Digitalizáció és a közigazgatás kapcsolata

Erdős Zsófia Anna (2023) Digitalizáció és a közigazgatás kapcsolata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Erdős_Zsófia_Anna_T51X78.pdf] PDF
Erdős_Zsófia_Anna_T51X78.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Erdős_Zsófia_Anna.pdf] PDF
BA_O_Erdős_Zsófia_Anna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (450kB)
[thumbnail of BA_B_Erdős_Zsófia_Anna.pdf] PDF
BA_B_Erdős_Zsófia_Anna.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (985kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Erdős Zsófia Anna.pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_Erdős Zsófia Anna.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (165kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témáját személyes ésszakmai indíttatásból egyaránt választottam. A digitalizációnak köszönhetően úgyvélem, hogy a közigazgatás előnyére változott minden érintett javára. Mivel ahazai e-közigazgatás is rohamosan fejlődött az elmúlt pár évben, esélyt látokarra, hogy az ügyfelek és munkavállalók számára a jövőben egy még hatékonyabbmegoldást nyújtson a papíralapú ügyintézés helyett. Adolgozatomban megfogalmazott vizsgálat során különböző nézőpontból kívántam megvizsgálni az e-közigazgatáshatékonyságát. Az elemzés folyamán több szempont is a segítségemre volt,amelyek alapján az alábbi két kutatási kérdésemre kerestem a választ:1. Valóban gyorsítja-e a digitalizáció aközigazgatásban az ügymeneteket?2. S minden résztvevő számára könnyíti-eaz ügyintézést, hatékonynak nevezhető-e az e-közigazgatás?Az általam említett szakirodalmakáltal vizsgáltam a közigazgatást hazai és nemzetközi oldalról is, s ezeknekköszönhetően alkalmam volt az e-közigazgatási felületek hatékonyságát bizonyos nézőpontokból– mint például a kezelhetőségét, időtakarékosságát, elérhetőségét az érdekeltekszámára, használati gyakoriságát, technikai feltételeit, praktikusságát és azátláthatóságát is – elemezni. Továbbáa kutatásomat kiegészítve feltérképeztem a saját és a munkatársaim személyes-és munkaügy intézése kapcsán szerzett tapasztalatait a digitális közigazgatásifelületekről, majd összevetettem a tanulmányozott szakirodalommal és a sajátkutatási eredményeimmel egyaránt. Mindezek után ismertettem a lehetségesfelmerülő problémákat, mint a költséghatékonyság és a kezdeti bevezetéskor keletkezettplusz időráfordítás, a jövőbeni közigazgatási álláshelyek csökkenése, illetve adigitalizációs fejlesztésekbe fektetni szükséges pénztőke. A sajátkutatási eredményeimet tekintve az imént említett problémákat körbejárvakerestem a fent említett kutatási kérdésekre a választ s a következőkbenröviden ismertetett eredményeket kaptam. Az első kérdés eredménye alapján arrakövetkeztettem, hogy sokkal több nő dolgozik a közigazgatásban, mint férfi. Atovábbiakban a vegyes életkori és beosztási megoszlás a minta sokszínűségétszolgálta, mindemellett az idősebb korúak többségét tükrözte az eredmény, amelya szakirodalom által is alátámasztásra került, miszerint itthon is elöregedőben van a közigazgatásiállomány. A későbbiekben feltett kérdések eredményei szerint egybehangzótöbbség nyilatkozott arról, hogy használ digitális felületet személyes ésmunkahelyi ügyintézése során is, ugyan a munkafolyamatok esetében nagyobbarányban kötelező jelleggel és nem választott opcióként. Majd az is kiderült,hogy személyes ügyintézést főként havonta intéznek a megkérdezettek, mígmunkaügyeket naponta az e-közigazgatási felületeken. A konkrét felületekhasználatát kérdezve, összehasonlítva a személyes tapasztalatommal igazolvalátszott, hogy minél szélesebb körű szolgáltatást nyújt egy alkalmazás, annálnagyobb az érdekeltek köre, ez által a használati gyakorisága is. A kitöltőkvéleménye szerint az említett felületek szinte minden érintett számára elérhetőekés ezek a felületek javarészt alkalmasak egyedi ügymenetek lebonyolítására is. Amásodik kutatási kérdésemre a válasz miszerint hatékonynak nevezhető-e aze-közigazgatás egyértelmű 90% feletti volt az igenek aránya, a kényelmi, ésidőtakarékos tulajdonságai, illetve a gyors elérhetősége miatt. Aminimális létszámú ellenkező véleményen lévők szerint a hátrányai ezeknek afelületeknek pedig pont az időigényessége és a bonyolultsága volt. Így azegyértelmű többség véleménye alapján az első kutatási kérdésemre is alapvetően megkaptama választ, miszerint gyorsítja a digitalizáció a közigazgatási ügymeneteket,illetve további vélemények alapján a többségnek az e-ügyintézés folyamán nemakadt technikai nehézsége, sikeresen befejezték az ügymeneteiket, valamintszinte 100%-os vélemény alapján mindkét esetben, személyes és munkahelyiügyintézésük során is időt spóroltak meg az e-közigazgatási ügyintézéssel. Akapott eredmények tükrében a kutatásomat sikeresnek vélem, ugyan a témábóladódóan lehetne a mintavétel nagyságát tovább bővíteni, ezáltal az adatokatfinomítani és mélyebben elemezni. Azonban véleményem szerint az állandóan változóigények és a folyamatosan fejlődő új technológiák piacra kerülése a jövőbentovább fogja ösztönözni, valamint fejleszteni és befolyásolni az e-közigazgatáshétköznapi használatának hatékonyságát.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, digitális felületek, e-közigazgatás, közigazgatás, Magyar Államkincstár
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:35
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet