A Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság emberi erőforrás gazdálkodása, bér- és létszámgazdálkodásának jellemzői, informatikai támogatás megoldását, szoftvereit

Kovács Gábor (2023) A Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság emberi erőforrás gazdálkodása, bér- és létszámgazdálkodásának jellemzői, informatikai támogatás megoldását, szoftvereit. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Budapesti Gazdasági Főiskola beadandó Kovács Gábor.pdf] PDF
Budapesti Gazdasági Főiskola beadandó Kovács Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf] PDF
zaro-dolgozati-osszefoglalas_2021_foszk.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (537kB)
[thumbnail of A záró dolgozat értékelőlapja.PDF] PDF
A záró dolgozat értékelőlapja.PDF
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (81kB)
[thumbnail of Kovács Gábor.pdf] PDF
Kovács Gábor.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (103kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁS(Benyújtandópdf formátumban 1 példányban. Szövegszerkesztővel töltendő ki!)Dolgozatom célja, bemutatni a Nemzeti Adó- ésVámhivatalt (a továbbiakban: NAV), azon belül is a NAV Dél-budapesti Adó- ésVámigazgatóságot annak felépítését, feladatköreit, milyen szigorú szabályokmentén halad. Arra is rávilágítanék, mint belső dolgozó látom a jól működőrészeit a szervezetnek, viszont az árnyoldalait is. Sajnos még mindig nagyonsok mindenbe elmarad a versenyszférában már alkalmazott, napi szintenmegfelelően motiváló és működő lehetőségektől.A NAV, ezen belül a Dél-budapesti Adó-és Vámigazgatóságegy nagyon összetett, törvények, valamint jogszabályok által meghatározottszervezet. Az idő múlásával folyamatosanalakult a szervezeti ábrája, mivel időközben megszűntek a regionálisfőigazgatóságok, a másodfokú eljárások lefolytatására új szervezeti egységethoztak létre Fellebbviteli Igazgatóság néven, főosztályokat, adott esetbenpedig osztályokat vontak össze. A 2. pontbanbemutattam a NAV szervezeti felépítését, tekintve főleg funkcionálisszervezeti jellemzőkkel írható le, de észrevehető benne a lineáris forma isfelé húzó hasonlóságok is. Minden főosztálynak és osztálynak meghatározottvezetője van, akik hierarchikus szinten valamelyik igazgatóhelyettes vezetőségealá van rendelve, akik pedig az igazagató alá tartoznak közvetlenül. Ezenkívülfunkcionális jellegét abból is le lehet vezetni, hogy minden egyesfőosztálynak, osztálynak és szervezeti egységnek megvan a jól meghatározottfeladatköre. A NAV törvény által van meghatározva a szervezetben amunkavállalók jogköre is, valamint a feladatköre, így csak ezek alapjáncselekedhetnek, ezek alapján kötelesek ellátni kötelezettségeiket, és betöltenimunkakörüket a tőlük telhető legmagasabb színvonalon. Feladatkörénekjellegéből, valamint szigorú jogszabályi és törvényi behatároltsága miatt aszervezet működésének vannak kockázatai és nehézségei. Ezek elsősorban arravezethetők vissza, hogy miként ítélik meg az adózók a szervezetet, illetvemilyen minőségű szolgáltatást kapnak, azaz mit tapasztalnak adófizetésikötelezettségük elvégzése során.A 3. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig aDél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság humánerőforrás gazdálkodását, ismertettem aNAV személyi állományát, az adó- és vámhatósági szolgálati jogviszony és a munkaviszonylétesítésének követelményeit, A pénzügyőri státuszú adó- és vámhatóságiszolgálati jogviszony létesítésével kapcsolatos szabályokat, a próbaidőszabályait és mértékét, átjárhatóság szabályait a tisztviselői státuszúfoglalkoztatottakból a pénzügyőri státuszú foglalkoztatottak jogállása között,valamint a jogviszony megszűnése, megszüntetésének szabályait. A fentiekalapján erről is elmondható, hogy sok rétű, valamint rendkívül bonyolult.Bonyolultsága abból fakad, hogy a NAV személyi állományának meghatározására,ismertetésére egy külön jogszabályt hozott létre a jogalkotó. A 4. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig aDél-budapesti Adó-és Vámigazgatóság a bér-és létszám gazdálkodását, afoglalkoztatottak és munkavállalók díjazását, a munkavállalók munkabérére,pótékokra, költségtérítésekre, cafatéria juttatásokra vonatkozó előírásokat,valamint ismertettem a NAV életpályamodell bevezetése során történőváltozásokat.Az 5. pontban ismertettem a NAV, ezen belül pedig a Dél-budapesti Adó-ésVámigazgatóság az informatikai támogatás megoldását, szoftvereit, a felhasználóazonosítása és feljogosítása a rendszer használatára vonatkozó szabályokat,jelszóhasználatot, a jogosultságok kezelését, az elektronikus információsrendszerek használatával kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, afelhasználók jogait és kötelezettségeket, valamint bemutattam néhány a NAV-nálalkalmazott rendszer működését.Összegzésemelején már említést tettem, hogy a cégnek vannak jól működő és változtatásraszoruló szabályai, melyek mentén halad. Amit nagyon pozitívnak gondolok az abiztonságos rendszerek kiépítése, szigorú szabályozása, a dolgozók fizikai (2évente fizikai felmérés és orvosi vizsgálat évente) és mentális (2 éventepszichológiai szűrés és rendelkezésre áll pszichológus, ha nem várt eseménytnem tud feldolgozni valaki, csak segítséggel) szűrése. Ami véleményem szerintjavításra szorul a szervezetnél, hogy jobban összhangba kellene kerülnie aversenyszférával, bár vannak törekvések a motiválás terén is felzárkózni.Rátérnék mire is gondolok. A covid járvány idelyén a cégek túlnyomó részebejelentette a home office lehetőséget, ami a járvány terjedésének elkerülésétvolt elsődlegesen hivatott szolgálni, majd rájöttek, hogy ez nagyon megéri acégnek, mégha a munkavállalónak biztosít valamiféle térítést a költségeibiztosítására. Nem kellet irodát fűteni, annyi áramot biztosítani, ez a helyzeta munkavállalóknak is jól jött, nem a dugóba kellett ülni, több időt tölthetteka családjaikkal is stb. A szervezetünknél is bevezetésre került, ahol perszelehetett, viszont a járvány vészhelyzet elmúltával kivezetésre került, azértmaradt évi 44 nap, melyet különös indokkal lehet igénybe venni. Ez lenne azegyik amin változtatnék, ahol lehet állandósítanám a home office-t, aki akar,ez is egy nagyon motiváló tud lenni a másik a bérrendezés kérdése. A nagyfokúinflációval a bérünk reálértéke nagymértékben hanyatlott, egyenlőre arendezésre nem kerül sor a közeljövőben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: bérgazdálkodás, emberi erőforrás - munkaerő, emberi erőforrás menedzsment, létszámgazdálkodás, ügyvitel informatikai támogatása
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:28
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet