Településmarketing – Budapest Főváros XV. kerületének belső településképe és városmárka vizsgálata

Tóbiás Balázs (2022) Településmarketing – Budapest Főváros XV. kerületének belső településképe és városmárka vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of tóbiás_balázs_rcnedc.pdf] PDF
tóbiás_balázs_rcnedc.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (995kB)
[thumbnail of BA_O_tóbiás_balázs.pdf] PDF
BA_O_tóbiás_balázs.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (158kB)
[thumbnail of bírálat.pdf] PDF
bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (645kB)
[thumbnail of Tóbiás Balázs.pdf] PDF
Tóbiás Balázs.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (161kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom fő témája a településmarketing és Budapest Főváros XV. kerületének városmárka vizsgálata. A szakirodalom áttekintés során bemutatom a legfontosabb magyar és nemzetközi módszereket a témában, a klasszikus modellektől kezdve a legújabb városrangsor-értékelő eszközökön át, mint a Piskóti-féle „2K” és a Simon Anholt-féle 6P, utóbbi a dolgozat több pontján is fel fog tűnni, mert javarészt erre alapoztam a primer kutatásomat. Külön fejezetben ismertetem a városmárka auditálás módszereit, amely minden településmarketing tevékenység alapköve, mert ezen revíziók segítik meghatározni a települések azon értékeit és adottságait, amelyekre érdemes városmárkát építeniük, de kitérek a városi- és regionális versenyképesség fontosságára is, ami megosztó témának számít, mert szinte minden szerző máshogy határozza meg a siker tényezőit. A dolgozat célja, hogy a szakirodalom feldolgozásban bemutatott módszereket adaptáljam egy fővárosi kerület esetében, ami bár nem számít teljesen önálló településnek, azonban a dolgozatból az is kiderül, hogy a városmarketing kerületi szinten is tökéletesen adaptálható. A kutatásom során először szekunder adatok alapján feltérképeztem a kerület online városképét és áttekintettem a kerület meglévő városfejlesztési koncepcióit és stratégiáit, majd kvalitatív mélyinterjúkkal mértem fel Budapest Főváros XV. kerületének belső településképét, végül ezek alapján meghatároztam a városmárka erősségét. Az interjúalanyokat úgy választottam ki, hogy egyenlő arányban legyenek olyan személyek, akik hatással vannak a településmarketingre és olyanok, akikre hatással van. Előbbi csoportba az önkormányzat vezetői, utóbbi csoportba pedig a kerület lakossága és vállalkozói tartoznak. Lehetőségem volt interjút készíteni a polgármesterrel, alpolgármesteri referenssel, a városfejlesztési osztályvezetővel és a főépítészi iroda munkatársaival, továbbá olyan kerületi lakossal, aki több mint 60 éve a kerületben él, illetve fiatal, önmagát újpalotai lokálpatriótának valló helyi lakossal is sikerült beszélgetnem. A kiválasztott alanyok teljeskörűen lefedik a XV. kerületet, mindannyian szorosan kapcsolódnak hozzá munkájuk vagy életvitelük miatt. Az interjúk során megosztott személyes tapasztalataikat és élményeiket kielemezve, a belső településkép alapján meghatároztam a kerület városmárkáját a Simon Anholt-féle városmárka hatszög komponensei mentén, továbbá a jövőbeli kommunikációs kompetenciához tartozó, potenciális célcsoportokat megszólító kommunikációs irányvonalakat is definiáltam. Az interjúk elemzése során kiemelt figyelmet biztosítottam arra, hogy a negatív és pozitív vélemények egyensúlyban legyenek és csak minimális torzítást okozzanak a szélsőségesen elfogult válaszok, hogy ezáltal a lehető leghitelesebb belső településképet tudjam megalkotni. Az eredmények alapján Budapest Főváros XV. kerülete jelenleg nem rendelkezik erős városmárkával, a városmárka hatszög szinte mindegyik komponense fejlesztésre szorul. Az önkormányzati vezetőkkel folytatott beszélgetésekből kiderült az is, hogy az általuk festett kerületi jövőkép nagyrészt azon fejlesztésekről és a kihasználatlan potenciális lehetőségek kiaknázásáról szól, melyek túlnyomóan lefedik az általam meghatározott fejlesztendő városmárka komponenseket is, mind a kerület ismertségét, fizikai megjelenését, közszolgáltatások színvonalának fejlesztését és a gazdasági és oktatási lehetőségek fejlesztését illetően. A dolgozatban elvégzett kutatás legfontosabb eredménye az, hogy a XV. kerületben sem most, sem korábban nem végeztek még célirányos városmarketing tevékenységet, hanem jelenleg is csak kizárólag önkormányzati marketing tevékenységet folytatnak. A dolgozatban javaslatot teszek a városmárka erősítésére, illetve a kínálati és kommunikációs kompetencia javítására egyaránt. Számtalan kihasználatlan lehetőség rejlik a XV. kerületben, amiket tudatos városmárka fejlesztéssel olyan előnyökké lehetne kovácsolni, amely nem csak a kerület gazdasági fejlődését eredményezné, de régiós szinten is kiemelkedővé válhatna, példát mutatva a szomszédos peremkerületeknek. A sikerhez vezető egyik első lépés az, hogy a kerület túllépjen az önkormányzati marketingen és a meglévő erősségeire alapozva elkezdje építeni a városmárkáját, tudatosan alkalmazva a városmarketing módszereket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA) Táv

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kerékgyártó Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh Szilárd
Belső
főiskolai docens; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: belső településkép, településfejlesztés, településmarketing, Városmarketing, városmárka
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:38
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet