Egy vállalat gyenge pontjainak feltárása

Gyapjas István (2023) Egy vállalat gyenge pontjainak feltárása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of GyapjasI_UOEI90_szakdolgozat.pdf] PDF
GyapjasI_UOEI90_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of SZTK_O_Gyapjas_István.pdf] PDF
SZTK_O_Gyapjas_István.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (342kB)
[thumbnail of Gyapjas István.pdf] PDF
Gyapjas István.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (178kB)
[thumbnail of Gyapjas István szakdolgozat bírálat.pdf] PDF
Gyapjas István szakdolgozat bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (539kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><div title="Page 53"><p>Szakdolgozatomban a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. tevékenységét vizsgáltam és gyenge pontjait kerestem. A kutatásaim során több oldalról is megvizsgáltam a vállalkozás tevékenységét. Első körben a cég általános ismertetése után, SWOT elemzést végeztem, ahol sorra vettem a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, illetve a cégre leselkedő veszélyeket.</p><p><span style="font-size:1rem;">A gyengeségeknél a piac többi résztvevőjével összehasonlítva tudtam levonni következtetéseket, amely szerint túlárazottak a termékeink sok esetben és ezért az árérzékeny vásárlókat nem tudjuk meggyőzni. A vállalat gyenge pontjai között rávilágítottam a raktározási lehetőség hiányára is, mivel sok esetben előfordul, hogy 3-4 hónapot kell várniuk a vásárlóknak egy adott termék megérkezéséig. Végül pedig amit a SWOT elemzés során fontosnak tartottam, hogy a vevőkkel való kapcsolattartás során minidig priorizálnunk kell a vásárlók között, és nekünk, értékesítőknek kell eldönteni, hogy ki lehet vajon számunkra potenciális ügyfél és ki kevésbé.</span></p><p>A dolgozatom következő részében arra tértem ki, hogy milyen értékesítési stratégiákat alkalmazunk, illetve az előbb említett ügyfelek csoportosítása hogyan is néz ki. A PFTO besorolás a Mettler-Toledo saját rendszere, amely segít előre megbecsülni egy adott év forgalmát, illetve az értékesítéshez mankót ad a kollégák számára. Hasznos segítség lehet, viszont mivel egy évre vannak meghatározva általában ezek a besorolások, és sokkal hullámzóbb változás van jelen a piacon, ezért sokszor félrevezető csak ezekbe a keretekbe foglalni az értékesítést.</p><p>A 7. pontban a vállalatot vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi és hatékonysági helyzet alapján vizsgáltam és hasonlítottam össze a 2019-2021-es éveket. Elemzéseimhez a társaság beszámolóit alkalmaztam, többek között a mérleget az eredménykimutatást és a kiegészítő mellékleteket. A vállalkozás részletes vizsgálatát a vállalat vagyoni helyzetének elemzésével kezdtem, eszközeinek és forrásainak összetételének vizsgálatával.</p><p>Eszköz oldalról vizsgálva a vállalatot, mivel a cég tevékenysége elsősorban kereskedelmi, ezért eszközeinek megoszlásának túlnyomó része a forgóeszközökből adódott. A mérleg forrás oldalán a 2019-es és 2021-es évben saját tőkével rendelkezik a legmagasabb aránnyal, ezen belül is az adózott eredménnyel, az eredménytartalék pedig minden évben egyforma volt.</p></div><div title="Page 54"><div><div><p>Ezt követően különböző fedezeti mutatókat vizsgáltam, amelyből kiderült, hogy a cég egy stabil múlttal rendelkezik és minden évben a saját tőkéje bőven elegendő fedezetet nyújt a befektetett eszközök állományára. A tőkeszerkezeti mutatókat vizsgálva kijelenthetjük, hogy a vállalat ugyan 2020-ban is stabil volt pénzügyi szempontból, viszont nagymértékű visszaesésen ment keresztül. Több szempontból is meg lehet vizsgálni ezt a visszaesést, de a legfőbb oka a mindenki által tapasztalt pandémiás helyzet volt. A Covid-19 során országunkban nagyon sok vállalat csökkentette a beruházásait és fejlesztéseit, és egy biztonsági tartalék felhalmozására figyelt, és sok közülük be is csődölt. A 2021-es év viszont minden mutatószámban túlszárnyalta nem csak a 2020-as évet, hanem a 2019-es adatokhoz képest is nagyjából 15-20%-os javulást tudott felmutatni.</p><p>A szakdolgozatom következő részében a vállalat pénzügyi helyzetét elemeztem különböző likviditási mutatókkal. A két legfontosabb mutatószám, amit ebben a kérdéskörben vizsgáltam az a likviditási ráta, illetve gyorsráta volt. Minden évben mind a két mutatószám 100% feletti értéket mutatott, vagyis teljes mértékben likvidnek tekinthető a vállalat.</p><p>Ezt követően a komplex hatékonyságot vizsgáltam,&nbsp;amely nagy átfogó képet ad az erőforrások felhasználásának hatékonyságáról. Szintén megfigyelhető a mutatószámok változása során, hogy a 2020-as év ilyen szempontból is rosszabbul teljesített, mint a másik két általam vizsgált év, viszont a 0,89-es komplex hatékonyság még mindig nem mondható egy gyenge teljesítménynek, főleg az akkori körülmények között.</p><p>A mérleget tovább vizsgáltam ezt követően, mivel a társaság éves árbevétele folyamatosan növekedett, viszont az üzemi eredményekben mégis visszaesés volt tapasztalható a 2020-as évben. Ennek oka pedig az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) volt. A 2020-as évben az árszabás nem követte az előző évek trendjét, nem volt kellő hatékonyságú, mivel vagy rosszul volt meghatározva a gazdasági állapotokhoz képest a listaára a termékeknek, vagy pedig az értékesítők túl nagy kedvezményszinttel értékesítették a termékeket az előző évekhez képest.</p><p>A dolgozatom utolsó részében pedig egy általam összeállított általános elégedettségi kérdőívvel igyekeztem rájönni a vállalat további gyenge pontjaira. Itt több olyan szegmensre is felhívták a vásárlók a figyelmünket, amin viszonylag könnyen tudunk változtatni. Ez pedig a weboldalunk és ennek keresőmotorjai. Sajnos többször is kaptuk már azt a visszajelzést az</p></div></div></div><div title="Page 55"><div><div><p>ügyfelektől, hogy nem találják a weboldalon megfelelő terméket, még akkor sem, hogyha pontosan tudják, hogy mit is keresnek.</p><p>Végeredményként a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. átfogó vizsgálata után, amely kiterjedt versenypiaci elemzésre, vagyoni-, pénzügyi-. jövedelmezőségi és hatékonysági elemzésre, illetve általános vevői elégedettség elemzésére, kijelenthető, hogy egy régmúltú, nagyon stabilan fejlődő vállalkozásról beszélünk. Valószínűsíthető, hogy még nagyon sok hosszú éven keresztül megtartatja a piacvezető pozícióját, és az alkalmazottain, illetve vezetőin múlik, hogy a piaci rászedéséből mennyi részt tudnak elnyerni.</p></div></div></div><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bán Erika
Belső
főiskolai docens; Számvitel Tanszék; PSZK
Müller Péter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: belkereskedelmi tevékenység, eredményelemzés, gépipar - gépgyártás, jövedelmezőség elemzése, pénzügyi elemzés, SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:29
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet