„Rendelések feldolgozásának és kísérő folyamatainak áttekintése és elemzése egy magyar informatikai KKV gyakorlata alapján”

Gularasz Janisz Gábor (2023) „Rendelések feldolgozásának és kísérő folyamatainak áttekintése és elemzése egy magyar informatikai KKV gyakorlata alapján”. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Gularasz_Janisz_Gábor_tpai8i.pdf] PDF
Gularasz_Janisz_Gábor_tpai8i.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf] PDF
BA_O_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (234kB)
[thumbnail of BA_B_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf] PDF
BA_B_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (740kB)
[thumbnail of Gularasz Janisz Gábor_bírálat.pdf] PDF
Gularasz Janisz Gábor_bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (572kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom célja nem más volt, mint,hogy bemutassam, hogyan működik a rendelések feldolgozása és kezeléséhez kapcsolódófolyamatai az Interface Kft.-t vizsgálati alanyként felhasználva. A dolgozatsorán több témára is kitértem. Kezdve egy bevezetővel a hátteremről ésindokaimról. A bevezetés elmondja, hogyan jutottam el odáig, hogy ezt aszakdolgozatot megírhassam. Ezt követi a beszerzés, azon belül a rendelésekkezelése elméleti háttere, ahol szakirodalmat felhasználva arról írtam, hogy amúltban hogyan tekintettek a beszerzésre, hogyan fejlődött a téma megértése, foglalkoztama beszerzés alfolyamataival, bemutattattam a beszerzés különböző módszereit, jellemzőfolyamatait. Leírtam, hogy mindehhez általánosságban hogyan állnak hozzá a hazaiKKV-k manapság. A szakirodalmat úgy választottam, hogy legyen benne olyan, amiaktuális és olyan is, ami történelmi, hogy mutassa a témakör fejlődését.Ezt követte a cégnek - az Interface Kft.-nek- a bemutatása, ahol szakmai gyakorlaton voltam, és amely a szakdolgozatvizsgált témája lett. Ismertettem a cég a történetét, mivel foglalkozik, és az általános,de látképet adó információkat a cégről. Ez egy viszonylag rövid fejezet, ami azonbansegít megérteni a későbbiekben leírtakat, megértést segítő hátteret ad azokhoz.A negyedik fejezetben foglalkoztunk akutatási módszertannal, ahol ismertettetem a két fő módszert, amivel aszakdolgozathoz való adatokat gyűjtöttem. Bemutattam a különbséget akvantitatív és a kvalitatív módszerek között és utána részleteztem a kvalitatívmódszereket, amelyeket használtam, s amelyek nem voltak mások, mint amélyinterjú és a megfigyelés. Az ötödik fejezet volt a leghosszabb. Ez afejezet foglalkozott magával az aktuális kutatással. Az első részébenbemutattam a kereskedelem, azon belül a beszerzés, s első sorban a rendelésekkezelése szerepét és helyzetét a cégnél. Ezt a cég Szerviz részlege munkájánkeresztül tekinthettem át a szakmai gyakorlatom során. A második része afejezetnek a beszerzés, a rendelések kezelése menetével és azadminisztrációjával foglalkozott. A fejezet nem egy általános rendszerrelfoglalkozott, hanem a cég egyedi módszereivel. Megmutatta, hogy akár egyszoftver cégnek is hiányozhatnak specializált programjai mivel a meglévőáltalános programok, bár korlátokkal, de alkalmasak a feladatkör jelenlegielvégzésére. Ezt követte egy adott konkrét rendelés folyamatának bemutatása, arendelés megkapásától a termék átadásáig. Ezt a folyamat a cégnél folytatottmunkám során többször is elvégeztük, rengeteg különböző termékkel, ami lehetővétette, hogy a szakdolgozatban ezek tapasztalatait összefoglaljam. A negyedikrészfejezet a cég beszerzési szoftverének a fejlesztési elképzeléseiről szólt.A fő fejlesztési irány egy külön a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozószoftver, ami még a tervezési fázisban van. Bár az eddig használt Exceltáblázatok teljesen elfogadhatóan végezték a dolgukat, az azért egyértelműhátrány, hogy adott termékekre vonatkozó fontos információk szét vannak szórvakülönböző dokumentumokban, ami régebbi dolgok keresését nagyon megnehezíti. Mintahogy az is, hogy nincs automatikus adattovábbítás egyik nyilvántartásból amásikba. De mivel a cég az ügyfelek által rendelt szoftverek készítésével vanelfoglalva, a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozó saját belső szoftvermeglehetően lassan készül.A következő rész egy másik céggel, a LinearSolution Kft.-vel foglalkozott, amit összehasonlítási alapként használtam. Ez egyelsősorban viszonteladással foglalkozó cég, amely így jó ellentét volt egyszoftverfejlesztő céggel szemben, amely beszerzéssel csak másodlagos fontosságúterületként foglalkozik. Az egyik legnagyobb különbség az E-Groupter szoftverhasználata, ami a rendelések, számlák és a beszerzéshez szükséges egyéb dolgoknyilvántartására alkalmas. A két cég létszáma és forgalma eltért egymástól, deannak bemutatása, hogy egy olyan cég, amelynél a beszerzés prioritás, mennyirekülönbözik módszerekben és eszközökben, egy olyantól, aminél ez egy a cégéletét azért kevésbé meghatározó folyamat, úgy gondolom, fontos volt. A fejezetet a két cég összehasonlításávalzártam, ami elemezte a különbségeket és hasonlóságokat a két cég között. Ez afejezet megmutatta, hogy a beszerzési és értékesítési folyamatnak vannak univerzálisalapjai, amik attól függetlenül felbukkannak, hogy a beszerzés milyen szerepetjátszik egy adott vállalatnál.A hatodik fejezetben a szakdolgozat írásasorán szerzet anyagokból és információból levont következtetésekkelfoglalkoztam. Ezek a következtetésekfoglalkoznak a beszerzésnek, a rendelés kezelésnek a cégnél betöltöttszerepével, azaz azzal, hogy ez hogyan hat a folyamatokra és, hogy milyenkapcsolat van a beszerzés elmélete és a céges tapasztalat között.Előzetes várakozásomhoz képest a beszerzésekkezelése, a rendelési folyamat, a teljes folyamat kezelés a való életben,legalább is mindkét az általam vizsgálni tudott helyen, talán kevésbéösszetettebbnek, kevésbé bonyolultnak bizonyult. Mindkét vizsgált cégnélegyértelműen törekedtek az egyszerűségre és költségtakarékosságra, de úgy, hogymindez a napi munka folyamatosságát és a cég megbízhatóságát ne veszélyeztesse.A példák és a háttérbeszélgetések alapján talán gondolhatom, hogy a szoftvergyártómagyar KKV-k esetében a gyakorlatban jelenleg valószínűleg ez az általánosirány. Ez egyben azt is jelenti, hogy e tekintetbenlenne még - némi szemléletváltással - fejlődési lehetőség. A főként kereskedelemmelfoglalkozó KKV-k esetében már inkább többváltozós a képlet, hogy célszerűen kimilyen szervezési elv alapján működik. Ahol a kereskedelmi volumen jóvalnagyobb, akár ha forgalmi értékre még nem is, de darabszámra és áruféleségrenézve jelentősen – a Linear Solutions Kft. viszonylag nagy értékű árukatforgalmaz, nem igazán nagy tételszámmal dolgozik, azaz kissé más adottságú -,kénytelenek komplexebb, automatizáltabb folyamatkezeléseket megvalósítani, vagylegalább is számukra ez célszerű. (Mintezt az Eseti példa (5.3.) fejezetben szereplő „átvevő pont”-nál, amely aszakdolgozatomban szereplő vizsgált cégekhez képest jelentősen nagyobb volumenűkereskedőcég, s ahol külső szemlélőként, mint a vevő – Interface Kft. – azátvételhez kiküldött (egyik) dolgozója, valamennyire láthattam, megtapasztaltamis.)Összeségében a szakdolgozat megmutatta, hogy létező,de megmagyarázható, érthető okokból fakadó különbségek vannak egy adott témakörrőlszóló elméleti tudás, azaz az „optimum” és a valóságban való, mindennapigyakorlati alkalmazás között.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: anyagbeszerzés, beszerzés, beszerzési tevékenység, gazdasági informatika, logisztika
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:31
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:31

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet