Szenes Máté (2022) A labdarúgást segítő informatikai rendszerek. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
A labdarúgást segítő informatikai rendszerek.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Szenes_Máté.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (200kB) |
|
PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_külső konzulens részére_Szenes Máté_aláírt.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (143kB) |
|
PDF
Szenes_Máté_ZGBAFJ_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2020-szeptembertol.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (168kB) |
Absztrakt (kivonat)
Manapság az informatika meghatározó szerepet tölt emberek életében. Szinte nincs olyan terület, ahol ne jelentek volna meg az elmúlt évek során az informatikai rendszerek. Nincs ez másként a labdarúgásban sem. Az elmúlt években számos olyan informatikai rendszer került bevezetésre, ami segíti a játékvezető, a játékos és az edző munkáját. Ilyen rendszer a VAR (Video Assistant Referee) vagy más néven Videóbíró. A pályán lévő játékvezető megsegítésére vezették be a VAR rendszert. A bírói hibák mindig is jelen voltak a játékvezetésben, ami nem meglepő hiszen bizonyos szituációk pár másodperc alatt zajlanak le és nehéz megítélni ennyiből, hogy pontosan mi történt. A VAR a nagy felbontású kamerák segítségével végig tudják követni a mérkőzés minden mozzanatát. Visszajátszások segítségével a bíró több szögből is visszanézve átfogóbb képet kap az esetről. A játékosok és edzők megsegítésére mély tanuló mesterséges intelligenciák képesek sérült előre jelezni, valamint a mozgás lekövetésével az Ai összefüggéseket állapít így a játékosok teljesítményét tovább lehet fejleszteni. Hogyan kell a labdát elrúgni, milyen legyen egy súlypontáthelyezés. A fiatalok megsegítésére is egy mély tanuló mesterséges intelligencia áll rendelkezésre, ami szintén mozgás lekövetésével tud elemzést végrehajtani. Az AiSCOUT mobilalkalmazás olyan fiatal tehetségeknek segít, akik anyagi vagy földrajzi okok miatt nem tudják megmutatni a tudásukat. Az alkalmazást játékosmegfigyelők, európai nagycsapatok is használják így aki tényleg tehetséges azt felfedezheti bármelyik megfigyelő vagy klub. A szurkolókra is kihatnak a technológiai változások. A magas minőségű kamerarendszerrel ellátott stadionok személyre szabott szórakozási élményt nyújt a nézőknek. Több fajta kameraszög, lassítások, mikrofonnal ellátott játékosok, statisztikai adatok megosztása, ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a közvetítések egy új szintre lépjenek. A dolgozatom során megvizsgálom ezeknek a rendszereknek a működését, milyen előnnyel és hátránnyal rendelkeznek, illetve, hogy milyen fejlesztési lehetőségek vannak a jövőre nézve. Elemzem, hogy milyen hatást gyakorolnak a játékvezetőkre, játékosokra, edzőkre, nézőkre és szurkolókra. A kutatás során kérdőív formájában felmérést végzek ezekről a rendszerekről, amiben arra keresem a választ, hogy mennyire működnek jól vagy rosszul a labdarúgásban használt informatikai rendszerek, milyen megítélésük van a sportolók és a labdarúgást szerető emberek véleménye szerint. A célom a dolgozattal az, hogy bebizonyosodjon, hogy szükség van ezekre a rendszerekre a labdarúgásban és hogy ténylegesen segíti a sportágat. A labdarúgás fejlődéséhez ma már összekapcsolódik az informatika fejlődésével, ezért fontos, hogy hatékony legyen a működésük.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | döntéstámogatás, informatika, labdarúgás, mesterséges intelligencia, sport |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:39 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:39 |
Actions (login required)
Tétel nézet |