„Azért a víz az úr!” – Platformgazdasági modell versenyképességének elemzése a XXI. századi fogyasztói magatartás trendjeivel és kihívásának bemutatása az eMAG esetpéldáján keresztül a KKV-k számára

Iván Dávid (2023) „Azért a víz az úr!” – Platformgazdasági modell versenyképességének elemzése a XXI. századi fogyasztói magatartás trendjeivel és kihívásának bemutatása az eMAG esetpéldáján keresztül a KKV-k számára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Ivan_David_RGQT6B.pdf] PDF
Ivan_David_RGQT6B.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_ivan_david.pdf] PDF
BA_O_ivan_david.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (269kB)
[thumbnail of I.D.-hitnyilatkozat.pdf] PDF
I.D.-hitnyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (249kB)
[thumbnail of Iván Dávid.pdf] PDF
Iván Dávid.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (2MB)
[thumbnail of 00206B05A286230508162255.pdf] PDF
00206B05A286230508162255.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (106kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><b>Szakdolgozat célja: </b></p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Digitalizálódó világ hatására a fogyasztói magatartás változik, amely új üzleti modellek térnyerését, mint például a platformgazdasági marketplace modelleket is eredményezi. A változó világra minden szereplőnek reagálni szükséges köztük, nemzetgazdasági szinten is jelentős kkv szektornak is, függetlenül annak méretétől. Mint erős körülményformáló a digitalizáció, annak hasznaival mégsem él sok vállalkozó, pedig a fogyasztók tömege, illetve üzleti modellek kezdenek vele azonosulni. Szakdolgozatom fő célja, hogy különböző szemléletű, más üzleti megfontolást alkalmazó kkv-k motivációit feltárjam, hogy azok hogyan viszonyulnak a platformgazdaság elméletéhez, illetve megismertetni egy platformgazdasági szereplő (eMAG) működését, szolgáltatásait összevetítve a vállalkozói igényekkel. Konklúzióként további célom kkv-k számára az előnyök, hátrányok szemléltetése, amelyek elgondolkodtathatják legfőképp a digitálisan még fejletlen kkv vállalkozót is a csatlakozásra, de bármely más kkv-t egyaránt.</p> <p><b>Alkalmazott módszertan:</b></p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kutatásom első részében az eMAG, mint platformgazdasági szereplőt mutattam be, az interneten rendelkezésre álló információkból eMAG-on értékesítő vállalkozó interjúja alapján, több sajtóközlemény feldolgozásával, illetve a kkv-k minél alaposabb segítése miatt a szolgáltatásainak következetesen szemléltettem.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; BMC elemzési módszer segíthet a vállalkozónak is kiismerni az eMAG-ot, úgy gondolom, ha a vállalkozó megérti az adott platformnak a működési modelljét, nagyobb bizalommal és felkészültséggel hozna döntést egy új csatornához csatlakozva, ezért tartom azt elengedhetetlennek, bemutatáson felül mindig előttem volt, hogy következtessek, kiemelve a kkv számára a hasznosságot, összefüggéseket.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;SWOT elemzésemmel szeretném bemutatni az eMAG belső, külső tényezőit, amiből a vállalkozó is tudatosabban tudja meghozni döntését, mérlegelésében tudja segíteni, hogy esetleg csatlakozzon az eMAG-hoz, mint platformszereplőhöz, mivel így tisztábban és egyértelműbben láthatja a pro-kontra alapokat a platformmal.&nbsp;&nbsp;&nbsp; </p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kutatásom során az interjúkkor félig strukturált interjúkat alkalmaztam, 3 interjút készítettem, nyílt kérdéseimmel az interjúk 1-1 órát vettek igénybe. Logikáját tekintve egy teljesen zárkózott kkv-val; egy digitális megoldásokat alkalmazó kkv-val aki nem lenne platformtag; illetve az eMAG-on felül több platformtagsággal is rendelkező, digitalizációját teljesen kiszervezett kkv-val.<span style="font-family:'-apple-system', BlinkMacSystemFont, 'Segoe UI', Roboto, 'Helvetica Neue', Arial, 'Noto Sans', 'Liberation Sans', sans-serif, 'Apple Color Emoji', 'Segoe UI Emoji', 'Segoe UI Symbol', 'Noto Color Emoji';font-size:1rem;">&nbsp;</span></p> <p><b>Legfontosabb eredmények:</b></p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;Szakirodalom feldolgozásakor, a digitalizációs trendek a fogyasztókat minél inkább az online világba irányítja, döntéseikben megjelenne a digitalizációs eszközök, viszont a hazai kkv-k erre még felkészületlenül, lassan reagálnak.</p> <p> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Kutatásom eredményei rávilágítanak továbbá, hogy míg üzleti szemlétükben heterogén, addig a platformgazdaság elméletéről homogénan, pozitívan vélekedett mindegyik vállalkozó. Mindegyik vállalkozó számára fontos volt az imázs építés, amelyre egy kereskedelmi platform rá tud erősíteni. Kutatásom során, az eMAG Marketplace vizsgálata során kiderült, hogy egyszerűségével, illetve versenyképességi szempontból kkv-k számára a csatlakozás előnyös lehet, mivel előnyei magasan meghaladják hátrányait, kis erőbefektetésekkel nagy eredmények érhetőek el, egy folyamatosan növekvő platform alatt, amely növekedéséből a platformtag is részesül. </p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Platformgazdasági szinten értelmezve, így az üzleti formának lehet jövője, így érdemes más kutatásokat is indítani ezügyben, mint például a fogyasztói oldal értelmezését a kereskedelmi platformokkal, vagy állami, vagy nagyvállalati oldalról is izgalmakat rejthet.<span style="font-size:1rem;font-family:'-apple-system', BlinkMacSystemFont, 'Segoe UI', Roboto, 'Helvetica Neue', Arial, 'Noto Sans', 'Liberation Sans', sans-serif, 'Apple Color Emoji', 'Segoe UI Emoji', 'Segoe UI Symbol', 'Noto Color Emoji';">&nbsp;</span></p> <p><b>Gyakorlati javaslatok:</b></p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Az online jelenlét és a digitalizáció a fogyasztói trendeknek megfelelve, mindenképp javaslom a kkv vállalkozóknak a kutatásom alapján, hogy próbálják ki egy platformgazdasági szereplő szolgáltatásait, amellyel új szintre vihetik az értékesítési gyakorlataikat, illetve a számukra fontos imázs építésben is segíthet a platform, köztük az eMAG is. &nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mindenképp fontos a szemlétmódváltás a vállalkozók között és nyitottabb szemlélet az újdonságok felé, hisz méretükből adódva is rugalmasabban tudnak azokra reagálni, illetve elérhetőséget is közvetítenek a fogyasztókban.<br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kisfürjesi Nóra
Belső
egyetemi tanársegéd; Menedzsment és Vállalkozás Tanszék; PSZK
Sándor János Mihály
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizálás - digitalizáció, kis- és középvállalkozás - KKV, likvid fogyasztói magatartás, marketplace, platformgazdaság, üzleti modellek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:28
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet