A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében

Kocsi Hajnalka (2023) A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében.pdf] PDF
Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_A vállalati teljesítmény mérése és elemzése egy konkrét kiskereskedelmi vállalat controlling folyamatainak működésében.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_Összefoglaló.pdf] PDF
Kocsi_Hajnalka_MSC_VSZ_Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (282kB)
[thumbnail of VSZ bírálati lap (Kocsi Hajnalka).pdf] PDF
VSZ bírálati lap (Kocsi Hajnalka).pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (305kB)
[thumbnail of Kocsi Hajnalka_szakmai kérdés.pdf] PDF
Kocsi Hajnalka_szakmai kérdés.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (258kB)
[thumbnail of Kocsi hajnalka-szakdolgozat bírálat javított.pdf] PDF
Kocsi hajnalka-szakdolgozat bírálat javított.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A kereskedelmi szektor, azon belül isa kiskereskedelem hatalmas kihívásokkal szembesült az elmúlt pár év gazdaságiváltozásainak következtében. A COVID vírus, majd az ukrán-orosz válság okoztagazdasági recesszió, az egyre súlyosbodó inflációs helyzet által generálthatások mellet az ágazatnak meg kell felelni a globális környezet és atechnológiai fejlődések kihívásainak is. Egyvállalkozás sikerességét nagymértékben meghatározza a vállalat teljesítménye,értékteremtő folyamatai, piaci pozíciója. Ez a kiskereskedelemben sincsmásképp. A vállalati teljesítmény mérése, elemzése a controlling feladata. A főstratégiai célokat a menedzsment határozza meg, de azok implementálása, ahosszú és rövid távú tervezési feladatok gyakorlati megvalósítása és a tervekmegvalósulásának visszamérése a controlling részleg hatásköre. Szakdolgozati témaválasztásom aktualitásátabban látom, hogy a válságok okozta turbulens gazdasági környezetben mindinkábbnehezebb megfelelni a vállalati teljesítmény mérésének komplex feladatának. Akereskedelemben javában zajlik az új értékesítési lehetőségek térhódítása, melyfelveti kérdést, mennyiben szükséges változtatni a hagyományos elemzésimódszereken, van-e még létjogosultsága a hagyományos vállalat-elemzésimetodikáknak. A fenntarthatóság jegyében számos új minőségi jellemző jelenikmeg, melynek visszamérése új kihívásokkal szembesíti a szektort és acontrolling részlegeket. A kereskedelemi controlling folyamatmegközelítése sokesetben egyezőséget mutat a hagyományos controllingéval, a tervezés fázisábanstratégiai és operatív döntéseket készíti elő, majd a megvalósítás szakasztkövetően értékeli a megvalósítást, megállapítja az eltéréseket a célkitűzés ésaz elért eredmények között. A kereskedelmi célok számos aspektusban egyezőségetmutatnak az általános vállalati célokkal, úgymint a hosszú távú fennmaradás,jövedelmezőség és a profit maximalizálása, a piaci versenyelőny biztosítása ésfenntartása. Mivel a piaci kereslet és a vevői igények folyamatosan változnak aváltozó vevői magatartással és a piaci tényezők befolyásolásával is szembe kellnéznie a kereskedelemnek. Az attitűdök és a prioritások megváltoztak –különösen az élelmiszervásárlás és -fogyasztás tekintetében. Új trendekalakultak ki, a hangsúly áttevődött a fenntarthatóság, a higiénia és biztonság,valamint a holisztikus többcsatornás értékesítés irányába. Szakdolgozatomban avállalati teljesítmény mérését vizsgálom, kitérve a hagyományos pénzügyimutatószámokra, a nem pénzügyi mutatószámrendszerekre, az ESG alapúteljesítménymérés mutatószámaira, majd a kereskedelmi tevékenységet vizsgálomfolyamatmegközelítsében. Bemutatom az élelmiszerkereskedelem legfőbb trendjeités piaci jellemzőit. Kutatásomegy piacvezető diszkont élelmiszerkiskereskedelmi vállalat működésén alapul ésarra keresi választ, hogy controlling részleg működése mennyiben felel megnapjaink élelmiszer-kereskedelmi trendjeinek, melyek a legfőbb alkalmazott mutatószámok,történt-e előrelépés az ESG alapú teljesítményértékelésben, melyek azértékteremtés legfontosabb alkalmazott mutatószámai, továbbá hogyan alakul azonline értékelés megítélése és gyakorlata a vállalat esetében. Kutatásomeredményeképpen két terület fejlesztésére tettem javaslatot. Egyrészt javasloma funkcionális controlling bevezetését, másodsorban pedig a hagyományospénzügyi mutatószámok bővítésén és mélyrehatóbb elemzésén túl elengedhetetlennektartom, hogy a teljesítménymérés kiterjedjen nem csak az értékteremtés, hanemaz ESG alapú teljesítménymérésre is, mindezt annak érdekében, hogy az árbevételnövekedése mellett – ugyanazon hierarchia szinten, kiegyensúlyozott működésifolyamatokkal – az eredményesség és a hatékonyság is a vállalat valódi fókuszábakerülhessen.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: controlling, élelmiszer-kereskedelem, kiskereskedelem, mutatószámok, teljesítménymenedzsment, teljesítménymérés, vállalatértékelés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2024. Jan. 24. 09:27
Utolsó módosítás: 2024. Jan. 24. 09:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet