Friedrich Aliz Diána (2023) Szállítmányozási folyamatok vizsgálata, fejlesztési lehetőségei. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Friedrich_Aliz_Diana_BR367O.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2028. Április 27.. Download (5MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (140kB) |
|
PDF
Biralat_Friedrich_Aliz_Diana.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (541kB) |
|
PDF
FriedrichAlizDiana_belsőbírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (374kB) |
Absztrakt (kivonat)
Mindig is érdekesnek találtam aszállítmányozási folyamatokat, hiszen ha magunk köré nézünk, rájövünk arra,hogy ezek a folyamatok átszővik a modern társadalmunkat és ezzel a globálisgazdaság fő alkotó elemeivé válnak. Akár egy lépés – vagy annak hiánya – ishatással van a mindennapjainkra: egy apró műszer késői kiszállítása miattgyártósorok állhatnak le, amivel a vállalatok időt és ügyfeleket veszíthetnekvagy projektek nyúlhatnak meg akár hetekkel is. Talán innen is ered a mairohanó társadalom egyik fontos nézőpontja, hogy az idő igenis pénz. A szállítmányozási szektor azügyfelek által állított elvárások miatt, legyen az szállítási idő, költség, aszerviz minősége, naprakészség, vagy egyéb faktorok, elkezdett rohamosan változniés növekedni, ezzel lehetőséget adva különböző technológiák beépítésére azellátási láncba, új kutatási kérdések felvetésére, és egyéb újításokbevezetésére. A logisztikai folyamatok mindig isrésze volt társadalmunknak: elkísért minket egészen az első kereskedelmi útvonalaktól,a kerék feltalálásán át, a hadászati fejlesztésekig. A 20. század elején pedigbeköszöntött a légi szállítmányozás időszaka is. Ekkor a gépek még alkalmatlanokvoltak nagyobb rakomány szállítására, de a II. Világháború alatt ez ismegváltozott. A háború után a katonai gépek felvásárlásra kerültek és ekkorhozták létre az első magánkézben lévő légitársaságokat. De ezek a gépekhadászati célra voltak kifejlesztve: sem utas, sem rakomány szállításszempontjából nem voltak megfelelőek, és a fogyasztásuk is nagyon magas volt. Alégi szállítmányozás növekedésével új infrastruktúrák kerültek kialakításra,mint például repülőtereket hoztak létre, megalakultak az első földi kiszolgálóegységek. Viszont ez a növekedés korlátozások bevezetésével is járt, amidokumentációs folyamatlépéseket hozott maga után. Ezeknek a nyomon követéséreimplementálásra kerültek az első légi szállítmányozást támogató informatikairendszerek. Napjainkra egy komplex áruszállításidokumentációs folyamat forrta ki magát, ami a mindennapok rutinjává vállt. Alégi szállítmányozás különböző szolgáltatások sorozata a feladó telephelyétől egészena rakomány rendeltetési helyéig. Ezen folyamatoknak a szereplői a már említettfeladó és címzett, a szállítmányozó és az általa megbízott különböző fuvarozók,például a légitársaságok, és az árufelvételével és reptérre történő beszállítássalvagy reptérről történő kiszállítással foglalkozó közúti fuvarozók. Az ügyfél ésalvállalkozók között a szállítmányozó közvetítő szerepet játszik. A fuvarozáshozés a fuvarszervezéshez tartozó dokumentációs folyamatokat két részrebonthatjuk: export és import. Az import folyamat egyrészt az export folyamatellentéte, másrészt minden import folyamat a rakomány exportálásával kezdődik. Ha a szállítmányozó szemszögbőlvizsgáljuk a folyamatokat, akkor azt a következtetést tudjuk levonni, hogy azárumozgatása és annak dokumentációja egy szerkezetében jól felépítettfolyamatrendszer, ami nem fejlesztésre, hanem támogatásra szorul. Az elsőlépése ennek a támogatásnak az, hogy olyan belső információs rendszereketimplementáljanak a vállalatok, amik elősegítik az információáramlást a cégenbelül. Az elmúlt években, a Logisztika 4.0 megjelenése óta ez az informatikaifejlesztés több vállalat esetében is megtörtént, annak érdekében, hogy növeljékhatékonyságukat. A vizsgált vállalat több sajátfejlesztésű platformot is használ a napi operáció során. Ezek fedik le aszállítási folyamatot egészen az ajánlatkiadásától, az export dokumentációs ésszállítmányozási folyamatlépések támogatásától egészen az áru feladóhoz történőkiszállításáig. A dolgozatomban részletesen vizsgálom ezeknek a rendszereknek afeladatköreit, integráltságukat, hogy milyen pozíciót töltenek be a jelenlegifolyamatokban. Emellett kiemeltem hiányosságaikat is, amik csökkenthetik afolyamatok hatékonyságát. Azon felül, hogy mi ronthatja egyszállítási folyamat effektivitását, olyan kérdésekre kerestem a válaszokat adolgozatom megírása során, mint mik a jelenlegi informatikai rendszerekhátrányai és ezek, hogyan lehetnének kiküszöbölhetők az optimális működésérdekében. Továbbiak, mint kérdés felmerült az is, hogy milyen rövid- éshosszútávú fejlesztési lehetőségek rejlenek a jelenleg kiépített információs rendszerstruktúrájában. Illetve hogy milyen új technológiák implementálása okoznatovábbi előrelépést. Ezekre a kérdésekre legtöbbször nemis a rendszer vizsgálata során kaptam választ, ami az éppen elemzettfolyamatlépést támogatja, hanem operatív megközelítésből értettem meg éskezdtem el átlátni, azokat hátrányt jelentő tényezőket, amik napról naprafelmerülnek a rendszerek használata során. De az egyik legfontosabb dolog, amitkiemelnék, hogy nem számít milyen belső és külső rendszer fejlesztésektörténnek, mert az első és legfontosabb lépése az automatizációnak és, hogy egyadott vállalat a belső folyamatai optimalizálva működjenek.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | folyamat modell, folyamatelemzés, folyamatfejlesztés, informatikai rendszer(ek), integrált információs rendszer(ek), nemzetközi árufuvarozás, szállítmányozás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:36 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:36 |
Actions (login required)
Tétel nézet |