Gyapjas István (2023) Egy vállalat gyenge pontjainak feltárása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
GyapjasI_UOEI90_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
PDF
SZTK_O_Gyapjas_István.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (342kB) |
|
PDF
Gyapjas István.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (178kB) |
|
PDF
Gyapjas István szakdolgozat bírálat.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (539kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><div title="Page 53"><p>Szakdolgozatomban a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. tevékenységét vizsgáltam és gyenge pontjait kerestem. A kutatásaim során több oldalról is megvizsgáltam a vállalkozás tevékenységét. Első körben a cég általános ismertetése után, SWOT elemzést végeztem, ahol sorra vettem a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, illetve a cégre leselkedő veszélyeket.</p><p><span style="font-size:1rem;">A gyengeségeknél a piac többi résztvevőjével összehasonlítva tudtam levonni következtetéseket, amely szerint túlárazottak a termékeink sok esetben és ezért az árérzékeny vásárlókat nem tudjuk meggyőzni. A vállalat gyenge pontjai között rávilágítottam a raktározási lehetőség hiányára is, mivel sok esetben előfordul, hogy 3-4 hónapot kell várniuk a vásárlóknak egy adott termék megérkezéséig. Végül pedig amit a SWOT elemzés során fontosnak tartottam, hogy a vevőkkel való kapcsolattartás során minidig priorizálnunk kell a vásárlók között, és nekünk, értékesítőknek kell eldönteni, hogy ki lehet vajon számunkra potenciális ügyfél és ki kevésbé.</span></p><p>A dolgozatom következő részében arra tértem ki, hogy milyen értékesítési stratégiákat alkalmazunk, illetve az előbb említett ügyfelek csoportosítása hogyan is néz ki. A PFTO besorolás a Mettler-Toledo saját rendszere, amely segít előre megbecsülni egy adott év forgalmát, illetve az értékesítéshez mankót ad a kollégák számára. Hasznos segítség lehet, viszont mivel egy évre vannak meghatározva általában ezek a besorolások, és sokkal hullámzóbb változás van jelen a piacon, ezért sokszor félrevezető csak ezekbe a keretekbe foglalni az értékesítést.</p><p>A 7. pontban a vállalatot vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi és hatékonysági helyzet alapján vizsgáltam és hasonlítottam össze a 2019-2021-es éveket. Elemzéseimhez a társaság beszámolóit alkalmaztam, többek között a mérleget az eredménykimutatást és a kiegészítő mellékleteket. A vállalkozás részletes vizsgálatát a vállalat vagyoni helyzetének elemzésével kezdtem, eszközeinek és forrásainak összetételének vizsgálatával.</p><p>Eszköz oldalról vizsgálva a vállalatot, mivel a cég tevékenysége elsősorban kereskedelmi, ezért eszközeinek megoszlásának túlnyomó része a forgóeszközökből adódott. A mérleg forrás oldalán a 2019-es és 2021-es évben saját tőkével rendelkezik a legmagasabb aránnyal, ezen belül is az adózott eredménnyel, az eredménytartalék pedig minden évben egyforma volt.</p></div><div title="Page 54"><div><div><p>Ezt követően különböző fedezeti mutatókat vizsgáltam, amelyből kiderült, hogy a cég egy stabil múlttal rendelkezik és minden évben a saját tőkéje bőven elegendő fedezetet nyújt a befektetett eszközök állományára. A tőkeszerkezeti mutatókat vizsgálva kijelenthetjük, hogy a vállalat ugyan 2020-ban is stabil volt pénzügyi szempontból, viszont nagymértékű visszaesésen ment keresztül. Több szempontból is meg lehet vizsgálni ezt a visszaesést, de a legfőbb oka a mindenki által tapasztalt pandémiás helyzet volt. A Covid-19 során országunkban nagyon sok vállalat csökkentette a beruházásait és fejlesztéseit, és egy biztonsági tartalék felhalmozására figyelt, és sok közülük be is csődölt. A 2021-es év viszont minden mutatószámban túlszárnyalta nem csak a 2020-as évet, hanem a 2019-es adatokhoz képest is nagyjából 15-20%-os javulást tudott felmutatni.</p><p>A szakdolgozatom következő részében a vállalat pénzügyi helyzetét elemeztem különböző likviditási mutatókkal. A két legfontosabb mutatószám, amit ebben a kérdéskörben vizsgáltam az a likviditási ráta, illetve gyorsráta volt. Minden évben mind a két mutatószám 100% feletti értéket mutatott, vagyis teljes mértékben likvidnek tekinthető a vállalat.</p><p>Ezt követően a komplex hatékonyságot vizsgáltam, amely nagy átfogó képet ad az erőforrások felhasználásának hatékonyságáról. Szintén megfigyelhető a mutatószámok változása során, hogy a 2020-as év ilyen szempontból is rosszabbul teljesített, mint a másik két általam vizsgált év, viszont a 0,89-es komplex hatékonyság még mindig nem mondható egy gyenge teljesítménynek, főleg az akkori körülmények között.</p><p>A mérleget tovább vizsgáltam ezt követően, mivel a társaság éves árbevétele folyamatosan növekedett, viszont az üzemi eredményekben mégis visszaesés volt tapasztalható a 2020-as évben. Ennek oka pedig az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) volt. A 2020-as évben az árszabás nem követte az előző évek trendjét, nem volt kellő hatékonyságú, mivel vagy rosszul volt meghatározva a gazdasági állapotokhoz képest a listaára a termékeknek, vagy pedig az értékesítők túl nagy kedvezményszinttel értékesítették a termékeket az előző évekhez képest.</p><p>A dolgozatom utolsó részében pedig egy általam összeállított általános elégedettségi kérdőívvel igyekeztem rájönni a vállalat további gyenge pontjaira. Itt több olyan szegmensre is felhívták a vásárlók a figyelmünket, amin viszonylag könnyen tudunk változtatni. Ez pedig a weboldalunk és ennek keresőmotorjai. Sajnos többször is kaptuk már azt a visszajelzést az</p></div></div></div><div title="Page 55"><div><div><p>ügyfelektől, hogy nem találják a weboldalon megfelelő terméket, még akkor sem, hogyha pontosan tudják, hogy mit is keresnek.</p><p>Végeredményként a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. átfogó vizsgálata után, amely kiterjedt versenypiaci elemzésre, vagyoni-, pénzügyi-. jövedelmezőségi és hatékonysági elemzésre, illetve általános vevői elégedettség elemzésére, kijelenthető, hogy egy régmúltú, nagyon stabilan fejlődő vállalkozásról beszélünk. Valószínűsíthető, hogy még nagyon sok hosszú éven keresztül megtartatja a piacvezető pozícióját, és az alkalmazottain, illetve vezetőin múlik, hogy a piaci rászedéséből mennyi részt tudnak elnyerni.</p></div></div></div><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | belkereskedelmi tevékenység, eredményelemzés, gépipar - gépgyártás, jövedelmezőség elemzése, pénzügyi elemzés, SWOT-elemzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:29 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:29 |
Actions (login required)
Tétel nézet |