Szállítmányozási folyamatok vizsgálata, fejlesztési lehetőségei

Friedrich Aliz Diána (2023) Szállítmányozási folyamatok vizsgálata, fejlesztési lehetőségei. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Friedrich_Aliz_Diana_BR367O.pdf] PDF
Friedrich_Aliz_Diana_BR367O.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Április 27..

Download (5MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (140kB)
[thumbnail of Biralat_Friedrich_Aliz_Diana.pdf] PDF
Biralat_Friedrich_Aliz_Diana.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (541kB)
[thumbnail of FriedrichAlizDiana_belsőbírálat.pdf] PDF
FriedrichAlizDiana_belsőbírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (374kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mindig is érdekesnek találtam a szállítmányozási folyamatokat, hiszen ha magunk köré nézünk, rájövünk arra, hogy ezek a folyamatok átszővik a modern társadalmunkat és ezzel a globális gazdaság fő alkotó elemeivé válnak. Akár egy lépés – vagy annak hiánya – is hatással van a mindennapjainkra: egy apró műszer késői kiszállítása miatt gyártósorok állhatnak le, amivel a vállalatok időt és ügyfeleket veszíthetnek vagy projektek nyúlhatnak meg akár hetekkel is. Talán innen is ered a mai rohanó társadalom egyik fontos nézőpontja, hogy az idő igenis pénz.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A szállítmányozási szektor az ügyfelek által állított elvárások miatt, legyen az szállítási idő, költség, a szerviz minősége, naprakészség, vagy egyéb faktorok, elkezdett rohamosan változni és növekedni, ezzel lehetőséget adva különböző technológiák beépítésére az ellátási láncba, új kutatási kérdések felvetésére, és egyéb újítások bevezetésére.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A logisztikai folyamatok mindig is része volt társadalmunknak: elkísért minket egészen az első kereskedelmi útvonalaktól, a kerék feltalálásán át, a hadászati fejlesztésekig. A 20. század elején pedig beköszöntött a légi szállítmányozás időszaka is. Ekkor a gépek még alkalmatlanok voltak nagyobb rakomány szállítására, de a II. Világháború alatt ez is megváltozott. A háború után a katonai gépek felvásárlásra kerültek és ekkor hozták létre az első magánkézben lévő légitársaságokat. De ezek a gépek hadászati célra voltak kifejlesztve: sem utas, sem rakomány szállítás szempontjából nem voltak megfelelőek, és a fogyasztásuk is nagyon magas volt. A légi szállítmányozás növekedésével új infrastruktúrák kerültek kialakításra, mint például repülőtereket hoztak létre, megalakultak az első földi kiszolgáló egységek. Viszont ez a növekedés korlátozások bevezetésével is járt, ami dokumentációs folyamatlépéseket hozott maga után. Ezeknek a nyomon követésére implementálásra kerültek az első légi szállítmányozást támogató informatikai rendszerek.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Napjainkra egy komplex áruszállítási dokumentációs folyamat forrta ki magát, ami a mindennapok rutinjává vállt. A légi szállítmányozás különböző szolgáltatások sorozata a feladó telephelyétől egészen a rakomány rendeltetési helyéig. Ezen folyamatoknak a szereplői a már említett feladó és címzett, a szállítmányozó és az általa megbízott különböző fuvarozók, például a légitársaságok, és az árufelvételével és reptérre történő beszállítással vagy reptérről történő kiszállítással foglalkozó közúti fuvarozók. Az ügyfél és alvállalkozók között a szállítmányozó közvetítő szerepet játszik. A fuvarozáshoz és a fuvarszervezéshez tartozó dokumentációs folyamatokat két részre bonthatjuk: export és import. Az import folyamat egyrészt az export folyamat ellentéte, másrészt minden import folyamat a rakomány exportálásával kezdődik.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ha a szállítmányozó szemszögből vizsgáljuk a folyamatokat, akkor azt a következtetést tudjuk levonni, hogy az árumozgatása és annak dokumentációja egy szerkezetében jól felépített folyamatrendszer, ami nem fejlesztésre, hanem támogatásra szorul. Az első lépése ennek a támogatásnak az, hogy olyan belső információs rendszereket implementáljanak a vállalatok, amik elősegítik az információáramlást a cégen belül. Az elmúlt években, a Logisztika 4.0 megjelenése óta ez az informatikai fejlesztés több vállalat esetében is megtörtént, annak érdekében, hogy növeljék hatékonyságukat.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A vizsgált vállalat több saját fejlesztésű platformot is használ a napi operáció során. Ezek fedik le a szállítási folyamatot egészen az ajánlatkiadásától, az export dokumentációs és szállítmányozási folyamatlépések támogatásától egészen az áru feladóhoz történő kiszállításáig. A dolgozatomban részletesen vizsgálom ezeknek a rendszereknek a feladatköreit, integráltságukat, hogy milyen pozíciót töltenek be a jelenlegi folyamatokban. Emellett kiemeltem hiányosságaikat is, amik csökkenthetik a folyamatok hatékonyságát.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Azon felül, hogy mi ronthatja egy szállítási folyamat effektivitását, olyan kérdésekre kerestem a válaszokat a dolgozatom megírása során, mint mik a jelenlegi informatikai rendszerek hátrányai és ezek, hogyan lehetnének kiküszöbölhetők az optimális működés érdekében. Továbbiak, mint kérdés felmerült az is, hogy milyen rövid- és hosszútávú fejlesztési lehetőségek rejlenek a jelenleg kiépített információs rendszer struktúrájában. Illetve hogy milyen új technológiák implementálása okozna további előrelépést.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ezekre a kérdésekre legtöbbször nem is a rendszer vizsgálata során kaptam választ, ami az éppen elemzett folyamatlépést támogatja, hanem operatív megközelítésből értettem meg és kezdtem el átlátni, azokat hátrányt jelentő tényezőket, amik napról napra felmerülnek a rendszerek használata során. De az egyik legfontosabb dolog, amit kiemelnék, hogy nem számít milyen belső és külső rendszer fejlesztések történnek, mert az első és legfontosabb lépése az automatizációnak és, hogy egy adott vállalat a belső folyamatai optimalizálva működjenek.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Perge Nándor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Szabó László
Belső
egyetemi docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: folyamat modell, folyamatelemzés, folyamatfejlesztés, informatikai rendszer(ek), integrált információs rendszer(ek), nemzetközi árufuvarozás, szállítmányozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:36
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet