A tanárok munkáját segítő lehetséges vezetői (leader) eszközök vizsgálata

Kuremszki Andrea Mária (2023) A tanárok munkáját segítő lehetséges vezetői (leader) eszközök vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of KUREMSZKI_ANDREA_MÁRIA_MSC_VSZ_A TANÁROK MUNKÁJÁT SEGÍTŐ LEHETSÉGES VEZETŐI (LEADER) ESZKÖZÖK VIZSGÁLATA.pdf] PDF
KUREMSZKI_ANDREA_MÁRIA_MSC_VSZ_A TANÁROK MUNKÁJÁT SEGÍTŐ LEHETSÉGES VEZETŐI (LEADER) ESZKÖZÖK VIZSGÁLATA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (6MB)
[thumbnail of KUREMSZKI_ANDREA_MÁRIA_MSC_VSZ_A TANÁROK MUNKÁJÁT SEGÍTŐ LEHETSÉGES VEZETŐI (LEADER) ESZKÖZÖK VIZSGÁLATA.pdf] PDF
KUREMSZKI_ANDREA_MÁRIA_MSC_VSZ_A TANÁROK MUNKÁJÁT SEGÍTŐ LEHETSÉGES VEZETŐI (LEADER) ESZKÖZÖK VIZSGÁLATA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (6MB)
[thumbnail of Kuremszki Andrea bírálati lap_Bakacsi Gyula.pdf] PDF
Kuremszki Andrea bírálati lap_Bakacsi Gyula.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (329kB)
[thumbnail of Szakmai_kérdés_KuremszkiAM.pdf] PDF
Szakmai_kérdés_KuremszkiAM.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (243kB)
[thumbnail of KuremszkiA_bírálati lap.pdf] PDF
KuremszkiA_bírálati lap.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (273kB)

Absztrakt (kivonat)

<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p><span style="font-size:1rem;">Dolgozatomban az üzleti szférában alkalmazott vezetési módszerek közül a leadership, motiváció, elköteleződés és hatékonyság, eredményesség szakirodalmi hátterének vizsgálatával kerestem azokat az elemeket, melyek adaptálhatók az oktatásban.</span></p><p>Kutatásomban összehasonlítom a tanárok tanulással, motivációval kapcsolatos elvárásait és a Z-generációs fiatalokról alkotott képüket vállalati kutatások eredményeivel.</p><p>Megvizsgálom, értelmezhető-e a tanárok tekintetében a leader-i szerep jelenleg, illetve milyen fejlesztési lehetőségek építhetők be a tantermi eredményesség javítása érdekében a munkájukba.</p><p>A kutatásban szakirodalmi áttekintéssel, kvantitatív és kvalitatív kutatással vizsgáltam a kérdéseket. Kvantitatív kutatásomban 50 tanár kérdőíves megkérdezése, valamint 60 tanár bevonásával végzett kvalitatív kutatás alapján vontam le következtetéseket.</p><p>A kérdőíves felmérésben a Hersey-Blanchard modell vezetési stílusait 12 iskolai szituációra adott válasz alapján azonosítottam, a tanárok percepcióját az egész osztállyal kapcsolatos benyomások alapján saját kérdéssorral mértem.</p><p>A minta sajátosságai miatt munkámban arra koncentráltam, hogy melyek azok a területek, kutatási irányok, amik alaposabb, nagyobb mintán végzett vizsgálata a későbbiekben alapot adhat olyan fejlesztésekhez, melyek a tanárok oktató-nevelő munkájában jól adaptálható vezetői eszközöket kínálnak.</p><p>A vizsgált minta tekintetében megállapítottam, hogy (1) a tanulással kapcsolatos motiváló tényezőket a tanárok alig veszik figyelembe munkájuk során; (2) 75%-ban kapcsolatorientált vezetési stílusokat alkalmaznak; (3) az alkalmazott vezetési stílusok rugalmassága és az általános elégedettség között kapcsolat mutatható ki, több vezetési stílust alkalmazók elégedettebbnek vallják magukat; (4) a vezetési mód rugalmas alkalmazása támogatja a hatékony motivációt; (5) az általános elégedettség összefügg a szakmai kompetencia, fejlődés és autonómia érzéssel; (6) a diákokkal kapcsolatban számos negatív előfeltevéssel élnek, ami negatívabb, mint a vállalati felmérésben feltárt adat; (7) magas a fejlesztési potenciál: az együttműködést támogató helyzetekben a tanárok többsége rendkívül önreflektív, nyitott az attitűdváltásra és az új eszközök alkalmazására.&nbsp;</p><p>Összességében úgy gondolom, érdemes további kutatásokkal azonosítani azokat továbbképzési témákat, melyek segítik a tanárokat, hogy leadership eszközöket (is) alkalmazzanak oktató-nevelő munkájuk során. A diákok érettségének mérési és fejlesztési lehetőségei elősegítik a szakmai eszköztár alkalmazásának sikerességet, az eredményes oktatási praxist. Ez lehetővé teszi, hogy szükség esetén a tanulókat ne csak a megszokott tudásszint (szakmai érettség), hanem pszichológiai érettség alapján is differenciálják, így alakítva ki tipikus tanulói utakat.</p><p>Az attitűd formálását támogatja a tudatosító, érzékenyítő programok beépítése, az ehhez kapcsolódó szakirodalom megismerése, soft skillek fejlesztése.</p><p>Mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy egy-egy nevelőtestületben kialakuljon egy új szemlélet, és lépéseket tegyenek a tudásmegosztás, tanuló szervezet fejlesztése felé.</p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Krajcsák Zoltán
Belső
Kut.prof.; Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: disztributív vezetés, kettős képesség, leadership, pedagógia, vezetési stílus(ok)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:28
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:28

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet