Gularasz Janisz Gábor (2023) „Rendelések feldolgozásának és kísérő folyamatainak áttekintése és elemzése egy magyar informatikai KKV gyakorlata alapján”. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Gularasz_Janisz_Gábor_tpai8i.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (234kB) |
|
PDF
BA_B_Gularasz_Janisz_Gábor.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (740kB) |
|
PDF
Gularasz Janisz Gábor_bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (572kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom célja nem más volt, mint,hogy bemutassam, hogyan működik a rendelések feldolgozása és kezeléséhez kapcsolódófolyamatai az Interface Kft.-t vizsgálati alanyként felhasználva. A dolgozatsorán több témára is kitértem. Kezdve egy bevezetővel a hátteremről ésindokaimról. A bevezetés elmondja, hogyan jutottam el odáig, hogy ezt aszakdolgozatot megírhassam. Ezt követi a beszerzés, azon belül a rendelésekkezelése elméleti háttere, ahol szakirodalmat felhasználva arról írtam, hogy amúltban hogyan tekintettek a beszerzésre, hogyan fejlődött a téma megértése, foglalkoztama beszerzés alfolyamataival, bemutattattam a beszerzés különböző módszereit, jellemzőfolyamatait. Leírtam, hogy mindehhez általánosságban hogyan állnak hozzá a hazaiKKV-k manapság. A szakirodalmat úgy választottam, hogy legyen benne olyan, amiaktuális és olyan is, ami történelmi, hogy mutassa a témakör fejlődését.Ezt követte a cégnek - az Interface Kft.-nek- a bemutatása, ahol szakmai gyakorlaton voltam, és amely a szakdolgozatvizsgált témája lett. Ismertettem a cég a történetét, mivel foglalkozik, és az általános,de látképet adó információkat a cégről. Ez egy viszonylag rövid fejezet, ami azonbansegít megérteni a későbbiekben leírtakat, megértést segítő hátteret ad azokhoz.A negyedik fejezetben foglalkoztunk akutatási módszertannal, ahol ismertettetem a két fő módszert, amivel aszakdolgozathoz való adatokat gyűjtöttem. Bemutattam a különbséget akvantitatív és a kvalitatív módszerek között és utána részleteztem a kvalitatívmódszereket, amelyeket használtam, s amelyek nem voltak mások, mint amélyinterjú és a megfigyelés. Az ötödik fejezet volt a leghosszabb. Ez afejezet foglalkozott magával az aktuális kutatással. Az első részébenbemutattam a kereskedelem, azon belül a beszerzés, s első sorban a rendelésekkezelése szerepét és helyzetét a cégnél. Ezt a cég Szerviz részlege munkájánkeresztül tekinthettem át a szakmai gyakorlatom során. A második része afejezetnek a beszerzés, a rendelések kezelése menetével és azadminisztrációjával foglalkozott. A fejezet nem egy általános rendszerrelfoglalkozott, hanem a cég egyedi módszereivel. Megmutatta, hogy akár egyszoftver cégnek is hiányozhatnak specializált programjai mivel a meglévőáltalános programok, bár korlátokkal, de alkalmasak a feladatkör jelenlegielvégzésére. Ezt követte egy adott konkrét rendelés folyamatának bemutatása, arendelés megkapásától a termék átadásáig. Ezt a folyamat a cégnél folytatottmunkám során többször is elvégeztük, rengeteg különböző termékkel, ami lehetővétette, hogy a szakdolgozatban ezek tapasztalatait összefoglaljam. A negyedikrészfejezet a cég beszerzési szoftverének a fejlesztési elképzeléseiről szólt.A fő fejlesztési irány egy külön a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozószoftver, ami még a tervezési fázisban van. Bár az eddig használt Exceltáblázatok teljesen elfogadhatóan végezték a dolgukat, az azért egyértelműhátrány, hogy adott termékekre vonatkozó fontos információk szét vannak szórvakülönböző dokumentumokban, ami régebbi dolgok keresését nagyon megnehezíti. Mintahogy az is, hogy nincs automatikus adattovábbítás egyik nyilvántartásból amásikba. De mivel a cég az ügyfelek által rendelt szoftverek készítésével vanelfoglalva, a beszerzési folyamatokkal és a készlettel foglalkozó saját belső szoftvermeglehetően lassan készül.A következő rész egy másik céggel, a LinearSolution Kft.-vel foglalkozott, amit összehasonlítási alapként használtam. Ez egyelsősorban viszonteladással foglalkozó cég, amely így jó ellentét volt egyszoftverfejlesztő céggel szemben, amely beszerzéssel csak másodlagos fontosságúterületként foglalkozik. Az egyik legnagyobb különbség az E-Groupter szoftverhasználata, ami a rendelések, számlák és a beszerzéshez szükséges egyéb dolgoknyilvántartására alkalmas. A két cég létszáma és forgalma eltért egymástól, deannak bemutatása, hogy egy olyan cég, amelynél a beszerzés prioritás, mennyirekülönbözik módszerekben és eszközökben, egy olyantól, aminél ez egy a cégéletét azért kevésbé meghatározó folyamat, úgy gondolom, fontos volt. A fejezetet a két cég összehasonlításávalzártam, ami elemezte a különbségeket és hasonlóságokat a két cég között. Ez afejezet megmutatta, hogy a beszerzési és értékesítési folyamatnak vannak univerzálisalapjai, amik attól függetlenül felbukkannak, hogy a beszerzés milyen szerepetjátszik egy adott vállalatnál.A hatodik fejezetben a szakdolgozat írásasorán szerzet anyagokból és információból levont következtetésekkelfoglalkoztam. Ezek a következtetésekfoglalkoznak a beszerzésnek, a rendelés kezelésnek a cégnél betöltöttszerepével, azaz azzal, hogy ez hogyan hat a folyamatokra és, hogy milyenkapcsolat van a beszerzés elmélete és a céges tapasztalat között.Előzetes várakozásomhoz képest a beszerzésekkezelése, a rendelési folyamat, a teljes folyamat kezelés a való életben,legalább is mindkét az általam vizsgálni tudott helyen, talán kevésbéösszetettebbnek, kevésbé bonyolultnak bizonyult. Mindkét vizsgált cégnélegyértelműen törekedtek az egyszerűségre és költségtakarékosságra, de úgy, hogymindez a napi munka folyamatosságát és a cég megbízhatóságát ne veszélyeztesse.A példák és a háttérbeszélgetések alapján talán gondolhatom, hogy a szoftvergyártómagyar KKV-k esetében a gyakorlatban jelenleg valószínűleg ez az általánosirány. Ez egyben azt is jelenti, hogy e tekintetbenlenne még - némi szemléletváltással - fejlődési lehetőség. A főként kereskedelemmelfoglalkozó KKV-k esetében már inkább többváltozós a képlet, hogy célszerűen kimilyen szervezési elv alapján működik. Ahol a kereskedelmi volumen jóvalnagyobb, akár ha forgalmi értékre még nem is, de darabszámra és áruféleségrenézve jelentősen – a Linear Solutions Kft. viszonylag nagy értékű árukatforgalmaz, nem igazán nagy tételszámmal dolgozik, azaz kissé más adottságú -,kénytelenek komplexebb, automatizáltabb folyamatkezeléseket megvalósítani, vagylegalább is számukra ez célszerű. (Mintezt az Eseti példa (5.3.) fejezetben szereplő „átvevő pont”-nál, amely aszakdolgozatomban szereplő vizsgált cégekhez képest jelentősen nagyobb volumenűkereskedőcég, s ahol külső szemlélőként, mint a vevő – Interface Kft. – azátvételhez kiküldött (egyik) dolgozója, valamennyire láthattam, megtapasztaltamis.)Összeségében a szakdolgozat megmutatta, hogy létező,de megmagyarázható, érthető okokból fakadó különbségek vannak egy adott témakörrőlszóló elméleti tudás, azaz az „optimum” és a valóságban való, mindennapigyakorlati alkalmazás között.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | anyagbeszerzés, beszerzés, beszerzési tevékenység, gazdasági informatika, logisztika |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:31 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:31 |
Actions (login required)
Tétel nézet |