévútra vezethetik.A számvitel, vezetői számvitel,kontrolling területére fókuszálva, a legnagyobb fejtörést a megfelelően képzettés megfelelő kompetenciákkal rendelkező szakemberek hiánya jelenti. Azállamháztartás területére rendkívüli kihívást jelent a piaci, a vállalatiszféra közgazdászait, könyvelőit átcsábítani a rendelkezésre álló szűkösforrások miatt. Sok esetben pályakezdő, kevés tapasztalattal rendelkezőszemélyekre van bízva a vezetői számviteli rendszer gyakorlati működtetése.Azoknál az intézményeknél, ahol megfelelő tudású munkatársak állnakrendelkezésre megfelelő vezetői támogatás mellett, ott a házon belülielemzések, előrejelzések, szcenáriók felállítása, értékelése bizonyos keretekközött megvalósítható.Az adatokat vizsgálva, alegjelentősebb problémát a bérköltségek megfelelő szintű megbontása,szétosztása jelenti, mely tapasztalataim alapján a nagy kórházak komolyszázalékát érinti. A bérköltségek pontos felosztása alapvető kritérium lenne,mert általánosságba véve, az összköltség 60-70%-át is képes kitenni. Ennek aproblémának egy olyan szintű megoldása, ami az egészségügyi munkavállalókra nemhelyez plusz terhet, azonban pontos adatokat lehet vele előállítani, jelentősinformatikai beruházások árán valósítható csak meg, amire forrás jelenlegsajnos nem áll rendelkezésre. Valamivel egyszerűbben megoldható a vetítésialapokból, illetve időbeli elhatárolásokból adódó anomáliák megoldása, amihez amegfelelő információáramlás lehetne a kulcs. A kontírozási mátrixban, aköltséghelyek és költségviselők értelmezésében segítséget jelenthetneegyrészről a rendelkezésre álló és használatban lévő szoftverekfigyelemfelhívó, esetleg tiltó üzenetei. Másrészről a már említett szakemberekbevonzása.A dolgozatban bemutatott problémákmegoldása egy igazán értékes vezetésirányítási rendszert eredményezne azegészségügy területén, mely tényleges segítséget tudna adni a különbözőszinteken lévő döntéshozóknak egy esetleges finanszírozási reformnál, vagystrukturális átalakításnál, illetve a kórházak első számú vezetői isprofitálhatnának belőle a stratégiai célok megvalósítása során. Kétségtelen,hogy számos területen és leginkább egyéni vizsgálatok során használható arendszer, de jelen állapotában, országos szinten, a legnagyobb odafigyelés,jószándékú korrekciók tömkelege mellett is, véleményem szerint inkábbfélrevezető az adatokból levont konklúzió, mint hasznosítható. Ugyanakkormegfelelő támogatottság mellett hiszem, hogy idővel kincsesbányává válhat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | egészségügy, információáramlás, kontrollingrendszer, problémák, vezetői számvitel, VIR rendszerek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 15:41 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 15:41 |
Actions (login required)
Tétel nézet |