„Rendelések feldolgozásának és kísérő folyamatainak áttekintése és elemzése egy magyar informatikai KKV gyakorlata alapján”

Gularasz Janisz Gábor (2023) „Rendelések feldolgozásának és kísérő folyamatainak áttekintése és elemzése egy magyar informatikai KKV gyakorlata alapján”. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Gularasz_Janisz_Gábor_tpai8i.pdf] PDF
Gularasz_Janisz_Gábor_tpai8i.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf] PDF
BA_O_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (234kB)
[thumbnail of BA_B_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf] PDF
BA_B_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (740kB)
[thumbnail of Gularasz Janisz Gábor_bírálat.pdf] PDF
Gularasz Janisz Gábor_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (572kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>A szakdolgozatom célja nem más volt, mint, hogy bemutassam, hogyan működik a rendelések feldolgozása és kezeléséhez kapcsolódó folyamatai az Interface Kft.-t vizsgálati alanyként felhasználva. A dolgozat során több témára is kitértem. Kezdve egy bevezetővel a hátteremről és indokaimról. A bevezetés elmondja, hogyan jutottam el odáig, hogy ezt a szakdolgozatot megírhassam. </p> <p>Ezt követi a beszerzés, azon belül a rendelések kezelése elméleti háttere, ahol szakirodalmat felhasználva arról írtam, hogy a múltban hogyan tekintettek a beszerzésre, hogyan fejlődött a téma megértése, foglalkoztam a beszerzés alfolyamataival, bemutattattam a beszerzés különböző módszereit, jellemző folyamatait. Leírtam, hogy mindehhez általánosságban hogyan állnak hozzá a hazai KKV-k manapság. A szakirodalmat úgy választottam, hogy legyen benne olyan, ami aktuális és olyan is, ami történelmi, hogy mutassa a témakör fejlődését.</p> <p>Ezt követte a cégnek - az Interface Kft.-nek - a bemutatása, ahol szakmai gyakorlaton voltam, és amely a szakdolgozat vizsgált témája lett. Ismertettem a cég a történetét, mivel foglalkozik, és az általános, de látképet adó információkat a cégről. Ez egy viszonylag rövid fejezet, ami azonban segít megérteni a későbbiekben leírtakat, megértést segítő hátteret ad azokhoz.</p> <p>A negyedik fejezetben foglalkoztunk a kutatási módszertannal, ahol ismertettetem a két fő módszert, amivel a szakdolgozathoz való adatokat gyűjtöttem. Bemutattam a különbséget a kvantitatív és a kvalitatív módszerek között és utána részleteztem a kvalitatív módszereket, amelyeket használtam, s amelyek nem voltak mások, mint a mélyinterjú és a megfigyelés. </p> <p>Az ötödik fejezet volt a leghosszabb. Ez a fejezet foglalkozott magával az aktuális kutatással. Az első részében bemutattam a kereskedelem, azon belül a beszerzés, s első sorban a rendelések kezelése szerepét és helyzetét a cégnél. Ezt a cég Szerviz részlege munkáján keresztül tekinthettem át a szakmai gyakorlatom során. A második része a fejezetnek a beszerzés, a rendelések kezelése menetével és az adminisztrációjával foglalkozott. A fejezet nem egy általános rendszerrel foglalkozott, hanem a cég egyedi módszereivel. Megmutatta, hogy akár egy szoftver cégnek is hiányozhatnak specializált programjai mivel a meglévő általános programok, bár korlátokkal, de alkalmasak a feladatkör jelenlegi elvégzésére. Ezt követte egy adott konkrét rendelés folyamatának bemutatása, a rendelés megkapásától a termék átadásáig. Ezt a folyamat a cégnél folytatott munkám során többször is elvégeztük, rengeteg különböző termékkel, ami lehetővé tette, hogy a szakdolgozatban ezek tapasztalatait összefoglaljam. A negyedik részfejezet a cég beszerzési szoftverének a fejlesztési elképzeléseiről szólt. A fő fejlesztési irány egy külön a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozó szoftver, ami még a tervezési fázisban van. Bár az eddig használt Excel táblázatok teljesen elfogadhatóan végezték a dolgukat, az azért egyértelmű hátrány, hogy adott termékekre vonatkozó fontos információk szét vannak szórva különböző dokumentumokban, ami régebbi dolgok keresését nagyon megnehezíti. Mint ahogy az is, hogy nincs automatikus adattovábbítás egyik nyilvántartásból a másikba. De mivel a cég az ügyfelek által rendelt szoftverek készítésével van elfoglalva, a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozó saját belső szoftver meglehetően lassan készül.</p> <p>A következő rész egy másik céggel, a Linear Solution Kft.-vel foglalkozott, amit összehasonlítási alapként használtam. Ez egy elsősorban viszonteladással foglalkozó cég, amely így jó ellentét volt egy szoftverfejlesztő céggel szemben, amely beszerzéssel csak másodlagos fontosságú területként foglalkozik. Az egyik legnagyobb különbség az E-Groupter szoftver használata, ami a rendelések, számlák és a beszerzéshez szükséges egyéb dolgok nyilvántartására alkalmas. A két cég létszáma és forgalma eltért egymástól, de annak bemutatása, hogy egy olyan cég, amelynél a beszerzés prioritás, mennyire különbözik módszerekben és eszközökben, egy olyantól, aminél ez egy a cég életét azért kevésbé meghatározó folyamat, úgy gondolom, fontos volt. </p> <p>A fejezetet a két cég összehasonlításával zártam, ami elemezte a különbségeket és hasonlóságokat a két cég között. Ez a fejezet megmutatta, hogy a beszerzési és értékesítési folyamatnak vannak univerzális alapjai, amik attól függetlenül felbukkannak, hogy a beszerzés milyen szerepet játszik egy adott vállalatnál.</p> <p>A hatodik fejezetben a szakdolgozat írása során szerzet anyagokból és információból levont következtetésekkel foglalkoztam.&nbsp; Ezek a következtetések foglalkoznak a beszerzésnek, a rendelés kezelésnek a cégnél betöltött szerepével, azaz azzal, hogy ez hogyan hat a folyamatokra és, hogy milyen kapcsolat van a beszerzés elmélete és a céges tapasztalat között.</p> <p>Előzetes várakozásomhoz képest a beszerzések kezelése, a rendelési folyamat, a teljes folyamat kezelés a való életben, legalább is mindkét az általam vizsgálni tudott helyen, talán kevésbé összetettebbnek, kevésbé bonyolultnak bizonyult. Mindkét vizsgált cégnél egyértelműen törekedtek az egyszerűségre és költségtakarékosságra, de úgy, hogy mindez a napi munka folyamatosságát és a cég megbízhatóságát ne veszélyeztesse. A példák és a háttérbeszélgetések alapján talán gondolhatom, hogy a szoftvergyártó magyar KKV-k esetében a gyakorlatban jelenleg valószínűleg ez az általános irány. </p> <p>Ez egyben azt is jelenti, hogy e tekintetben lenne még - némi szemléletváltással - fejlődési lehetőség. A főként kereskedelemmel foglalkozó KKV-k esetében már inkább többváltozós a képlet, hogy célszerűen ki milyen szervezési elv alapján működik. Ahol a kereskedelmi volumen jóval nagyobb, akár ha forgalmi értékre még nem is, de darabszámra és áruféleségre nézve jelentősen – a Linear Solutions Kft. viszonylag nagy értékű árukat forgalmaz, nem igazán nagy tételszámmal dolgozik, azaz kissé más adottságú -, kénytelenek komplexebb, automatizáltabb folyamatkezeléseket megvalósítani, vagy legalább is számukra ez célszerű.&nbsp; (Mint ezt az Eseti példa (5.3.) fejezetben szereplő „átvevő pont”-nál, amely a szakdolgozatomban szereplő vizsgált cégekhez képest jelentősen nagyobb volumenű kereskedőcég, s ahol külső szemlélőként, mint a vevő – Interface Kft. – az átvételhez kiküldött (egyik) dolgozója, valamennyire láthattam, megtapasztaltam is.)</p> Összeségében a szakdolgozat megmutatta, hogy létező, de megmagyarázható, érthető okokból fakadó különbségek vannak egy adott témakörről szóló elméleti tudás, azaz az „optimum” és a valóságban való, mindennapi gyakorlati alkalmazás között.<br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Németh István
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Udvaros József
Belső
egyetemi adjunktus; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: anyagbeszerzés, beszerzés, beszerzési tevékenység, gazdasági informatika, logisztika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:31
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet