Alkalmazott autóipari termelésmenedzsment módszerek jövője az elektromosautó-iparban

Obrenovity Katarina (2023) Alkalmazott autóipari termelésmenedzsment módszerek jövője az elektromosautó-iparban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of IO5AR1_Obrenovity Katarina_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
IO5AR1_Obrenovity Katarina_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (636kB)
[thumbnail of IO5AR1_Obrenovity Katarina_szakdolgozati-osszefoglalas_2022majustol.pdf] PDF
IO5AR1_Obrenovity Katarina_szakdolgozati-osszefoglalas_2022majustol.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (159kB)
[thumbnail of IO5AR1_Obrenovity Katarina_Plágiumnyilatkozat.pdf] PDF
IO5AR1_Obrenovity Katarina_Plágiumnyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (323kB)
[thumbnail of Obrenovity Katarina.pdf] PDF
Obrenovity Katarina.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (324kB)
[thumbnail of szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_külső-konzulens-részére (1).pdf] PDF
szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2021-szeptembertol_külső-konzulens-részére (1).pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (287kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align: left;"></p><p>Ahogyan a környezetvédelem egyre gyakrabban és egyre fontosabban jelenik meg a mindennapi életben, úgy válik egyre sürgetőbbé az autóipar átalakulása is. Ennek érdekében jelentős erőfeszítések zajlanak napjainkban, melyeket a piacot érintő különböző vállalások és határidők is ösztönöznek.</p> <p>Az eddig jellemzően belső égésű motorokkal hajtott autóipar az évtizedek során több különböző termelésmenedzsment eszközt hozott létre vagy implementált, melyek mostanra egy szervezett, összefüggő rendszert alkotnak. Ezek az eszközök terméktől és vállalkozástól függően néha felváltják, néha kiegészítik egymást, de jellemzően egyszerre több is alkalmazásban van. Ezt a rendszert a mára szintén egyedivé vált autóipari szabványkörnyezet, mint például az IATF 16949 teszi a piaci szereplők között egységessé, mivel a követelmények így az ellátási lánc alsóbb szereplőire is kiterjednek, így az vevői igények némileg közös alapokra fektetésével nekik is könnyebbé válik a működés.</p> <p>Az elektromosautó-iparral kapcsolatban a dolgozatban PEST elemzés olvasható annak ellátási láncáról. Az elemzésből világossá válik, hogy bár az iparág eddig szinte példátlan ösztönzőket kap, például a nyersanyagok földrajzi elhelyezkedéséből és korlátozott készletéből fakadóan minden igyekezet ellenére fennállnak még további kockázatok, melyek hátráltathatják az e-mobilitás piacvezetővé válását.</p> <p>A dolgozat konkrét esetet dolgoz fel munkahelyem, az LG Toray Battery Separator Hungary Kft. részéről, ahol értékes tapasztalatokon és terepmunkán túl a menedzsment két tagjával interjút is sikerült készíteni a cég termelésmenedzsmentjével kapcsolatban és annak értékeléséről. Az LG Toray jelenleg bár a tömegtermelés megindítása előtti pillanatban van, már egy viszonylag tiszta stratégiát dolgozott ki a jövőbeni működés számára. Végeredményképpen egy vegyes eszközöket alkalmazó rendszer a cél, mely a jelenlegi MRP és TQM nyomait először LEAN-nel, majd annak tanulságai megismerési után JIT-tel egészülne ki. A cég mostani formájában bizonyos területeken, mint például a számítógépes rendszerek magas integrációja már most hatékonynak mondható, míg ellenben vannak olyan területek, mint a menedzsment vezetői szemlélete vagy túlzott precedenskövetés, melyek minden bizonnyal fejlesztésre szorulnak a jövőben.</p> <p>Az autóipar átalakulásával az eddig hagyományosan gépészeti központú iparhoz, az alkalmazott technológiától függően egyéb szakterületek is társulni fognak, mint például a vegyipar és az akkumulátoripar. Ezek az új folyamatok jelentős változást fognak hozni a gyártási folyamat és maga az elkészült termék működésében és kockázataiban is. Emiatt elkerülhetetlen, hogy közép-, de inkább hosszútávon ezek a szempontok ne jelenjenek meg a szabványokban, a vevőspecifikus követelésekben, vagy akár, hogy ne legyenek fókuszai egy esetlegesen új termelésmenedzsment eszköznek.</p> <p>Azonban az ilyen jellegű fejlesztésekre napjainkban nem mutatkozik még nyitottság az autógyártók és az országok részéről, mivel jelenleg minden szereplő azon fáradozik, hogy megtalálja az autózás jövőjének ideális újabb generációját és az átalakulással járó piaci átrendeződésben minél előkelőbb helyet nyerjen el. Ahogyan egyre többen megismerkednek ezekkel az új folyamatokkal és a kereslet kielégítéséhez szükséges összes új beruházás elkészül és stabilizálódik, úgy majd a folyamatos fejlődés következő szakaszaként fog az ipar a termelésmenedzsment eszközök oldaláról igyekezni a hatékonyság és a biztonság növelésén.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kozma Tímea
Belső
egyetemi docens; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK
Mészáros Zoltán
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, ellátási lánc, minőségmenedzsment, PEST elemzés, termelésmenedzsment
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:32
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:32

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet