Kocsi Hajnalka (2023) A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
PDF
Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_Összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (282kB) |
|
PDF
VSZ bírálati lap (Kocsi Hajnalka).pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (305kB) |
|
PDF
Kocsi Hajnalka_szakmai kérdés.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (258kB) |
|
PDF
Kocsi hajnalka-szakdolgozat bírálat javított.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>A kereskedelmi szektor, azon belül is a kiskereskedelem hatalmas kihívásokkal szembesült az elmúlt pár év gazdasági változásainak következtében. A COVID vírus, majd az ukrán-orosz válság okozta gazdasági recesszió, az egyre súlyosbodó inflációs helyzet által generált hatások mellet az ágazatnak meg kell felelni a globális környezet és a technológiai fejlődések kihívásainak is. <span style="font-size:1rem;"> </span></p> <p> Egy vállalkozás sikerességét nagymértékben meghatározza a vállalat teljesítménye, értékteremtő folyamatai, piaci pozíciója. Ez a kiskereskedelemben sincs másképp. A vállalati teljesítmény mérése, elemzése a controlling feladata. A fő stratégiai célokat a menedzsment határozza meg, de azok implementálása, a hosszú és rövid távú tervezési feladatok gyakorlati megvalósítása és a tervek megvalósulásának visszamérése a controlling részleg hatásköre.</p> <p> <span style="font-size:1rem;"> Szakdolgozati témaválasztásom aktualitását abban látom, hogy a válságok okozta turbulens gazdasági környezetben mindinkább nehezebb megfelelni a vállalati teljesítmény mérésének komplex feladatának. A kereskedelemben javában zajlik az új értékesítési lehetőségek térhódítása, mely felveti kérdést, mennyiben szükséges változtatni a hagyományos elemzési módszereken, van-e még létjogosultsága a hagyományos vállalat-elemzési metodikáknak. A fenntarthatóság jegyében számos új minőségi jellemző jelenik meg, melynek visszamérése új kihívásokkal szembesíti a szektort és a controlling részlegeket.</span></p> <p> <span style="font-size:1rem;"> A kereskedelemi controlling folyamatmegközelítése sok esetben egyezőséget mutat a hagyományos controllingéval, a tervezés fázisában stratégiai és operatív döntéseket készíti elő, majd a megvalósítás szakaszt követően értékeli a megvalósítást, megállapítja az eltéréseket a célkitűzés és az elért eredmények között. A kereskedelmi célok számos aspektusban egyezőséget mutatnak az általános vállalati célokkal, úgymint a hosszú távú fennmaradás, jövedelmezőség és a profit maximalizálása, a piaci versenyelőny biztosítása és fenntartása. Mivel a piaci kereslet és a vevői igények folyamatosan változnak a változó vevői magatartással és a piaci tényezők befolyásolásával is szembe kell néznie a kereskedelemnek. Az attitűdök és a prioritások megváltoztak – különösen az élelmiszervásárlás és -fogyasztás tekintetében. Új trendek alakultak ki, a hangsúly áttevődött a fenntarthatóság, a higiénia és biztonság, valamint a holisztikus többcsatornás értékesítés irányába.</span></p> <p> <span style="font-size:1rem;"> Szakdolgozatomban a vállalati teljesítmény mérését vizsgálom, kitérve a hagyományos pénzügyi mutatószámokra, a nem pénzügyi mutatószámrendszerekre, az ESG alapú teljesítménymérés mutatószámaira, majd a kereskedelmi tevékenységet vizsgálom folyamatmegközelítsében. Bemutatom az élelmiszerkereskedelem legfőbb trendjeit és piaci jellemzőit.</span></p> <p> Kutatásom egy piacvezető diszkont élelmiszerkiskereskedelmi vállalat működésén alapul és arra keresi választ, hogy controlling részleg működése mennyiben felel meg napjaink élelmiszer-kereskedelmi trendjeinek, melyek a legfőbb alkalmazott mutatószámok, történt-e előrelépés az ESG alapú teljesítményértékelésben, melyek az értékteremtés legfontosabb alkalmazott mutatószámai, továbbá hogyan alakul az online értékelés megítélése és gyakorlata a vállalat esetében.</p> <p> <span style="font-size:1rem;"> Kutatásom eredményeképpen két terület fejlesztésére tettem javaslatot. Egyrészt javaslom a funkcionális controlling bevezetését, másodsorban pedig a hagyományos pénzügyi mutatószámok bővítésén és mélyrehatóbb elemzésén túl elengedhetetlennek tartom, hogy a teljesítménymérés kiterjedjen nem csak az értékteremtés, hanem az ESG alapú teljesítménymérésre is, mindezt annak érdekében, hogy az árbevétel növekedése mellett – ugyanazon hierarchia szinten, kiegyensúlyozott működési folyamatokkal – az eredményesség és a hatékonyság is a vállalat valódi fókuszába kerülhessen.</span></p><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | controlling, élelmiszer-kereskedelem, kiskereskedelem, mutatószámok, teljesítménymenedzsment, teljesítménymérés, vállalatértékelés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:27 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:27 |
Actions (login required)
Tétel nézet |