A Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság emberi erőforrás gazdálkodása, bér- és létszámgazdálkodásának jellemzői, informatikai támogatás megoldását, szoftvereit

Kovács Gábor (2023) A Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság emberi erőforrás gazdálkodása, bér- és létszámgazdálkodásának jellemzői, informatikai támogatás megoldását, szoftvereit. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Budapesti Gazdasági Főiskola beadandó Kovács Gábor.pdf] PDF
Budapesti Gazdasági Főiskola beadandó Kovács Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf] PDF
zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (537kB)
[thumbnail of A záró dolgozat értékelőlapja.PDF] PDF
A záró dolgozat értékelőlapja.PDF
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (81kB)
[thumbnail of Kovács Gábor.pdf] PDF
Kovács Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (103kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p align="center"><b>ÖSSZEFOGLALÁS</b></p> <p align="center">(Benyújtandó pdf formátumban 1 példányban. Szövegszerkesztővel töltendő ki!)<span style="font-size:1rem;text-align:left;">&nbsp;</span></p> <p><span style="font-size:1rem;">Dolgozatom célja, bemutatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (a továbbiakban: NAV), azon belül is a NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságot annak felépítését, feladatköreit, milyen szigorú szabályok mentén halad. Arra is rávilágítanék, mint belső dolgozó látom a jól működő részeit a szervezetnek, viszont az árnyoldalait is. Sajnos még mindig nagyon sok mindenbe elmarad a versenyszférában már alkalmazott, napi szinten megfelelően motiváló és működő lehetőségektől.</span></p> <p>A NAV, ezen belül a Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság egy nagyon összetett, törvények, valamint jogszabályok által meghatározott szervezet.&nbsp; Az idő múlásával folyamatosan alakult a szervezeti ábrája, mivel időközben megszűntek a regionális főigazgatóságok, a másodfokú eljárások lefolytatására új szervezeti egységet hoztak létre Fellebbviteli Igazgatóság néven, főosztályokat, adott esetben pedig osztályokat vontak össze. A 2. pontban&nbsp; bemutattam a NAV szervezeti felépítését, tekintve főleg funkcionális szervezeti jellemzőkkel írható le, de észrevehető benne a lineáris forma is felé húzó hasonlóságok is. Minden főosztálynak és osztálynak meghatározott vezetője van, akik hierarchikus szinten valamelyik igazgatóhelyettes vezetősége alá van rendelve, akik pedig az igazagató alá tartoznak közvetlenül. Ezenkívül funkcionális jellegét abból is le lehet vezetni, hogy minden egyes főosztálynak, osztálynak és szervezeti egységnek megvan a jól meghatározott feladatköre. A NAV törvény által van meghatározva a szervezetben a munkavállalók jogköre is, valamint a feladatköre, így csak ezek alapján cselekedhetnek, ezek alapján kötelesek ellátni kötelezettségeiket, és betölteni munkakörüket a tőlük telhető legmagasabb színvonalon. Feladatkörének jellegéből, valamint szigorú jogszabályi és törvényi behatároltsága miatt a szervezet működésének vannak kockázatai és nehézségei. Ezek elsősorban arra vezethetők vissza, hogy miként ítélik meg az adózók a szervezetet, illetve milyen minőségű szolgáltatást kapnak, azaz mit tapasztalnak adófizetési kötelezettségük elvégzése során.</p> <p>A 3. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig a Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság humánerőforrás gazdálkodását, ismertettem a NAV személyi állományát, az adó- és vámhatósági szolgálati jogviszony és a munkaviszony létesítésének követelményeit, A pénzügyőri státuszú adó- és vámhatósági szolgálati jogviszony létesítésével kapcsolatos szabályokat, a próbaidő szabályait és mértékét, átjárhatóság szabályait a tisztviselői státuszú foglalkoztatottakból a pénzügyőri státuszú foglalkoztatottak jogállása között, valamint a jogviszony megszűnése, megszüntetésének szabályait. A fentiek alapján erről is elmondható, hogy sok rétű, valamint rendkívül bonyolult. Bonyolultsága abból fakad, hogy a NAV személyi állományának meghatározására, ismertetésére egy külön jogszabályt hozott létre a jogalkotó. </p> <p>A 4. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig a Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság a bér-és létszám gazdálkodását, a foglalkoztatottak és munkavállalók díjazását, a munkavállalók munkabérére, pótékokra, költségtérítésekre, cafatéria juttatásokra vonatkozó előírásokat, valamint ismertettem a NAV életpályamodell bevezetése során történő változásokat.</p><p> Az 5. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig a Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság az informatikai támogatás megoldását, szoftvereit, a felhasználó azonosítása és feljogosítása a rendszer használatára vonatkozó szabályokat, jelszóhasználatot, a jogosultságok kezelését, az elektronikus információs rendszerek használatával kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, a felhasználók jogait és kötelezettségeket, valamint bemutattam néhány a NAV-nál alkalmazott rendszer működését.</p> <p>Összegzésem elején már említést tettem, hogy a cégnek vannak jól működő és változtatásra szoruló szabályai, melyek mentén halad. Amit nagyon pozitívnak gondolok az a biztonságos rendszerek kiépítése, szigorú szabályozása, a dolgozók fizikai (2 évente fizikai felmérés és orvosi vizsgálat évente) és mentális (2 évente pszichológiai szűrés és rendelkezésre áll pszichológus, ha nem várt eseményt nem tud feldolgozni valaki, csak segítséggel) szűrése. Ami véleményem szerint javításra szorul a szervezetnél, hogy jobban összhangba kellene kerülnie a versenyszférával, bár vannak törekvések a motiválás terén is felzárkózni. Rátérnék mire is gondolok. A covid járvány idelyén a cégek túlnyomó része bejelentette a home office lehetőséget, ami a járvány terjedésének elkerülését volt elsődlegesen hivatott szolgálni, majd rájöttek, hogy ez nagyon megéri a cégnek, mégha a munkavállalónak biztosít valamiféle térítést a költségei biztosítására. Nem kellet irodát fűteni, annyi áramot biztosítani, ez a helyzet a munkavállalóknak is jól jött, nem a dugóba kellett ülni, több időt tölthettek a családjaikkal is stb. A szervezetünknél is bevezetésre került, ahol persze lehetett, viszont a járvány vészhelyzet elmúltával kivezetésre került, azért maradt évi 44 nap, melyet különös indokkal lehet igénybe venni. Ez lenne az egyik amin változtatnék, ahol lehet állandósítanám a home office-t, aki akar, ez is egy nagyon motiváló tud lenni a másik a bérrendezés kérdése. A nagyfokú inflációval a bérünk reálértéke nagymértékben hanyatlott, egyenlőre a rendezésre nem kerül sor a közeljövőben. </p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gál Ferenc
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: bérgazdálkodás, emberi erőforrás - munkaerő, emberi erőforrás menedzsment, létszámgazdálkodás, ügyvitel informatikai támogatása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:28
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet