Márkázás és márkavédelem a kis- és középvállalkozásoknál

Gigor Csaba Miklós (2023) Márkázás és márkavédelem a kis- és középvállalkozásoknál. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Márkázás és márkavédelem a kis- és középvállalkozásoknál.pdf] PDF
Márkázás és márkavédelem a kis- és középvállalkozásoknál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (859kB)
[thumbnail of zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf] PDF
zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (250kB)
[thumbnail of Gigor Csaba Miklós.pdf] PDF
Gigor Csaba Miklós.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (134kB)
[thumbnail of FOSZK_zarodolgozat-biralat-Gigor Csaba Miklós.pdf] PDF
FOSZK_zarodolgozat-biralat-Gigor Csaba Miklós.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (771kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><span><strong>A márka:</strong></span></p> <p>Bán Annamari szerint a vállalatok „legerősebb tőkéjét” a márka jelenti, aminek ereje, hogy a vevő, fogyasztó érzelmeire hat, nem csak marketing és gazdasági szempontból vonja magára a figyelmet.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Márkaépítés</strong></p> <p>A márka és a termék szorosan összekapcsolódik a fogyasztók tudatában. A márkaépítés ennek az összekapcsolásnak a tudatos építése. A fogyasztók gondolataiba a számukra ismeretlen termékeket, szolgáltatásokat vagy akár cégeket már márkaként építik be a vállalkozások.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>A márka meghatározása</strong></p> <p>„A márka egy név, kifejezés, jel, szimbólum, design, vagy ezek kombinációja. Célja, hogy adott eladó vagy eladók adott csoportjának termékeit vagy szolgáltatásait azonosítsa és megkülönböztesse őket a versenytársakétól.”</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>A márka elemei</strong></p> <p>A márka több megjelenési formája közül a legfontosabb a márka neve.</p> <p>Ehhez a névhez kapcsolódik a grafikai jel, azaz a logó.</p> <p>A jelmondatok, szlogenek a márkák fő üzenetét tömöríti pár szóba, vagy egy rövid mondatba.</p> <p>Adott márkán belül az egységesített arculat és formatervezés biztosítja az egyediséget.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Márka és pozicionálás</strong></p> <p>A márka a pozicionálás alapvető eleme.<strong></strong></p> <p>A márka üzenete, tartalma, minősége egyértelműen utalnak arra, hogy a vállalkozás az adott márkát hol helyezi el a versenytársakhoz képest a piacon.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Mit lehet márkázni?</strong></p> <p>A márkázásnak különböző módjai vannak és még ennél is több dolgot lehet.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Gyártói, termelői márkák</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kereskedelmi márkák, sajátmárkák</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Szervezetek, intézmények, események</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Személyek márkázása és az énmárka</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Területi és országmárka</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Márkavédelem</strong></p> <p>A márka hozzáadott érték a termékhez</p> <p>Ha egy vállalat nem lép időben az oltalom nélküli termékét ellopják és ezzel akár végzetes anyagi kárt okozhatnak a kis- és középvállalkozásoknak.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>A márka jogi oltalma</strong></p> <p>A márka jogi oltalma jogszerűen biztosítja a vállalatnak, hogy az adott oltalmat a jogtulajdonos egyedüliként használhassa.</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Védjegy</p> <p>·&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Földrajzi árujelző</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>A márka, mint érték</strong></p> <p>A fogyasztók az adott márkáért többet hajlandóak fizetni.</p> <p>A fogyasztók lojalitása arra készteti őket, hogy erőfeszítéseket tegyenek a kiválasztott márka megszerzéséért.</p> <p>Egy bejáratott márka új termékei könnyebben elfogadásra találnak a fogyasztók körében.</p> <p>Az elégedett fogyasztók tovább adják a pozitív tapasztalataikat a márkával kapcsolatban, mintegy ingyen reklámot generálva.</p> <p>&nbsp;</p> <p>A márka tényleges vagyoni értéke</p> <p>A márkának van tényleges értéke, amire szükség lehet, ha egy védjegyet kell megvédenie a vállalkozásnak. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület szerint védjegy oltalom megsértése esetén a vagyoni hátrány két megközelítésben alkalmazható.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Márkázás a magyarországi kis- és középvállalkozásoknál</p> <p>Egy magyarországi kis- és középvállalkozásnak a sikeres márkázáshoz nem elég, ha a fogyasztónak rendelkezésére áll a termék. A külső környezet felmérése elengedhetetlen. A vevők igényeinek, visszajelzések felmérése. A versenytársak aktuális helyzete és tervei nagyban befolyásolják a lehetőségeket. A márka tartalmának el kell jutnia a célcsoporthoz.</p> <p>&nbsp;</p> <p>A márka megvédése</p> <p>Hazánkban, azon belül a KKV szektor szereplői felismerték, hogy a szellemi tulajdon védelme fontos.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Márkavédelem a gyakorlatban</p> <p>A márkavédelem gyakorlati hasznosságának ismertetése: a Coca Cola és a Hell Energy Magyarország Kft. esete.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Védjegy bejelentés időben</p> <p>Hogy egy márka védjegyként szerepeljen a lehető legkorábban ajánlott bejelenteni.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Márkavédelmi veszélyek beszerzés esetén</p> <p>A kis- és középvállalkozásoknak nem csak a saját márkáikra kell összpontosítani.</p> <p>&nbsp;</p> <p>A versenytársak védjegyei saját gyártás esetén</p> <p>Előfordul, hogy a gyártani kívánt design, szín, forma, minta, logó már egy létező márka védjegye, így a vállalkozás védjegybitorlást követ el.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Veszélyek a beszerzésnél</p> <p>A kis- és középvállalkozások által beszerzett termékek esetében is előfordulhat, hogy ami jogszerű a szomszédos országokban, az márkavédett hazánkban.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Schellenberger Zsuzsanna
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: kis- és középvállalkozás - KKV, marketing, márka, márkaépítés, márkavédelem
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:30
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet