A 2008-2009. évi nemzetközi pénzügyi és gazdasági válság összehasonlítása a koronavírus-járvány által kiváltott 2020. évi válsággal az autóipari szektorban a Tom-Ferr Zrt-n keresztül

Galba Vanessza (2021) A 2008-2009. évi nemzetközi pénzügyi és gazdasági válság összehasonlítása a koronavírus-járvány által kiváltott 2020. évi válsággal az autóipari szektorban a Tom-Ferr Zrt-n keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of végleges_szakdolgozat.pdf] PDF
végleges_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of BA_O_Galba_Vanessza.pdf] PDF
BA_O_Galba_Vanessza.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (330kB)
[thumbnail of BA_B_Galba_Vanessza.pdf] PDF
BA_B_Galba_Vanessza.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (3MB)
[thumbnail of Galba_Vanessza_bírálat.pdf] PDF
Galba_Vanessza_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (269kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat célja bemutatni és összehasonlítani a 2008-2009. évi nemzetközi pénzügyi és gazdasági válságot a koronavírus által kiváltott 2020. évi válsággal az autóipari szektorban a Tom-Ferr Zrt-n keresztül. A könnyebb érthetőség miatt magyarázatokkal, táblázatokon keresztül szemléltetve a gazdasági hatásokat. További cél, hogy a vizsgálaton keresztül szemléltessem egy konkrét magyarországi vállalkozáson keresztül, hogy milyen terhekkel, lehetőségekkel kell számolniuk válság alatt döntéseik meghozatalakor. Az általam elemzett vállalat egyik profilja az autóipari alkatrészek gyártása. Első részben bemutattam a 2008-2009. évi gazdasági, a 2020. évi COVID-19 által okozott válság hasonlóságait és különbségeit. Fontosnak tartottam, hogy a vizsgálatot a válság előtt, alatt és után is nyomon kövessem, hiszen ezáltal lehet a legpontosabb képet kapni az összehasonlításhoz. Emiatt tanulmányoztam a gazdasági válságok előzményeit és annak kiváltó okait, továbbá a krízist követő éveket, valamint a vállalatok védelmében hozott intézkedéseket az autóipari szektor tekintetében. Ebben a fejezetben szekunder kutatásimódszerrel kerestem meg a tanulmányom szempontjából a releváns információkat. Elemzésemet a vállalkozás 2008-2009. évi -, 2019-2020. évi -, és 2020-2021. évi főkönyvi kivonatában, azonfelül mérleg és eredmény kimutatásában szereplő adatok alapján készítettem el. Feldolgozás módszere a dolgozatomban, hogy kizárólag azokat a részeket, számadatokat vettem alapul a termelési és gyártási nehézségeknél, létszám leépítésnél, vevői megrendeléseknél és a belföldi és export értékesítés árbevételénél, ami a vállalkozás szempontjából az automotive divíziót érintette. Összességében 3 üzletág tekintetében vizsgáltam a foglalkoztatottság nehézségeit, munkavállalók után kapott támogatásokat, a hiteltörlesztési moratórium hatásait a cash-flowra és a beszállítói kötelezettséget. Ezeket az adatokat hasonlítottam össze a két gazdasági krízis viszonylatában és ezeknek a hatásait. A 2008-as krízis kiindulópontja az amerikai pénzügyi rendszer és az elhibázott gazdaságpolitika volt. Valójában már 2007 első negyedévében megjelentek az első jelei a pénzügyi válságnak: elkezdett az amerikai ingatlanpiac összeesni. Az ingatlanpiac visszaesésével a többi iparág például építőipar, járműipar szinte azonnal megérezték a kereslet negatív irányú változását. Előre nem látott globális gazdasági válságot okozott a 2020-ban kirobbant koronavírus járvány. A társadalomra és a gazdaságra egyaránt nagy hatást gyakorolt. A GDP mértéke világviszonylatban nagyon zuhant. Az autóipari vállalatok munkaerő kiesés, logisztikai és alapanyag hiányában kényszer leálláshoz folyamodtak. Likviditásuk védelmében visszafogták beruházásaikat, mérsékelték a nem elengedhetetlen vagy a működésükhöz szükséges költségeiket. Ismertettem az járműipar kialakulását és helyzetét Magyarországon. Betekintést adtam a beszállítói lánc nehézségére és a szigorú minőségkövetelmény rendszerére. Továbbá bemutattam Tom-Ferr Zrt. Automotive üzletágat. Ismertettem a gazdasági hatásait a válságoknak, hogyan hatott a foglalkoztatottságra, milyen rendkívüli intézkedéseket hozott a vállalat a kialakult helyzetre. Igénybe tudta venni a kormány által bejelentett bértámogatásokat és ez milyen értékben jelentett segítséget a cég számára. 2020-ban új gazdasági intézkedésnek köszönhetően hogyan hatott a cash-flow áramlásra a hiteltörlesztési moratórium. Tájékoztatást adtam a stratégia menedzsment körülményeiről, hogyan dolgoztak együtt 2008-2009-ben, illetve 2020-ban. Hosszan tanulmányoztam vállalati és divízió szempontjából a belföldi, illetve export árbevételek alakulását a krízishelyzetekben. Melyik vállalat milyen %-ban járult hozzá az árbevételhez, emellett a vevői lehívások visszamondásával hogyan változott meg a gyártás. Kitértem a gyártási folyamatra, illetőleg miért volt a részvénytársaság döntése a készletraktározás. Végezetül pedig, javaslatokat tettem a társaság felé, mivel tudnának a jövőben még sikeresebben projektekhez és még nagyobb előnyhöz, jutni a versenytársaikkal szemben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Károlyné
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr.habil. Losoncz Miklós
Belső
egyetemi tanár; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 2008-as válság, autóipar, árbevétel(ek), koronavírus-járvány (COVID-19), válságkezelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:47
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet