Kiss Blanka (2023) Digitalizáció az adózásban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Kiss_Blanka_AJAQPT.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (986kB) |
|
PDF
BA_O_Kiss_Blanka.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (172kB) |
|
PDF
Kiss Blanka Bírálat nappali alap Ábel István.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (205kB) |
|
PDF
BA-B-Kiss-Blanka.pdf Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat) Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
<p dir="ltr" style="text-align:left;"></p><p>Dolgozatomban a digitális adózás helyzetéről írtam, nem csak Magyarország vonatkozásában, hanem külföldi tekintetben is. Legfontosabb pontjaim közé tartozott a digitális adózás fejlődésének vizsgálata Magyarországon, hiszen ezen területről elmondható, hogy rengeteg változáson esett át az évek folyamán, számos újítást hajtottak végre a digitális területek tekintetében. Mint például az online pénztárgépek bevezetése, majd az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer, melyek mind azért jöttek létre, hogy képesek legyenek kiküszöbölni a számos adóelkerülés okozta problémákat, ezek segítségével követhetővé váltak a tranzakciók, a gazdasági események. 2016-tól használható az elektronikus személyi-jövedelemadó rendszer is, amely nagy könnyítéssel járt az adózók számára, hiszen így elektronikusan intézhető a bevallások elfogadása, módosítása. Majd elindult egy újítási program, a NAV 2.0. ami előrevetített Magyarország számára olyan lehetőségeket, amelyek kihasználásával jelentős eredményeket érhetnek el ezeken a területeken. A későbbiekben, 2018-ban következett be egy jelentős változás, ettől az évtől kezdve az azelőtt intézhető ügyek mind elektronikussá váltak, különös tekintettel az adóhatóságnál végezhető feladatokra. Létrejött az ügyfélkapu, a cégkapu, melynek segítségével mindenki személyre szabott információkat kaphat, illetve intézhet majdnem minden ügyet online. Ebben az évben jelent meg még az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség is, amely arra vonatkozott, hogy minden számlát szükséges beimportálni erre a felületre, ezzel is elősegítve az átláthatóságot és az adó elkerülések visszaszorítását. </p> <p>Dolgozatom másik két pillére a digitalizáció előnyei és hátrányai voltak. Több területen is előnyökkel a digitalizáció, az állam számára azért jár előnyökkel, mert általa átláthatóbb, egyszerűbb az ügyek intézése, illetve a gazdasági folyamatok is könnyebben követhetőek, illetve visszakereshetőek. Gazdálkodó szervezetek, természetes személyek szempontjából pedig természetesen nagy előny az egyszerűség, hiszen bárhonnan intézhetőek a folyamatok, illetve a rugalmasság is.</p> <p>Látható, hogy az előbb említett intézkedések magukkal hozták a növekedést, legfőképpen az adóbevételek növekedését, amely ugyanúgy nagy előnyt jelent, hiszen 2017-ről 2019-re 0,12%-os növekedés látható az adóbevételek alakulásában, amely az újításoknak köszönhető.</p> <p>Ám a digitalizáció hátrányokkal is jár, mint például az adóztatás kérdése, amelyet telephely hiányában rendkívül nehéz végrehajtani, hiszen a digitális világ adta platformok nem minden esetben ott adóztathatóak, ahol a telephelyük van.</p> <p>Másik probléma a digitalizációval járó biztonság hiánya, mivel számos esetben nem védekezhetünk a problémák ellen, rengeteg csalással, vírussal találkozhatunk az interneten, nem beszélve a személyes adatok lopásáról, amelyek az adatvédelemmel kapcsolatosak. Ennek érdekében szükséges a vállalkozásoknak, illetve a magánszemélyeknek is odafigyelni a személyes adataik továbbítására, illetve a személyes adataik felhasználására, hiszen nem minden esetben szükséges minden portálon ezeket az adatokat megadni. Illetve tekintettel kell lenni az informatikai rendszerek esetleges megrongálódásával is, amelyekre fel kell előre készülni, akár </p> <p>olyan tárolási módokat alkalmazni, amelyek akkor is jelen vannak, ha bármilyen technikai hiba történne, erre pedig a legjobb példa a felhőalapú szolgáltatás igénybevétele.</p> <p>Az adóelkerülések minimalizálására dolgozta ki az OECD a 15 pontos akciótervét, amely a BEPS projekt nevet kapta. Ezen pontok kitérnek a telephely problémára, a transzferárazásra, káros adózási magatartásokra. Ennek részeként azt kívánták elérni, hogy ezen pontok minden tagállam szintjén egységesen valósuljanak meg, hogy mindenhol egy átlátható, követhető rendszer valósuljon meg. </p> <p>Vizsgálatomban kitértem még Ausztria, Olaszország, illetve Észtország és Franciaország digitális adózására is. Látható volt, hogy ezen országok már bevezették a digitális szolgáltatási adót, és Észtország pedig kiemelkedő a digitalizáció tekintetében.</p> <p>Ezt követően a kutatásomat interjú formájában vittem véghez, amelyben 4 személlyel folytattam beszélgetést arra vonatkozóan, hogy ők hogyan látják a digitalizáció fejlődését Magyarországon, mit tekintenek előnynek, illetve hátránynak ezekben a rendszerekben, illetve magában a digitalizációban. Milyen fejlesztéseket vinnének végbe, mit változtatnának meg leginkább. Ezen válaszok segítségével átfogó képet kaptam a digitalizációról minden terület tekintetében.</p> <p>Végezetül pedig kifejtettem a személyes véleményemet a digitalizációról, illetve azokról a programokról, amelyeket én is szinte nap, mint nap használok a munkám során, mint például az Ügyfélkapu, vagy az ÁNYK, illetve a könyvelőprogramok.</p> <p>Számos területen látható a fejlődés Magyarországon, ám még van mit fejlesztenünk ezeken a programokon, felületeken, ahogy látható a NAV vezetőjének interjúja alapján is, amiben kiemelte, hogy mik azok, amiket a jövőben fejleszteni kívánnak, vagy éppen milyen újításokkal készülnek.</p><br><p></p>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Ausztria, digitalizáció, digitális adózás, e-kormányzat, elektronikus adatfeldolgozás, elektronikus ügyintézés, Észtország, környezetvédelem, nemzetközi adózás, OECD |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2024. Jan. 24. 09:27 |
Utolsó módosítás: | 2024. Jan. 24. 09:27 |
Actions (login required)
Tétel nézet |