Egy vállalat gyenge pontjainak feltárása

Gyapjas István (2023) Egy vállalat gyenge pontjainak feltárása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of GyapjasI_UOEI90_szakdolgozat.pdf] PDF
GyapjasI_UOEI90_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of SZTK_O_Gyapjas_István.pdf] PDF
SZTK_O_Gyapjas_István.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (342kB)
[thumbnail of Gyapjas István.pdf] PDF
Gyapjas István.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (178kB)
[thumbnail of Gyapjas István szakdolgozat bírálat.pdf] PDF
Gyapjas István szakdolgozat bírálat.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (539kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. tevékenységét vizsgáltam és gyenge pontjait kerestem. A kutatásaim során több oldalról is megvizsgáltam a vállalkozás tevékenységét. Első körben a cég általános ismertetése után, SWOT elemzést végeztem, ahol sorra vettem a vállalat erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, illetve a cégre leselkedő veszélyeket.A gyengeségeknél a piac többi résztvevőjével összehasonlítva tudtam levonni következtetéseket, amely szerint túlárazottak a termékeink sok esetben és ezért az árérzékeny vásárlókat nem tudjuk meggyőzni. A vállalat gyenge pontjai között rávilágítottam a raktározási lehetőség hiányára is, mivel sok esetben előfordul, hogy 3-4 hónapot kell várniuk a vásárlóknak egy adott termék megérkezéséig. Végül pedig amit a SWOT elemzés során fontosnak tartottam, hogy a vevőkkel való kapcsolattartás során minidig priorizálnunk kell a vásárlók között, és nekünk, értékesítőknek kell eldönteni, hogy ki lehet vajon számunkra potenciális ügyfél és ki kevésbé.A dolgozatom következő részében arra tértem ki, hogy milyen értékesítési stratégiákat alkalmazunk, illetve az előbb említett ügyfelek csoportosítása hogyan is néz ki. A PFTO besorolás a Mettler-Toledo saját rendszere, amely segít előre megbecsülni egy adott év forgalmát, illetve az értékesítéshez mankót ad a kollégák számára. Hasznos segítség lehet, viszont mivel egy évre vannak meghatározva általában ezek a besorolások, és sokkal hullámzóbb változás van jelen a piacon, ezért sokszor félrevezető csak ezekbe a keretekbe foglalni az értékesítést.A 7. pontban a vállalatot vagyoni-, pénzügyi-, jövedelmezőségi és hatékonysági helyzet alapján vizsgáltam és hasonlítottam össze a 2019-2021-es éveket. Elemzéseimhez a társaság beszámolóit alkalmaztam, többek között a mérleget az eredménykimutatást és a kiegészítő mellékleteket. A vállalkozás részletes vizsgálatát a vállalat vagyoni helyzetének elemzésével kezdtem, eszközeinek és forrásainak összetételének vizsgálatával.Eszköz oldalról vizsgálva a vállalatot, mivel a cég tevékenysége elsősorban kereskedelmi, ezért eszközeinek megoszlásának túlnyomó része a forgóeszközökből adódott. A mérleg forrás oldalán a 2019-es és 2021-es évben saját tőkével rendelkezik a legmagasabb aránnyal, ezen belül is az adózott eredménnyel, az eredménytartalék pedig minden évben egyforma volt.Ezt követően különböző fedezeti mutatókat vizsgáltam, amelyből kiderült, hogy a cég egy stabil múlttal rendelkezik és minden évben a saját tőkéje bőven elegendő fedezetet nyújt a befektetett eszközök állományára. A tőkeszerkezeti mutatókat vizsgálva kijelenthetjük, hogy a vállalat ugyan 2020-ban is stabil volt pénzügyi szempontból, viszont nagymértékű visszaesésen ment keresztül. Több szempontból is meg lehet vizsgálni ezt a visszaesést, de a legfőbb oka a mindenki által tapasztalt pandémiás helyzet volt. A Covid-19 során országunkban nagyon sok vállalat csökkentette a beruházásait és fejlesztéseit, és egy biztonsági tartalék felhalmozására figyelt, és sok közülük be is csődölt. A 2021-es év viszont minden mutatószámban túlszárnyalta nem csak a 2020-as évet, hanem a 2019-es adatokhoz képest is nagyjából 15-20%-os javulást tudott felmutatni.A szakdolgozatom következő részében a vállalat pénzügyi helyzetét elemeztem különböző likviditási mutatókkal. A két legfontosabb mutatószám, amit ebben a kérdéskörben vizsgáltam az a likviditási ráta, illetve gyorsráta volt. Minden évben mind a két mutatószám 100% feletti értéket mutatott, vagyis teljes mértékben likvidnek tekinthető a vállalat.Ezt követően a komplex hatékonyságot vizsgáltam,amely nagy átfogó képet ad az erőforrások felhasználásának hatékonyságáról. Szintén megfigyelhető a mutatószámok változása során, hogy a 2020-as év ilyen szempontból is rosszabbul teljesített, mint a másik két általam vizsgált év, viszont a 0,89-es komplex hatékonyság még mindig nem mondható egy gyenge teljesítménynek, főleg az akkori körülmények között.A mérleget tovább vizsgáltam ezt követően, mivel a társaság éves árbevétele folyamatosan növekedett, viszont az üzemi eredményekben mégis visszaesés volt tapasztalható a 2020-as évben. Ennek oka pedig az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) volt. A 2020-as évben az árszabás nem követte az előző évek trendjét, nem volt kellő hatékonyságú, mivel vagy rosszul volt meghatározva a gazdasági állapotokhoz képest a listaára a termékeknek, vagy pedig az értékesítők túl nagy kedvezményszinttel értékesítették a termékeket az előző évekhez képest.A dolgozatom utolsó részében pedig egy általam összeállított általános elégedettségi kérdőívvel igyekeztem rájönni a vállalat további gyenge pontjaira. Itt több olyan szegmensre is felhívták a vásárlók a figyelmünket, amin viszonylag könnyen tudunk változtatni. Ez pedig a weboldalunk és ennek keresőmotorjai. Sajnos többször is kaptuk már azt a visszajelzést azügyfelektől, hogy nem találják a weboldalon megfelelő terméket, még akkor sem, hogyha pontosan tudják, hogy mit is keresnek.Végeredményként a Mettler-Toledo Kereskedelmi Kft. átfogó vizsgálata után, amely kiterjedt versenypiaci elemzésre, vagyoni-, pénzügyi-. jövedelmezőségi és hatékonysági elemzésre, illetve általános vevői elégedettség elemzésére, kijelenthető, hogy egy régmúltú, nagyon stabilan fejlődő vállalkozásról beszélünk. Valószínűsíthető, hogy még nagyon sok hosszú éven keresztül megtartatja a piacvezető pozícióját, és az alkalmazottain, illetve vezetőin múlik, hogy a piaci rászedéséből mennyi részt tudnak elnyerni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: belkereskedelmi tevékenység, eredményelemzés, gépipar - gépgyártás, jövedelmezőség elemzése, pénzügyi elemzés, SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:29
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:29

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet